{module_contentholder, name="wrz14_U70"} {module_contentholder, name="wrz14_U71"} {module_contentholder, name="wrz14_U76772"} {module_contentholder, name="wrz14_U88"}

OPEL CALIBRA
25 LAT PO PREMIERZE

POD MASKĄ JAKBY NIE BYŁO LEGENDARNEGO OPLA ZNALEŹĆ MOGLIŚMY M.IN. SILNIK O MOCY 204 KM, NAPĘD 4X4, 6-STOPNIOWĄ SKRZYNIĘ BIEGÓW, 16-CALOWE FELGI, ORAZ SPORTOWE FOTELE. NIESTETY Z JAKIEGOŚ POWODU CALIBRA ZOSTAŁA PUPILEM TUNERÓW, KTÓRZY WYRAŹNIE MINĘLI SIĘ Z POWOŁANIEM.

18 WRZ 2014, 19:40

ZIEMOWIT ZIEMKIEWICZ

ŹRÓDŁO: OPEL

 

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

{module_contentholder,name="reklama750"}

Opel Calibra, auto które zostało w Polsce synonimem obciachu, obchodzi właśnie 25. rocznicę swojej premiery. Ponadto z jakiegoś nieszczęśliwego powodu Calibra została masową ofiarą wielbicieli za dużych i oderwanych od rzeczywistości bodykitów. Niestety sytuacja rozwinęła się dosyć dramatycznie, o czym można przekonać się osobiście wpisując w Google/Grafika hasło „opel calibra tuning”. Tymczasem początki Calibry były zupełnie inne. Np. w związku z dużym popytem w roku 1990, zwiększono wielkość produkcji z planowanych 20 tys. aż do 60 tys. sztuk, a auto było uważane za wyjątkowo innowacyjne.

Opel Calibra debiutował podczas Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie w 1989 r., dokładnie 25 lat temu i od razu wyróżniał się z tłumu. Miał najlepszy współczynnik oporu powietrza spośród samochodów produkowanych seryjnie, niezależne zawieszenie kół, oś tylną z wahaczami skośnymi, opcjonalny napęd na 4 koła oraz nowoczesne silniki benzynowe. Wszystko to sprawiało, że Calibra była wyjątkowo innowacyjną koncepcją, znacznie wyprzedzająca swoje czasy. Warto dodać, że Calibra w podstawowej wersji swego czasu kosztowała zaledwie 33 900 marek niemieckich.

Początkowo w wersji bazowej montowany był 2-litrowy silnik o mocy 115 KM, który rozpędzał auto do maksymalnej prędkości 203 km/h, zaś silnik o mocy 150 KM z czterema zaworami na cylinder – aż do 223 km/h. Mimo imponujących osiągów Calibra 16V zużywała jedynie 7,7 l paliwa na 100 km w cyklu mieszanym. Ponadto klienci mogli wybrać pomiędzy opcjonalnym napędem na wszystkie koła, a standardowym napędem na koła przednie. Calibra 4x4 odznaczała się także doskonałą przyczepnością, stabilnością hamowania i precyzyjnym prowadzeniem.

Auto z takimi atrybutami zdecydowanie zasługiwało na mocniejszy silnik, dlatego w marcu 1992 r. Opel wprowadził do sprzedaży Calibrę Turbo, której bardzo konkurencyjna cena – 49 800 marek niemieckich – wywołała spore poruszenie na rynku. Pakiet standardowy tej wersji obejmował napęd na 4 koła, 6-stopniową skrzynię biegów, sportowe siedzenia, czy 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich z szerokimi oponami 205/50. Jednak najbardziej imponującym elementem wyposażenia modelu był jednak 2-litrowy silnik turbo o mocy 204 KM. Kolejnym krokiem, było wprowadzenie w 1993 roku wolnossącego silnika V6 o pojemności 2,5 litra i mocy 170 KM.

Opel Calibra poza mocnymi silnikami benzynowymi wyróżniał się bardzo agresywną stylistyką nadwozia. Klinowata karoseria o najniższym współczynniku oporu powietrza wśród samochodów produkowanych seryjnie (0,26 Cd) mocno wyróżniała się na tle konkurencji. Było też dosyć praktycznie, bo szeroko otwierająca się tylna klapa umożliwiała łatwy dostęp do wielofunkcyjnego, 980-litrowego bagażnika. Mimo nadwozia typu coupé długi rozstaw osi Calibry sprawiał, że wszyscy czterej pasażerowie auta mieli wystarczająco dużo miejsca i komfortu.

Bogaty standardowy pakiet wyposażenia obejmował wspomaganie kierownicy, 5-stopniową przekładnię z krótkim przełożeniem biegów, system audio z 6. głośnikami i przyciemniane szyby. W skład wyposażenia dodatkowego wchodziły m.in. klimatyzacja, 4-stopniowa automatyczna skrzynia biegów oraz elektryczny szyberdach. Dodatkowo aby podnieść bezpieczeństwo, Opel Calibra był wyposażony w elektroniczny układ ABS i nowe lampy przednie w kształcie elipsy o większym natężeniu i mniejszym rozproszeniu światła.

Oficjalne zakończenie produkcji modelu nastąpiło 29 sierpnia 1997 r. W ciągu siedmiu lat w głównym zakładzie w Rüsselsheim oraz w fińskiej fabryce Valmet w Uusikaupunki wyprodukowano 238 647 egzemplarzy Opla Calibra.

ZOBACZ TAKŻE

comments powered by Disqus