proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

{module_contentholder,name="reklama750"}

11 STY 18:00

Elektryczny dostawczak

Nissan e-NV200

10 zł za 100 km

Nissan twierdzi, że 70% kompaktowych dostawczaków przejeżdża dziennie nie więcej niż 100 km. Dla osób które znajdują się w tej grupie, producent oferuje – również w Polsce – elektryczny model e-NV200. Auto może pokonać do 170 km, a jego naładowanie do 80% zajmuje 30 minut.

{module_contentholder, name="sty15_U94683"}

ZIEMOWIT ZIEMKIEWICZ

{module_contentholder, name="sty15_U94682"}

ŹRÓDŁO: NISSAN

Nissan e-NV200 wprowadzany właśnie na Polski rynek nie emituje spalin, ponieważ jest napędzany silnikiem elektrycznym. Ma to istotny wpływ na obniżenie stężenia tlenków azotu w powietrzu w centrach miast. Ponadto silnik pracuje niemal bezgłośnie, zaś płynna jazda bez konieczności zmiany biegów, oznacza wg producenta mniejsze zmęczenie kierowcy, co przekłada się na wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa.

W modelu e-NV200 producent zastosował nagradzany zespół napędowy z Nissana LEAF – Światowego Samochodu Roku 2011. Połączył go z największą w tej klasie pojazdów przestrzenią ładunkową i funkcjonalnością Nissana NV200, który znowu został Międzynarodowym Vanem Roku 2010.

Mimo że w elektrycznym vanie wykorzystano szereg elementów z modeli LEAF i NV200, około 30% podzespołów jest unikatowych dla e-NV200. Różnice dotyczą między innymi wyglądu zewnętrznego, przeprojektowanego zawieszenia, zmian we wnętrzu, nowego zestawu akumulatorów oraz układu hamulcowego z bardziej wydajnym systemem odzyskiwania energii. »

W WERSJI DOSTAWCZEJ ORAZ OSOBOWEJ

e-NV200 jest dostępny jako kompaktowy, ale przestronny i praktyczny furgon oraz jako 5 osobowa wersja osobowa Combi. Każda z nich jest oferowana w dwóch poziomach wyposażenia: Acenta oraz Tekna. W podstawowym poziomie wyposażenie obejmuje między innymi: systemy bezpieczeństwa ABS, ESP, wspomaganie hamowania, 6 poduszek powietrznych (w wersji Combi), elektrycznie regulowane szyby przednie, komputer pokładowy, automatyczną klimatyzację, audio z radiem CD/MP3, Bluetooth oraz wejściami AUX i USB, podgrzewane przednie siedzenia, podgrzewaną kierownicę, system inteligentnego kluczyka I-Key z przyciskiem Start/Stop oraz gniazdo szybkiego ładowania.

Na liście opcji dostępnych za dopłatą znalazły się między innymi NissanConnect 2.0, zintegrowany system nawigacji z 5,8-calowym wyświetlaczem dotykowym oraz kamerą cofania, a także specjalistyczna instalacja, umożliwiająca korzystanie z ładowarek 6,6 kW.

Parametrom tym towarzyszy identyczna jak w NV200 przestrzeń ładunkowa o kubaturze 4,2 m3, zaś ładowność 770 kg jest nawet większa niż w NV200 z silnikiem wysokoprężnym. Samochód nie jest wyjątkowo duży. Jego długość to 4,56 m, a szerokość (bez lusterek) – 1,75 m. Masa własna, w zależności od wersji, waha się od 1517 kg do 1641 kg. Masa całkowita we wszystkich przypadkach wynosi 2220 kg.

PONAD DWUKROTNIE NIŻSZE KOSZTY EKSPLOATACJI

Zasięg elektrycznego Vana wynosi 170 km, a więc znacznie więcej niż wynoszący 100 km średni dzienny przebieg 70% kompaktowych dostawczaków wykorzystywanych w firmach. W Europie 35% vanów z tej kategorii nigdy nie przejeżdża dziennie więcej niż 120 km. Wg danych producenta, e-NV200 potrzebuje 16,5 kWh na pokonanie 100 km. Przy obecnych cenach prądu – 0,6 zł za 1 kWh – oraz paliw oznacza to, że przejechanie 100 km będzie nas kosztowało niecałe 10 zł. Ta sama trasa z silnikiem benzynowym przy spalaniu 7 litrów oznacza konieczność wydania trzykrotnie większej kwoty – ponad 30 zł. Elektryczny van jest jednak dwa razy droższy od swojego spalinowego odpowiednika. »

Silnik w e-NV200 generuje 80 kW, czyli 109 KM. Moment obrotowy jest całkiem imponujący i wynosi 254 Nm. Choć sprint do setki zajmuje 14 sekund, wysoki moment obrotowy powinien jednak przekładać się na na bardzo dynamiczne przyspieszenie już podczas jazdy.

ŁADOWANIE – OD 30 MINUT DO 8 GODZIN

Akumulator pojazdu można naładować przez noc w ciągu 8 godzin ze zwykłego jednofazowego gniazdka elektrycznego z zabezpieczeniem 16 A przy poborze mocy 3,3 kW. Nie powinno to stanowić problemu w przypadku aut, które nie są eksploatowane całodobowo. Czas ten skraca się do czterech godzin, jeżeli samochód zostanie podłączony do gniazda 32-amperowego, umożliwiającego pobór mocy 6,6 kW.

Ładowanie od 0 do 80% pojemności za pomocą specjalnej szybkiej ładowarki CHAdeMO DC 50 kW trwa 30 minut lub nawet krócej, jeżeli akumulator nie był do końca rozładowany. Zapas energii można zatem uzupełnić na przykład w trakcie załadunku towaru przed kolejną dostawą.

Nowy e-NV200 jest wytwarzany w hiszpańskich zakładach firmy w Barcelonie. Z tamtejszej fabryki pochodzą wszystkie egzemplarze e-NV200 sprzedawane na całym świecie. Są one produkowane w Hiszpanii równolegle z NV200, natomiast ogniwa litowo-jonowe Nissan sprowadza ze swoich zakładów w Sunderland w Wielkiej Brytanii. Cena modelu e-NV200 na polskim rynku rozpoczynają się od 108 000 zł netto za furgon oraz 112 000 zł netto za wersję Combi.

ZOBACZ TAKŻE