ZIEMOWIT ZIEMKIEWICZ

12 STY 22:00

Bariery linowe pomiędzy pasami ruchu mają wyeliminować zderzenia czołowe

Inspiracja przyszła ze Szwecji, gdzie takie bariery spełniają swoje zadanie. U nas też poprawiają bezpieczeństwo, ale montowane są na drogach jednojezdniowych. Oznacza to korki, gdy na trasie pojawi się np. traktor. Pierwszy odcinek takiej jezdni znajduje się pod Szczecinem i ma długość aż 6 km.

 

Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje przeszczepić na polski grunt skandynawski pomysł na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Mowa tu o barierach linowych oddzielających pasy ruchu. U naszych północnych sąsiadów takie rozwiązanie jest stosowane masowo. Przyczynia się ono do poprawy bezpieczeństwa poprzez wyeliminowanie zagrożenia zderzeń czołowych.

Ze wszystkich sił popieralibyśmy nową inicjatywę GDDKiA, gdyby nie mały szczegół. Co jest dobre na drogach skandynawskich, nie zawsze musi zdawać egzamin na rodzimym gruncie. W Szwecji bariery linowe pojawiają się na drogach typu 2+1. Dwa w jedną stronę i jeden w drugą. Po kilku kilometrach sytuacja się zmienia. Taki układ drogi pozwala bezkolizyjnie wyprzedzić pojazd, który z różnych względów spowalnia ruch.

Główny test nowatorskiego rozwiązania GDDKiA to 6 kilometrowy odcinek DK10 między Szczecinem, a Stargardem Szczecińskim. Bariera oddziela tam pojedyncze jezdnie w przeciwnych kierunkach, przez co cierpliwość kierowców na tym odcinku drogi wystawiana jest na wielką próbę. W naturalny sposób ruch na tym odcinku jest wolniejszy i tworzą się zatory. Wystarczy jeden ciągnik, aby cała kawalkada pojazdów podążała w ślimaczym tempie, gdyż nie przewidziano miejsc w których można by było wyprzedzać.

Jak twierdzi GDDKiA, zastosowanie barier linowych na testowym odcinku drogi rozwiązało problem zderzeń czołowych i znacznie poprawiło bezpieczeństwo. Na swoją obronę urzędnicy mają statystyki. Od 2007 roku na tym odcinku zginęło 14 osób, a 43 zostały ranne, a od początku grudnia bariery trzykrotnie zapobiegły zjechaniu na przeciwległy pas ruchu. Docelowo na tym odcinku ma powstać droga dwujezdniowa, o ile program budowy dróg na lata 2014-2023 zostanie przyjęty w aktualnej wersji.

Zdaniem drogowców, bariery linowe przyczynią się do radykalnej poprawy bezpieczeństwa na drogach jednojezdniowych, które w Polsce stanowią zdecydowaną większość. Jak podaje Policja, właśnie na tego typu drogach w 2013 roku doszło do ponad 81,5% wszystkich wypadków. Oznacza to, że życie straciło 2938 osób, a 35 905 zostało rannych.

{module_contentholder, name="sty15_U94683"} {module_contentholder, name="sty15_U94682"}

ZOBACZ TAKŻE

comments powered by Disqus