Paweł Bijata
14 SIE 17:05
17 lipca Ursus przekazał swój pierwszy elektryczny autobus City Smile 12 LFE dla MZA Warszawa (moc silnika nominalna / maksymalna to 170 / 250 kW, baterie o pojemności 200 kWh). W stolicy jeżdżą już elektryczne Solarisy, wiemy także, że MZA prawdopodobnie w przyszłym roku rozpisze przetarg na 130 elektrobusów różnych długości. Obecnie w Polsce liderem jest Solaris, ale po piętach zaczyna mu deptać rodzimy Ursus, który swoje wozy dostarczy również do Rudy Śląskiej i być może wygra przetarg w Zielonej Górze (firma złożyła najtańszą ofertę).
Cieszy fakt, że po polskich miastach jeżdżą elektryczne autobusy rodzimej produkcji i zapowiada się, że Ursus i Solaris tego rynku łatwo nie oddadzą.
Kilka dni temu Solaris Bus & Coach S.A. podpisał kolejny kontrakt na dostawę autobusów elektrycznych. Bezemisyjne pojazdy z Bolechowia pojawią się w Rumunii. 30 Solarisów Urbino 12 electric będzie wozić ludzi w miejscowości Kluż-Napoka.
Dla rumuńskiego przewoźnika zamontowany zostanie silnik centralny o mocy 160 kW i baterie trakcyjne o pojemności 200 kWh. Warto zauważyć, że CTP Transport Company, posiada już w swoim parku maszyn 40 przegubowych Urbino.
Pojazdy mogą być ładowane z pantografu, chociażby podczas postoju na przystankach. Możliwe jest również korzystanie z ładowarki na terenie zajezdni. To powoduje, że zasięg elektrycznego Urbino jest w praktyce nieograniczony. Autobusy Solarisa możemy już spotkać między innymi na ulicach Barcelony, Berlina czy Hamburga, wkrótce także w Brukseli. W Polsce natomiast e-busy trafiły do Inowrocławia, Jaworzna, Krakowa, Ostrołęki oraz Warszawy.
ŹRÓDŁA:
solarisbus.com
ursus.com