{module_contentholder, name="sie14_U70" ice:editable="content"}

15 SIE 20:30

{module_contentholder, name="sie14_U71" ice:editable="content"}

PIOTR Z. MAREK

{module_contentholder, name="sie14_U88" ice:editable="content"}

Jaguar
E-Type Lightweight
3.8 L6
340 KM

Model E-Type produkowany był w latach 1961–1975 i łącznie powstało 72 500 egzemplarzy tego samochodu. Jeździli nimi tacy kierowcy wyścigowi jak Graham Hill, Jackie Stewart, Roy Salvadori oraz Briggs Cunningham. Teraz okazuje się, że Jaguar w 1963 roku postanowił stworzyć 18 egzemplarzy specjalnej, lekkiej wersji modelu E-Type. Wszystko szło dobrze do momentu powstania 12. egzemplarza, a potem plany się zmieniły i projektu nie ukończono w całości. Brytyjski producent uznał jednak, że po 50. latach trzeba wyrobić normę i stworzyć od podstaw 6 zaległych egzemplarzy projektu „Special GT E-Type”.

Nowe egzemplarze E-Type będą wykonane w całości z aluminium. Chodzi o karoserię, drzwi, maskę, bagażnik, a także dach typu hard top. Dzięki temu samochód schudł aż o 114 kg, co oznacza że specjalna odmiana E-Type waży faktycznie niewiele – równo 1000 kg.

Pod maską znalazł się 6-cylindrowy silnik XK o pojemności 3.8 litra bazujący na oryginale, również wykonany z aluminium i wyposażony w suchą miskę olejową. Dzięki temu udało się wyregulować poziom oleju podczas szybkiego pokonywania zakrętów i uniknąć ryzyka uszkodzenia w ten sposób jednostki napędowej. Producent wspomina także o zastosowaniu trzech gaźników 45DCO3 Weber i stopniu sprężania 10:1. Ostatecznie silnik generuje ponad 340 KM, a moment obrotowy sięga 380 Nm i jest dostępny przy 4500 obr./min. Wg Jaguara silnik jest tak skonstruowany, że umożliwia dynamiczne przyspieszanie już od dolnego zakresu obrotów.

Auta postały dzięki nowemu oddziałowi Jaguara i Land Rovera do operacji specjalnych i zostały złożone ręcznie w Browns Lane w Wielkiej Brytanii. Nowa jednostka do zadań specjalnych ma specjalizować się właśnie w tego typu projektach – limitowanych seriach tworzonych na specjalne zamówienia. E-Type o którym właśnie czytacie jest pierwszym projektem nowego działu.

Nowe egzemplarze lekkiego E-Type można zobaczyć na żywo w ten weekend podczas imprezy Pebble Beach w Kalifornii. Wiadomo także, że samochód trafi do sprzedaży wraz z homologacją wyścigową FIA dla pojazdów historycznych. Cena auta nie została ujawniona.

Jaguar po 50 latach zdecydował by dokończyć budowę limitowanej serii E-Type’a. Auta złożono ręcznie, ale zwymiarowano przy użyciu najnowszych technologii, co oznacza że mamy do czynienia z najdokładniej wykonanymi modelami E-Type w historii.

ZOBACZ TAKŻE

comments powered by Disqus