Paweł Bijata
11 paź 18:05
Obecnie skrzyżowanie Nissana NV200 i LEAF-a, czyli model o nazwie e-NV200, zapewnia zasięg około 170-190 kilometrów przy 40 kWh, realnie z jest trochę mniej (auto jest dostępne w Polsce).
Natomiast Mitsubishi Fuso eCanter (od Daimler Trucks) ma być pierwszą elektryczną ciężarówką na ulicach Nowego Jorku. Samochód będzie testować firma UPS. Sześć akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 70 kWh pozwoli pokonać około 100 km - podaje strona Daimler.com.
Swojego e-dostawczaka ma zamiar produkować również Volkswagen, jego montaż ruszy w fabryce we Wrześni. E-crafter powstał na bazie zwykłego craftera nowej generacji. 312 ogniw o łącznej pojemności 43 kWh ma pozwolić na pokonanie 200 km.
Trzeba przyznać, że według zapowiedzi Ursusa i Zakładów Cegielskiego 150 kilometrów przy 40 kWh to dobry wynik małego polskiego samochodu dostawczego.
Auto Ursusa to samochód do 3,5 tony, jego ładowność producent określa na 1100 kilogramów. Elvi będzie posiadał 1 silnik o mocy 100 KM lub 2 silniki o mocy 50 KM. Auto można rozpędzić do 100 km/h. Wiadomo jednak, że chcąc uzyskać jak największy zasięg kierowca będzie musiał podróżować z prędkością około 50-60 km/h.
Nowy Ursus ma około 2 metrów wysokości więc z powodzeniem będzie mógł się poruszać po podziemnych parkingach. Producent zapewnia też, że baterie litowo-jonowe będzie można naładować do 90 proc. w 15 minut. Wymaga to zastosowania bardzo mocnej ładowarki. Volkswagen podaje, że ładowanie w e-crafterze do 80 proc. zajmie 45 minut.
– Napęd, którym dysponujemy, to najnowocześniejsza technologia na świecie, wyprzedzająca rozwiązania oferowane przez konkurencję. Innowacyjne napędy z indukcyjnymi silnikami pięciofazowymi wyróżnia podwyższony moment obrotowy. Jest o 15 proc. większy niż rozwiązania dostępne na rynku. Napędy są mniejsze, lżejsze, przez co idealnie nadają się do zastosowania w pojazdach – opisuje Wojciech Więcławek, prezes Cegielskiego.
Jednak należy zaznaczyć, że w tej chwili są to tylko zapewnienia producenta. Swoje możliwości samochód pokaże podczas testów na ulicach Lublina.