GŁÓWNA

PRAWY PAS

WSPÓŁPRACA

INSTAGRAM

Piotr Lisowski

13 paź 14:45

Co dziewiąta bateria w samochodzie elektrycznym może pochodzić z Polski!

Wszystko to ma być zasługą olbrzymich mocy przerobowych powstającej fabryki baterii LG Chem pod Wrocławiem. Rosnąca produkcja ogniw ma sprawić, że ich ceny zaczną mocno spadać. A to ważne, bo baterie są najdroższym elementem aut elektrycznych, których w Polsce w 2017 roku zarejestrowano zaledwie 125 egzemplarzy.

 

{module_contentholder,name="reklama750-300"}

Bateria co dziewiątego samochodu elektrycznego jeżdżącego po Europie będzie mogła pochodzić z Polski. Tak stwierdził w czwartek wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki. Stało się to przy okazji wręczenia zezwolenia na budowę zakładu produkcji akumulatorów do samochodów firmie LG Chem, która powstaje pod Wrocławiem, niedaleko miejscowości Kobierzyce.

Budowa ma zostać ukończona już w 2018 roku, a możliwości produkcyjne zakładu szacowane są na ok. 100 000 baterii rocznie. Będzie miała powierzchnię ponad 41 tys. m kw i stanie się pierwszą fabryką masowej produkcji w Europie. Wartość inwestycji to ok. 5,8 mld zł, a docelowo w fabryce zatrudnienie znaleźć ma ok. 2,5 tys. osób.

– To dobra wiadomość dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą włączyć się w łańcuch dostaw dla nowej branży – stwierdził prezes ARP Marcin Chludziński.

Ta decyzja pociągnie za sobą kolejne inwestycje. W podwrocławskiej strefie ekonomicznej rozpoczęły się też inwestycje firm, które będą współpracować z LG Chem przy produkcji akumulatorów. Chodzi m.in. o firmę Starion Poland, która będzie produkowała elementy i obudowy z tworzyw sztucznych

W momencie uruchomienia będzie to największa tego typu fabryka w Europie. Na 2020 rok planowane jest uruchomienie jeszcze większej fabryki o nazwie Northvolt, która powstanie w Szwecji. Największą fabryką na świecie pozostanie jednak Tesla Gigafactory, w stanie Nevada, w USA.

LG Chem podkreśla, że spodziewa się szybkiego wzrostu technologii elektromobilnych w Europie, a we Wrocławiu planuje uruchomienie globalnego centrum elektromobilności.

Wszystkie te inwestycje mają sprawić, że samochody elektryczne będą osiągalne dla większej liczby kierowców. Obecnie największym kosztem produkcji samochodu są właśnie baterie, a ceny najtańszych modeli startują od ok. 150 000 zł. M.in. z tego powodu w naszym kraju w 1 połowie 2017 roku zarejestrowano tylko 125 aut elektrycznych.

 

 

Ostatnio popularne: