PIOTR LISOWSKI

6 PAŹ 17:40

Nowa Syrena trafi do produkcji, rząd z unia wyłożyły
11,94 mln zł!

Auto będzie miało pod maską silnik 1.4 o mocy 87 KM i początkowo ma powstawać w liczbie 50-300 egzemplarzy rocznie. Cena wyniesie 50-60 tys zł. Gotowa jest także Syrena GT, pod maską której drzemie 400 KM pochodzących z silnika o pojemności 4.3 litra.

 

{module_contentholder,name="reklama750-300"}

 

 

 

Jak informuje Polska Agencja Prasowa, Nowa Syrena będzie produkowana w woj. Łódzkim, w zakładach AMZ Kutno. Informacja została podana przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIR), a w premierowym pokazie pojazdu uczestniczyła sama wiceminister infrastruktury i rozwoju Iwona Wendel.

Pieniądze na uruchomienie produkcji pojawiły się ze środków programu Innowacyjna Gospodarka, który zaoferował konstruktorom 7,44 mln zł. Do tego dochodzi unijne dofinansowanie Demonstrator+ POIG na kwotę 4,5 mln zł. Pierwsze ze środków przeznaczone są na wsparcie projektów związanych z prototypowaniem innowacyjnych rozwiązań. Drugi dotyczy projektów na styku gospodarki i nauki.

Nowa Syrenka będzie wyposażona w benzynowy silnik o pojemności 1.4 l i mocy 87 KM, a z czasem ma zostać wprowadzony napęd elektryczny. Auto ma palić około 7 litrów na 100 km. Konstruktor-technolog z AMZ Kutno – Piotr Śniechowski – dodaje że auto ma być zwrotne, łatwe w prowadzeniu i sprawdzi się przede wszystkim w mieście. Są tez plany na stworzenie auta zasilanego fabrycznie gazem LPG.

W Kutnie już teraz jeździ Syrena GT, pod maską której zamontowano wolnossący silnik o pojemności 4.3 litra z podtlenkiem azotu. Auto osiąga moc 400 KM oraz 450 Nm. Ta wersja została jednak mocno obniżona, poszerzona, zwiększono także kąt skrętu. Kierownik działu konstrukcyjnego AMZ Kutno - Adam Fabisiak twierdzi, że ta wersja idealnie nada się do driftu.

Nadwozie cywilnej odmiany Syreny S201 wykonane zostanie z lekkich materiałów kompozytowych, przy uwzględnieniu nowoczesnej stylistyki. To słowa producenta. Ma to stanowić doskonałą bryłę pojazdu spełniającą wszystkie wymagania dyrektyw unijnych. Auto ma kosztować ok. 50-60 tys. zł

Nie będzie to jednak samochód wytwarzany masowo. W pierwszym roku ma powstać 50 egzemplarzy, w kolejnym 100. W następnych latach produkowanych będzie 300 Syrenek rocznie. Projekt zakłada stworzenie oddzielnej linii produkcyjnej dla Syrenki. Oznacza to, że jeśli zainteresowanie samochodem okaże się większe, będzie można zwiększyć produkcję.

Podczas premiery pojazdu, wiceminister Iwona Wendel mówiła również o nowych możliwościach dla realizacji nowatorskich pomysłów polskich przedsiębiorców z puli środków unijnych na lata 2014-2020. Program Inteligentny Rozwój, czyli następca Innowacyjnej Gospodarki, to blisko 8,6 mld euro z UE na prace badawczo-rozwojowe oraz komercjalizację nowych produktów, usług i technologii.

Oryginalna Syrena była rodziną polskich samochodów osobowych i dostawczych, produkowanych w latach 1957–1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie. Od 1972 do 1983 auto składane było przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Łącznie wyprodukowano 521 311 egzemplarzy tego modelu.

ŹRÓDŁA:

MIR.GOV.PL (Premiera nowej edycji polskiej Syrenki)

facebook.com/Amz-Kutno (Reaktywacja polskiego przemysłu motoryzacyjnego - Syrenka)

RMF24.PL (Tak wygląda nowa syrenka, czyli S201)

{module_contentholder, name="paz15_U94683"} {module_contentholder, name="paz15_U94682"}

ZOBACZ TAKŻE

comments powered by Disqus