{module_contentholder, name="paz14_U70"} {module_contentholder, name="paz14_U71"} {module_contentholder, name="paz14_U76772"} {module_contentholder, name="paz14_U88"}

VOLKSWAGEN XL SPORT
Z SILNIKIEM DUCATI

AUTO WAŻĄCE ZALEDWIE 890 KG WYPOSAŻONO W 2-CYLINDROWY SILNIK Z MOTOCYKLA O MOCY 200 KM, KTÓRY ROZKRĘCA SIĘ DO 11000 OBR./MIN. UMOŻLIWIA TO ROZPĘDZENIE SIĘ DO 270 KM/H, A PIERWSZA SETKA POJAWIA SIĘ NA LICZNIKU JUŻ PO 5,7 SEKUNDY.

6 PAŹ 08:00

PIOTR Z. MAREK

ŹRÓDŁO: VOLKSWAGEN

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

{module_contentholder,name="reklama750"}

Volkswagen prezentuje studyjny, wyjątkowo efektywny samochód sportowy XL Sport, który powstał na bazie XL1 – najbardziej efektywnego samochodu na świecie. Auto wyposażono w najmocniejszy dwucylindrowy silnik na świecie. Jest to jednostka V2 z Ducati Superleggera rozwijająca prędkość obrotową 11000 obr./min. W XL Sport 200 KM wystarczy to na rozwinięcie prędkości 270 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 5,7 sekundy.

Ducati 1199 Superleggera posiada najlepszy stosunek masy do mocy ze wszystkich seryjnie produkowanych motocykli. To samo wśród samochodów dotyczy modelu XL Sport. Stosunek masy (890 kg), mocy (147 kW/200 KM) i aerodynamiki (cw x A = 0,44 m2) sprawia, że studyjny model będzie najszybszym obecnie samochodem z silnikiem 200 KM.

Wysokie prędkości obrotowe tego „superquadro” udało się uzyskać dzięki ekstremalnemu stosunkowi średnicy cylindrów do skoku (112 mm/60,8 mm) i wynikającemu z tego niezwykle krótkiemu skokowi wału korbowego. Dwa ustawione względem siebie pod kątem 90° czterozaworowe cylindry mają desmodromiczny rozrząd (wymuszone sterowanie zaworami), typowy dla silników Ducati o dużych prędkościach obrotowych, który pod względem ustawienia luzu zaworowego wymaga najwyższego poziomu umiejętności z zakresu mechaniki precyzyjnej. Kolejne cechy najmocniejszego dwucylindrowego silnika na świecie to pokrywy sprzęgła, głowicy cylindrów i miski olejowej wykonane ze stopu magnezu oraz dwie przepustnice i po dwa wtryskiwacze na każdy cylinder. Trzeba jeszcze dodać, że XL Sport ma nową przekładnię pośrednią, która redukuje prędkość obrotową silnika o współczynnik 1,86. Moc silnika V2 (134 Nm) jest przenoszona na tylną oś przez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG).

Konstrukcja zawieszenia wbudowanego w ramę typu „spaceframe” wykonaną ze stali o wysokiej wytrzymałości, składa się z przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z układem „pull-rod” amortyzatorów (przegub na dole jako drążek ciągnięty) i osi tylnej z podwójnymi wahaczami poprzecznymi w układzie „push-rod” (przegub na górze jako drążek popychany). Opony dostosowane do dużych prędkości w rozmiarze 205/40 R 18 (z przodu) i 265/35 R 18 (z tyłu) nałożone są na kute obręcze z magnezu, lżejsze od obręczy aluminiowych łącznie o 23,9 kg. Za zatrzymanie XL Sport odpowiedzialny jest układ hamulcowy z tarczami ceramicznymi.

Oba XL mają taką samą podstawę konstrukcyjną. Głównym wspólnym elementem jest nadwozie wykonane w znacznej części z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK) z kabiną monocoque i nieznacznie przesuniętymi względem siebie fotelami kierowcy i pasażera. Volkswagen zastosował tutaj komponenty z CFK wykonane metodą RTM (Resin Transfer Moulding). Gęstość materiału względnie jego ciężar właściwy wynosi zaledwie 20 procent porównywalnej karoserii stalowej. I to przy porównywalnej sztywności i wytrzymałości.

Podobnie jak XL1, którego produkcja jest ograniczona do 250 egzemplarzy, także Superleggera będzie wytwarzany ręcznie i jednocześnie z wykorzystaniem precyzyjnych przemysłowych technologii w limitowanej liczbie 500 sztuk.

ZOBACZ TAKŻE

comments powered by Disqus