proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

{module_contentholder,name="reklama750"}
{module_contentholder, name="paz14_U70"}

9 PAŹ 17:55

{module_contentholder, name="paz14_U71"}

PIOTR Z. MAREK

{module_contentholder, name="paz14_U76772"}

ŹRÓDŁO: VOLVO

{module_contentholder, name="paz14_U88"}

2-litrowy silnik
o mocy 450 KM
od Volvo

Volvo postanowiło przesunąć granice możliwości znanych nam dotąd silników. Nowa jednostka ma 4-cylindry, 2 litry i osiąga moc 450 KM. Wykorzystuje w tym celu elektryczny turbokompresor i dwie równoległe turbosprężarki.

Wiele osób uważa, że z silników o stosunkowo niedużej pojemności nie da się osiągnąć znacznie więcej mocy niż obecnie. Najmocniejsze 2-litrowe jednostki benzynowe na rynku osiągają moc na poziomie 360 KM. To parametry jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla silników aut wyczynowych, które wymagały naprawy co kilka godzin pracy.

Tymczasem szwedzka marka zaprezentowała koncepcyjną jednostkę napędową z rodziny Drive-E. Chce nią udowodnić, że tak mocne silniki mogą mieć dużą żywotność i jednocześnie szybciej reagują na polecenia kierowcy, niż ma to miejsce w przypadku jednostek o większych pojemnościach. Ponadto już w ubiegłym roku Volvo wprowadziło na rynek generację 2-litrowych silników turbodoładowanych Drive-E osiągających moc od 181 do 306 KM. Teraz nadszedł czas na otwarcie kolejnego rozdziału tej historii. Specjaliści rozwijający silniki Volvo wiedzą o czym mówią, bo turbodołaowane jednostki pojawiły się w ofercie tego producenta już w roku 1981. Przypominają także, że w latach 80-tych silniki Formuły 1 osiągały moc ok. 1200 KM z pojemności 1,5 l.

Wg zapewnień producenta nowy silnik koncepcyjny emituje niewiele spalin, ma ogromną moc, jest lekki, a do tego wyeliminowano w nim niemal do zera efekt tzw. turbodziury. Jest to możliwe dzięki potrójnemu turbodoładowaniu. Nowa jednostka została wyposażona w elektryczny turbokompresor, który przekazuje sprężone powietrze nie do komór spalania, lecz do dwóch, pracujących równolegle sprężarek.

Duże ciśnienie doładowania wymagało zastosowania wydajnej, podwójnej pompy paliwowej. Paliwo jest tłoczone pod ciśnieniem 250 bar, co jest dużą wartością, jak na jednostkę benzynową. Ponadto inżynierowie Volvo twierdzą, że obecnie największym zadaniem jest sprawienie, by jak najwięcej powietrza przepływało przez silnik i by było optymalnie spożytkowane. Nowoczesne układy turbodoładowania są więc niezbędnym elementem do osiągnięcia tego zadania.

Stałe doładowanie wspomagane napędem elektrycznym sprawia, że silnik reaguje bez żadnej zwłoki, która jest bolączką jednostek z jedną turbosprężarką. Do tego niewielki rozmiar silnika poprawia rozkład mas pomiędzy przednią i tylną osią oraz obniża środek ciężkości. Te dwa czynniki mają istotny wpływ na właściwości jezdne, zarówno w samochodach sportowych, jak i miejskich.

ZOBACZ TAKŻE

6 PAŹ 08:00

Auto ważące zaledwie 890 kg wyposażono w 2-cylindrowy silnik z motocykla o mocy 200 KM, który rozkręca się do 11000 obr./min. Umożliwia to rozpędzenie się do 270 km/h, a pierwsza setka pojawia się na liczniku już po 5,7 sekundy.

VOLKSWAGEN XL SPORT
Z SILNIKIEM DUCATI

ODCINKOWY POMIAR PRĘDKOŚCI JUŻ NA WIOSNĘ PRZYSZŁEGO ROKU. ZNAMY LOKALIZACJE!

Powstanie 29 odcinków kontrolnych wśród których nie ma żadnego na drodze ekspresowej, ani autostradzie. Inspektorzy twierdzą...

5 PAŹ 19:40

comments powered by Disqus