>

STUDIO PROJEKTOWE BERTONE OGŁASZA BANKRUCTWO

17 MAR 18:10

ZIEMOWIT ZIEMKIEWICZ

Lamborghini Miura / 1966-1973 / 3.9 V12 / 350-380 KM / 355-388 Nm / 0-60 mph 6,7 s

{module_contentholder, name="mar14_U70"} {module_contentholder, name="mar14_U71"} {module_contentholder, name="mar14_U88"}

Kryzys finansowy połączony ze zmianą koncepcji projektowania aut przyczynił się do tego, że jedno z najbardziej znanych biur projektowych na świecie – Gruppo Bertone – ogłasza bankructwo.

Plotki o tym, że w firmie nie dzieje się dobrze krążyły od dłuższego czasu. Już pod koniec 2013 roku do wiadomości publicznej przeciekły informacje, że 160 pracowników firmy nie otrzymuje swoich wynagrodzeń na czas. Do tego główny projektant – Michael Robinson – opuścił tonący statek tuż przed Bożym Narodzeniem. Sytuacji nie poprawił także ostatni kontrakt na zaprojektowanie chińskiego auta miejskiego. Co prawda firma zarobiła na nim 20 mln dolarów, ale była to tylko kropla w morzu potrzeb. Właściciele i dyrekcja firmy nie mogły odwrócić trendu, który panował na rynku samochodowym. Czasy kiedy producenci aut zwracali się do biur stylistycznych z prośbą o zaprojektowanie nowego modelu auta definitywnie się skończyły. Obecnie każda firma produkująca samochody ma własne działy odpowiedzialne za wygląd i stylistykę aut.

Ze studiem Bertone wszystko zaczęło się ponad 100 lat temu. W 1912 roku Giovanni Bertone założył warsztat specjalizujący się w konstruowaniu i naprawie pojazdów zaprzęgowych, słynący z dbałości o szczegóły. Początkowo firma zatrudniała tylko 3 osoby, ale kilka lat później rozpoczęto współpracę z włoskimi producentami samochodów – Fiatem i Alfą Romeo.

W roku 1933 w zakładzie zaczął pracować syn Giovaniego, Giuseppe Bertone, którego wszyscy nazywali Nuccio. Był on wykształconym projektantem, który po zakończeniu II wojny światowej przejął kierownictwo w firmie, co przełożyło się na okres jej największego rozkwitu. Jednym z pierwszych aut zaprojektowanych po czasie wojennej zawieruchy była Lancia Aprilia Cabriolet, która stała się prekursorem trendów designerskich w następnych latach. Lata 50-te przyniosły firmie pierwsze zamówienia spoza Włoch – w szczególności z MG i Bristol Cars Limited.

Koniec lat 60-tych to początek partnerstwa z Ferruccio Lamborghini, które przeszło do historii motoryzacji. Pierwszym samochodem zaprojektowanym dla Lamborghini była Miura, która oficjalnie zadebiutowała w 1966 na Geneva Motor Show. Biuro projektowe, którego siedziba znajdowała się w Turynie, charakteryzowało się rozpoznawalnym stylem, mimo tego że projektowane były dla różnych producentów.

Bertone współpracowało z takimi markami jak Abarth, Alfa Romeo, Citroen, Ferrari, Fiat, Lancia, Lamborghini, Mercedes-Benz, Opel i Volvo. W 1970 roku, czyli w okresie swojej największej świetności w Bertone pracowało 1500 pracowników. W roku 1972 w wieku 88 lat umiera założyciel firmy Giovanni Bertone a 25 lat później, 26 lutego 1997 r. jego syn Nuccio, nazywany maestrem włoskiego stylu. Od tego czasu firma prowadzona jest przez wdowę po synu założyciela firmy – Lilli Bertone. Do legendy motoryzacji przeszły takie konstrukcje jak Lamborghini Miura, Countach, Lancia Stratos, Alfa Romeo Giulia GT czy Citroen XM.

Lamborghini Countach / 1974-1990 / 4.0-5.2 V12 / 350-485 KM / 356-500 Nm / 0-100 kmh 4,2 s

Lancia Stratos / 1972-1974 / 2.4 V6 / 187-552 KM / 356-500 Nm / 0-100 kmh poniżej 5 s

Fiat 2800 Cabriolet / 1938-1944 / 2.8 L6 / 85 KM / max 130 kmh

Zobacz także

comments powered by Disqus