Jak działa system 4 kół skrętnych w nowym Porsche 911 GT3?

14 MAR 15:00

PIOTR Z. MAREK

3.8 boxer / 475 KM / 439 Nm / 0-100 w 3,3 s / max 313 km

{module_contentholder, name="mar14_U70"}

>

>

{module_contentholder, name="mar14_U71"} {module_contentholder, name="mar14_U88"}

Tylne koła w nowym Porsche 911 GT3 przy małych prędkościach skręcają w przeciwnym kierunku do przednich, co przekłada się na lepszą zwrotność. Jednak na trasie będą skręcały się już w tym samym kierunku – stabilizując tor jazdy.

Porsche 911 GT3 (2014) to kolejny samochód niemieckiego producenta, który tradycyjnie wygląda dokładnie tak samo jak wszystkie inne modele. Mimo to nowemu GT3 warto poświęcić nieco więcej uwagi. Porsche przebudowało w nim wszystko – silnik, skrzynię biegów, nadwozie oraz zawieszenie. Pojawił się też ciekawy system, który potrafi skręcać wszystkie 4 koła jednocześnie.

Podobne rozwiązanie było już wprawdzie wykorzystywane m.in. przez Hondę, Nissana, BMW oraz Mazdę, ale pomysł Porsche wydaje się o wiele ciekawszy. Do prędkości 50 km/h tylne koła skręcają się w kierunku przeciwnym do przednich – znacznie poprawiając zwrotność w mieście. Po przekroczeniu 80 km/h tylne koła będą już skręcały w tym samym kierunku co przód. To wg Porsche ma znacznie poprawić stabilność prowadzenia i utrzymać prawidłowy tor jazdy. Cały system w akcji zobaczycie na filmie poniżej.

Pod maską nowego Porsche 911 znajdziemy przebudowany silnik typu boxer o pojemności 3.8 litra i mocy 475 KM osiąganej przy astronomicznej wartości 9000 obr./min. To oznacza, że Porsche uzyskało z jednego litra (bez turbo) aż 125 KM. Biegi zmieniamy używając dwusprzęgłowej, automatycznej skrzyni PDK. Ponadto Porsche twierdzi, że skrzynia w trybie manualnym działa tak szybko, że zmiana biegów następuje w momencie użycia manetki, a opóźnienie jest po prostu niezauważalne.

Producent podkreśla, że choć jednostka napędowa w GT3 bazuje na silniku z 911 Carrera S, to dzieli z nim tylko kilka wspólnych części. Większość komponentów jak rozrząd, wał korbowy, korbowody, czy kute tłoki zostały specjalnie przeprojektowane lub stworzone na potrzeby GT3.

Wiemy też, ze cała moc 6-cylindrowego silnika przekazywana jest na tylną oś, a samochód potrafi osiągnąć pierwszą setkę (60 mph) w czasie 3,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 313 km/h. Porsche chwali się, że nowe 911 GT3 podczas testów na torze Nürburgring uzyskało czas 7 minut i 30 sekund. Póki co tylko 2 samochody zeszły poniżej czasu 7 minut, w tym inne Porsche – hybrydowy 918 Spyder.

Porsche 911 GT3 to ten sam model, który na początku tego roku został wezwany na akcję serwisową. Chodziło o możliwość samozapłonu, którą Porsche w oficjalnej informacji prasowej określiło jako wysoką. W krótkim tekście zalecono także, by właściciele natychmiast przestali korzystać ze swoich samochodów. W Europie spłonęły już dwa modele 911 GT3, a pozostałe z 785 sprzedanych egzemplarzy musi stawić się w serwisie.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

{module_contentholder,name="reklama750"}

Zobacz także

comments powered by Disqus