PIOTR LISOWSKI

18 MAJ 19:25

Autonomiczne samochody Google wyjeżdżają na drogi Kalifornii!

Google twierdzi, że samochody autonomiczne przejechały dotąd ponad 1,6 mln km. Twórcy dodają, że obecnie auta pokonują około 16 000 km tygodniowo, czyli tylko nieco mniej, niż przeciętny amerykański kierowca przejeżdża w ciągu całego roku.

 

 

Na swoim oficjalnym blogu Google informuje, że na początku projektowania pierwszego autonomicznego pojazdu inżynierowie obrali cel, którym miało być całkowite zdjęcie z kierowcy obowiązku prowadzenia samochodu. Chodzi o to, by wejść do auta, naciskając jeden przycisk i dotrzeć do celu, nie robiąc w tym czasie zupełnie nic związanego z prowadzeniem.

Choć nie brzmi to dobrze dla fanów motoryzacji auta, Google ma jeden ważny argument. To raport NHTSA, z którego wynika, że blisko 94% wszystkich wypadków i kolizji wynika z błędu kierowcy. Tylko tych zdarzeń wynikało z problemów z samochodem. Poza tym takim samochodem będzie można wrócić z imprezy w stanie nietrzeźwym, bo w aucie nie będzie nawet kierownicy.

Wg najświeższych informacji tego lata kilka prototypowych pojazdów Google opuści zamknięty tor testowy i wyjedzie na drogi publiczne Mountain View w Kalifornii. Każdy z samochodów będzie miał jednak na pokładzie kierowcę, który będzie mógł zareagować, gdy tylko coś pójdzie nie tak.

Samochody przechodziły dotąd rygorystyczne testy, by upewnić się że oprogramowanie oraz czujniki działają dokładnie tak, jak powinny w nowym prototypie. Miniaturowe auta będą jeździły pod kontrolą tego samego oprogramowania, które było wykorzystywane w przerobionych SUV-ach Lexus RX450h.

Podczas testów ulicznych maksymalna prędkość samochodów będzie ograniczona do 25 mph (40 km/h). Choć samochód w finalnej wersji ma być pozbawiony kierownicy, pedału przyspieszenia i hamulca, kierowcy awaryjni znajdujący się w autach zawsze będą mogli z nich skorzystać.

Dzięki temu inżynierowie Google chcą nauczyć się jak ruch uliczny wpływa na zachowanie samochodu i sprawdzić jakie jeszcze wyzwania są na drodze do zbudowania w pełni autonomicznego samochodu. Jako przykład podają problem zatrzymania auta, jeżeli nie może tego zrobić w miejscu docelowym – np. z powodu budowy lub korków. Niestety na obecną chwile Google nie zdradza szczegółów kiedy w pełni automatyczne samochody pojawią się w sprzedaży.

{module_contentholder, name="maj15_U94683"} {module_contentholder, name="maj15_U94682"}

ZOBACZ TAKŻE

comments powered by Disqus