{module_contentholder, name="maj14_U70" ice:editable="content"} {module_contentholder, name="maj14_U71" ice:editable="content"} {module_contentholder, name="maj14_U88" ice:editable="content"}

ZIEMOWIT ZIEMKIEWICZ

9 MAJ 17:00

Pechowy most w Mszanie na autostradzie A1 wreszcie gotowy!

Jak twierdzi wicepremier Elżbieta Bieńkowska kierowcy już na dniach będą mogli dojechać do Pragi autostradą A1. Zajmie im to tylko 3,5 godziny. Odcinek miał być pierwotnie gotowy w roku… 2010.

Aktualizacja 23.05.2014: Kierowcy podróżujący autostradą A1 w kierunku przejścia granicznego z Czechami nie będą musieli korzystać z uciążliwych objazdów. Brakujący odcinek długości 7,2 km został właśnie oddany do użytku przez GDDKiA. Odcinek autostrady A1 Świerklany-Mszana w województwie śląskim był drzazgą w oku wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej. Wszystko z powodu budowy feralnego mostu w Mszanie, która ciągnęła się od 2007 roku.

 

Wicepremier Elżbieta Bieńkowska po oddaniu brakującego odcinka oświadczyła: „To kolejna ważna inwestycja w polską sieć transportową. Tym większa radość, że pomimo pewnych trudności podczas budowy tego odcinka, kierowcy mogą już z niego korzystać"(...) "Warto podkreślić, że budowę mostu w Mszanie dokończyli polscy przedsiębiorcy. Dzięki ich wzorowej współpracy mamy od dziś dogodne, autostradowe połączenie z Czechami".

Za kilkanaście dni zostanie oddany do użytku kolejny odcinek autostrady. Tym razem drogowcy otworzą fragment A1 łączący polską sieć autostrad z siecią czeską. Nadgraniczny odcinek autostrady budowany był od lat, a opóźnienie spowodowane jest przede wszystkim feralnym mostem w Mszance w woj. Śląskim.

Zakładano że cały odcinek wraz z mostem będzie gotowy do… sierpnia 2010 roku. Tymczasem odcinek bez mostu i tylko dla samochodów osobowych został oddany do użytku dopiero w grudniu 2012 roku. Stało się tak przez awarie, które miały miejsce na placu budowy mostu na przełomie 2011 i 2012 roku. Wtedy Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach nakazał wstrzymanie prac. Po powołaniu biegłych i zapoznaniu się z problemem nakazano wzmocnienie konstrukcji, co wymusiło korektę projektu.

Przepychanki głównego wykonawcy, firmy Alpine Bau z GDDKiA trwały długo i zakończyły się zejściem z placu budowy. Wyłonienie kolejnego przedsiębiorstwa, które podejmie się naprawy mostu trwało do czerwca 2013 roku. Przetarg wygrała polska firma Intercor z Zawiercia. Pieniądze na pokrycie prac pochodziły z gwarancji bankowych Alpine Bau, zabezpieczonych na rzecz Skarbu Państwa.

Pierwotnie zakładano, że cała procedura naprawcza zakończy się do końca zeszłorocznych wakacji, ale termin ukończenia prac znów przesunięto – na koniec marca 2014 roku. Tym razem udało się skończyć most w zakładanym terminie. Już niedługo – maksymalnie 2-3 tygodnie – kierowcy będą mogli korzystać z nowo ukończonego odcinka autostrady A1, a czas przejazdu ze Śląska do stolicy Czech skróci się do zaledwie 3,5 godziny. Do ukończenia całej autostrady A1 brakuje jeszcze obwodnicy Łodzi oraz odcinka łączącego Pyrzowice z Piotrkowem Trybunalskim.

Próby obciążeniowe na autostradzie A1. Most w Mszanie – ciężarówki o łącznej masie 2490 ton

Betonowanie wiaduktu nad rzeką Lubieńką

comments powered by Disqus