Ten niemiecki producent samochodów sportowych jeszcze niedawno zatrudniał 125 osób i inwestował w budowę fabryki. Obecnie wszystko jest już zamknięte, a w firmie pracuje… 6 osób.

Wiesmann to niewielki, niemiecki producent samochodów sportowych. Firma została założona w 1985 roku przez dwóch braci – Martina i Friedhelma. Logotypem Wiesmanna został gekon, gdyż wg twórców ich samochody trzymają się drogi niczym gekony ścian. Bracia swoją przygodę z motoryzacją zaczynali jednak od… tworzenia dachów do kabrioletów. Zresztą dalej robią, a przynajmniej robili jeszcze do niedawna.

Sprawa z firmą Weismann nie jest nowa. Producent złożył wniosek o upadłość jeszcze w sierpniu zeszłego roku, a zarząd zaczął się zastanawiać co dalej. Jedną z opcji miała być sprzedaż zakładów brytyjskiemu konsorcjum i wznowienie produkcji samochodów. Tymczasem okazuje się, że prawdopodobnie obserwujemy koniec marki Weismann. Firma zakończyła działalność z dniem 31 marca i jak podaje Holenderska gazeta De Telegraaf – wszystko jest zamknięte – fabryka jak i serwis.

Jeszcze kilka lat temu Weismann zatrudniał 125 osób, a obecnie zostało tylko 6. pracowników, którzy prawdopodobnie opuszczą firmę jeszcze w tym roku. W ciągu swojej historii Weismann stworzył łącznie około 1700 samochodów. Budowa każdego z nich zajmowała średnio 350 godzin, czyli łącznie ok. 2 tygodni.

Jednym z pierwszych aut niemieckiego producenta był model MF 3 zaprezentowany w roku 1993. Pod jego maską pracował 6-cylindrowy silnik z BMW generujący 286 KM oraz 320 Nm, który współpracował z 5-biegową skrzynią manualną. To przy niewielkiej wadze 1050 kg pozwalało na rozpędzenie się do 240 km/h i osiągnięcie 100 km/h w czasie 4,9 sekundy.

Tymczasem na pierwszym zdjęciu widzicie jeden z ostatnich produktów firmy Weismann – model GT MF4. Auto wyposażone jest w silnik V8 Twin Turbo o pojemności 4.4 litra i mocy 407 KM oraz 600 Nm. Samochód waży 1455 kg rozpędza się do 291 km/h. Pierwsza setka na liczniku pojawia się już po 4,6 sekundy.

Na pozostałych zdjęciach widzicie modele GT MF4-CS oraz GT MF5. Pierwszy dysponuje 4-litrowym, wolnossącym V8 o mocy 420 KM. Silnik generuje też 400 Nm i współpracuje z 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnią sekwencyjną z łopatkami przy kierownicy. Waga – 1350 kg, prędkość maksymalna – 293 km/h. Auto rozpędza się do 100 km/h w czasie 4,4 sekundy. Niemal identycznie wyglądający GT MF5 to już prawdziwy potwór. Pod maską znajduje się podwójnie doładowane V8 o pojemności 4.4 litra i mocy 555 KM / 680 Nm. W efekcie auto osiąga 311 km/h, zaś pierwsza setka pojawia się przy 3,9 sekundy.

{module_contentholder, name="maj14_U70" ice:editable="content"}

>

WEISMANN GT MF4 / 4.4 V8 Twin Turbo / 407 KM / 607 Nm / 0-100 4,6 s / max 291 kmh

Koniec marki Weismann?

{module_contentholder, name="maj14_U71" ice:editable="content"} {module_contentholder, name="maj14_U88" ice:editable="content"}

PIOTR Z. MAREK

8 MAJ 12:00

comments powered by Disqus