proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

{module_contentholder,name="reklama750"}
Nowy Volkswagen Passat Alltrack {module_contentholder, name="lut15_U94683"} {module_contentholder, name="lut15_U94682"}

Nowy Passat Alltrack łączy cechy aut drogowych i terenowych. Jest to zasługą stałego napędu na 4 koła oraz silników o mocach do 240 KM. Wraz z Alltrackiem debiutuje także pierwszy sensowny sposób integracji smartfonów i tabletów z samochodem, czyli Apple CarPlay oraz Android Auto.

24 LUT 14:00

PIOTR Z. MAREK

ŹRÓDŁO: VOLKSWAGEN

Wg zapewnień producenta w trybie off-road i z napędem na 4 koła Alltrack świetnie spisuje się także poza asfaltowymi drogami. Oznacza to, że przez ośnieżone przełęcze dowiezie pasażerów do alpejskich tras narciarskich, wjedzie na piaszczystą plażę ciągnąc za sobą przyczepę z łodzią, a swojego właściciela architekta zabierze na robocze spotkanie na plac budowy.

Auto swój terenowy wygląd zawdzięcza zastosowaniu nowych zderzaków, osłon podwozia, progów i osłon nadkoli. Zaletą są też krótkie zwisy nadwozia oraz zwiększony prześwit o 27,5 mm, co podnosi sprawność w terenie i przekłada się na duże kąty natarcia i zejścia. O terenowych aspiracjach świadczą także poszerzone progi z zabezpieczeniami od spodu oraz solidne osłony kół.

Tryb „Offroad” dzięki licznym systemom asystującym wspiera kierowcę podczas jazdy terenowej. Umożliwia m.in. podjazd na wzniesienie o pochyleniu wynoszącym do 12% z możliwością pociągnięcia przyczepy o masie do 2200 kg. Wyjątkiem jest model z silnikiem TSI o mocy 150 KM, który pociągnie na haku ładunek o masie 1800 kg. Ponadto system Trailer Assist znacznie ułatwia manewrowanie autem z przyczepą.

W Passacie Alltrack drugiej generacji można wybierać spośród pięciu nowych silników: dwóch benzynowych z turbodoładowaniem (TSI) oraz trzech turbodiesli (TDI). Silniki TSI osiągają moc 150 KM oraz 220 KM. W wypadku jednostek TDI, odznaczających się wysokim momentem obrotowym, dolna granica mocy także wynosi 150 KM, a pozostałe dwa silniki osiągają moc 190 KM i 240 KM.

150 konne silniki TSI i TDI Volkswagen oferuje z 6-biegową mechaniczną skrzynią biegów. Wszystkie mocniejsze jednostki napędowe są seryjnie łączone z dwusprzęgłową przekładnią 6-biegową DSG. Jest też system Start-Stop oraz system odzyskiwania energii hamowania, które należą do wyposażenia standardowego.

Nowy Passat Alltrack jest standardowo wyposażany w napęd na cztery koła 4MOTION. Jego główny element to sprzęgło typu Haldex piątej generacji. System jest aktywny jeszcze zanim wystąpi poślizg któregokolwiek koła, dzięki temu utrata trakcji jest prawie niemożliwa. Jednak w zwykłych warunkach napęd jest przekazywany jedynie na przednią oś, co pozwala oszczędzić paliwo.

Sprzęgło Haldex pełni tutaj funkcję wzdłużnego mechanizmu różnicowego, rolę poprzecznych blokad dla wszystkich kół spełnia natomiast elektroniczny mechanizm różnicowy (EDS), będący elementem elektronicznego układu stabilizacji (ESC). Sprawia on, że w razie utraty przyczepności przez którekolwiek z kół siła napędowa (także w ułamku sekundy) jest kierowana do koła znajdujące się po przeciwległej stronie.

Ponadto Passat Alltrack w wersjach z silnikami 2.0 TSI o mocy 220 KM oraz 2.0 TDI o mocy 240 KM wyposażony jest dodatkowo w system XDS+. Podczas szybkiej jazdy w zakrętach XDS+ przyhamowuje koła znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu, stabilizując w ten sposób pojazd.

Wszystkie wersje Passata Alltracka mają w wyposażeniu seryjnym system umożliwiający wybór trybu jazdy. Oprócz znanych ze standardowej wersji Passata trybów „Eco”, „Normal”, „Sport” i „Individual” (w połączeniu z systemem amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia DCC) specjalnie dla Alltracka przygotowano dodatkowy tryb „Offroad”.

Użycie specjalnego przycisku sprawia, że wszystkie istotne systemy asystujące kierowcy Alltracka dostosowują się do wymagań jazdy terenowej. Dzięki zmianie częstotliwości z jaką ABS ingeruje w pracę kół podczas jazdy w trybie „Offroad” w przypadku pełnego hamowania na luźnej nawierzchni opony Alltraca tworzą z kamieni rodzaj klina, który pozwala skrócić drogę hamowania. Asystent wjazdu na wzniesienie i asystent zjazdu zapobiegają odpowiednio zsunięciu się samochodu ze zbocza podczas podjazdu, lub niezamierzonemu przyspieszeniu podczas zjeżdżania.

Tak jak zewnętrzny wystrój, tak i wyposażenie wnętrza dopasowano do charakteru wersji Alltrack. Zewnętrzne obicie wykonano z alcantary, wnętrze zaś pokryto nowym rodzajem tapicerki „7 Summits”. W opcji są różne wersje skórzanej tapicerki, 14-stopniowa regulacja fotela, opcja klimatyzowania dla foteli, oraz funkcja masażu.

Samochód wyposażono również w liczne systemy asystujące kierowcy oraz w urządzenia multimedialne. Należą do nich m.in. wyświetlacz Active Info (z cyfrowymi wskaźnikami), wyświetlacz Head-up (do projekcji informacji ważnych dla kierowcy), tzw. Rear Seat Entertainment oraz „Media Control” przeznaczony do tabletów, system Front Assist z funkcją City Emergency Braking inicjującą awaryjne hamowanie podczas jazdy miejskiej i rozpoznającą obecność pieszych, system Side Assist (asystent zmiany pasa ruchu), Emergency Assist (w razie niebezpieczeństwa zatrzymuje pojazd), system wspomagający jazdę w korku, system ostrzegający podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego o pojazdach nadjeżdżających z boku Rear Traffic Alert oraz Trailer Assist (ułatwia manewrowanie z przyczepą).

Jeśli z auta korzysta wielu kierowców, każdy musi na nowo ustawiać dogodne dla siebie parametry. Aby to znacząco uprościć Volkswagen opracował nowy system indywidualnych ustawień. Te preferowane prze konkretnego kierowcę są zapisywane na jego koncie i kodowane. Każdy kierowca może błyskawicznie aktywować swoje indywidualne konto i w ten sposób przywrócić wybrane przez siebie ustawienia. System rozpoznaje kierowcę poprzez kluczyk, którym otwiera on samochód. W tej samej chwili we właściwej pozycji zostaje np. ustawiony fotel.

Warto wspomnieć, że przy pomocy „App Connect” możliwe jest np. połączenie ze smartfonem. Całość opiera się na technologii „MirrorLink” oraz na debiutujących od 2015 roku w Volkswagenie aplikacjach „CarPlay” (Apple) i „Android Auto” (Google). Dzięki tym trzem platformom z systemem multimedialnym Passata Alltracka można zintegrować niemal wszystkie rodzaje smartfonów i korzystać z ogromnej liczby aplikacji. Wprowadzenie do sprzedaży w Europie nastąpi pod koniec września.

ZOBACZ TAKŻE