GŁÓWNA

HYUNDAI INTRADO

elektryczny / ogniwa wodorowe / zasięg 600 km

ARCHIWUM

WSPÓŁPRACA

TOMASZ F.

28 LUT 17:30

Hyundai Intrado to samochód elektyczny, który nie jest zasilany zwykłym akumulatorem, a ogniwami wodorowymi, które w procesie spalania zmieniają się w zwykłą... wodę.

Hyundai już od dłuższego czasu pracuje nad systemem napędzania aut wodorem. Jeżeli uważaliśmy w szkole to wiemy, że jest to najpopularniejszy pierwiastek we wszechświecie. Już w marcu zobaczymy przełomowy prototyp napędzany wodorem, który będzie nazywał się Intrado. Nazwa została zaczerpnięta z języka lotniczego i oznacza dolną część skrzydła.

Co czyni z tego auta konstrukcję wartą uwagi? Źródło napędu. Hyundai Intrado zasilany będzie ogniwami wodorowymi. W przyszłości, gdy człowiek wyczerpie wszystkie zasoby ropy naftowej i gazu, technologia pozwoli nam podróżować jak do tej pory i nie będzie potrzeby przesiadania się na zaprzęgi konne. Nie będzie też potrzeby spędzania całej doby na stacji benzynowej czekając na naładowanie akumulatora w naszym samochodzie elektczynym.

Dla zwykłego użytkownika niewiele się zmieni. Tak samo jak do tej pory kierowca będzie podjeżdżał do dystrybutora i tankował. Warto w tym miejscu zauważyć, że koszt wodoru jest dwa razy niższy od benzyny. Później dzięki koreańskiej technologi wodór zamieniany jest na elektryczność, która zostaje magazynowana w litowo-jonowy bateriach o dużej pojemności. I dalej w znany nam wszystkim sposób prąd z baterii napędza silnik elektryczny. Pozostałością po tym procesie jest czyste H2O, czyli zwykła woda.

Wygląd samochodu jak na koncept przystało jest agresywny i mocno przyciąga oko. Bardzo szerokie nadkola skrywają potężne koła, a masywny przód samochodu wyposażony jest w niewielkie reflektory LED oraz światła do jazdy dziennej. Na pierwszy plan wysuwa się również potężny grill. Uwagę zwraca także zaokrąglona przednia szyba oraz tył auta, który kojarzy się bardziej z łodzią niż samochodem.

Dzięki zastosowaniu włókna węglowego oraz bardzo lekkiego rodzaju stali produkowanej w hucie należącej do Hyundai Motor’s, samochód nie powinnien być zbyt ciężki. A jest to bardzo ważne w autach o napędzie elektrycznym.

Dane techniczne Hyundaia Intrado nie są do końca znane. Wiemy tylko tyle, że zasięg auta będzie wynosił równo 600 km. Koreańczycy deklarują, że ich najnowszy koncept będzie bardziej bardziej dynamiczny od swojego protoplasty jakim jest IX35 FuelCell. Wszystko dzięki zmniejszeniu masy.

Aby mięć jakiekolwiek wyobrażenie o parametrach auta, przypominamy że IX35 FuelCell miał 100 kW, czyli 135 KM mocy. To pozwalało przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 12,5 s i osiągnąć prędkość maksymalną na poziomie 160 km/h. Są to wartości całkowicie do przyjęcia biorąc pod uwagę, że technologia jest wciąż młoda i wymaga jeszcze wielu udoskonaleń zanim zagości masowo na naszych drogach.

Zobacz także

comments powered by Disqus