{module_contentholder, name="kwi14_U70" ice:editable="content"} {module_contentholder, name="kwi14_U71" ice:editable="content"} {module_contentholder, name="kwi14_U88" ice:editable="content"}

ZIEMOWIT ZIEMKIEWICZ

16 KWI 17:15

Polacy pracują nad zastosowaniem grafenu w silnikach samochodowych!

Naukowcy z Instytutu Transportu Samochodowego pracują nad zastosowaniem grafenu w produkcji zaworów silnikowych, turbosprężarek i korbowodów. Ma to zwiększyć ich żywotność nawet dwukrotnie.

 

Grafen jest gorącym hasłem o którym czytamy od wielu miesięcy, ale głównie w kontekście nowych technologii i układów scalonych. Okazuje się jednak, że grafen może sprawdzić się także w motoryzacji. Powód? Jest 100x bardziej wytrzymały od stali. Poza tym jest bardzo lekki i doskonale przewodzi ciepło.

Struktura grafenu złożona jest z atomów węgla połączonych w sześciokąty, co pod mikroskopem przypomina plaster miodu. Opis teoretyczny nowego materiału powstał już w 1947 roku, ale do 2011 roku naukowcy nie mieli pomysłu na jego produkcję w większych ilościach. Wtedy właśnie polscy uczeni z Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych oraz Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego poinformowali o opracowaniu technologii pozyskiwania dużych ilości grafenu o najlepszej dotąd jakości.

Tymczasem miejscem testowania grafenu w motoryzacji będzie labolatorium przy Instytucie Transportu Samochodowego. Prace nad stworzeniem tego miejsca dobiegają już końca. Planowane otwarcie laboratorium ma nastąpić w lipcu, a jego budowa pochłonie 2 mln zł.

Pierwsze kroki w opracowaniu grafenowych zaworów silnikowych zostały już poczynione. Do testów wykorzystano Volkwagena Golfa VII z silnikiem 1.4 TSI o mocy 140 KM. Aby mieć wiarygodny punkt odniesienia i wykazać skuteczność nowego materiału w Golfie wymieniono standardowe zawory na takie wykonane z tytanu. Jest to obecnie najbardziej wytrzymały mechanicznie materiał wykorzystywany w przemyśle, który przy okazji jest odporny na korozję.

Eksperyment ITS będzie trwał do 2016 roku. W tym czasie auto testowe pokona kilkaset tysięcy kilometrów z zamontowanymi zaworami tytanowymi. Następnie ta sama procedura będzie zastosowana w przypadku zaworów pokrytych grafenem. Nowy materiał powinien sprawdzić się także w łożyskach turbosprężarek, pierścieniach tłokowych oraz w korbowodach.

Po wykonaniu testów wyniki pracy polskich naukowców będzie można zastosować na szeroką skalę w autach produkcyjnych. Niestety szczegółowe informacje o planach zostały utajnione ze względu na dużą konkurencję. Przewiduje się, że rynek wyrobów z grafenu za dwa lata będzie wart 67 mln dolarów, a pod koniec 2020 roku – 10x więcej.

comments powered by Disqus