{module_contentholder, name="cze14_U70" ice:editable="content"} {module_contentholder, name="cze14_U71" ice:editable="content"} {module_contentholder, name="cze14_U88" ice:editable="content"}

MINI COOPER SD

Z NAJMOCNIEJSZYM DIESLEM W HISTORII MARKI

MA 170 KM POCHODZĄCYCH Z 2 LITRÓW POJEMNOŚCI I 4 CYLINDRÓW, CO W PRZYPADKU MINI NIE JEST TAKIE OCZYWISTE. AUTO PRZYSPIESZA DO 100 KM/H W CZASIE 7,2 S I PALI ZALEDWIE 4,1 LITRA NA 100 KM.

10 CZE 2014, 19:20

PIOTR Z. MAREK

ŹRÓDŁO: MINI

Pod koniec stycznia BMW oficjalnie zaprezentowało trzecią generację Mini, auta produkowanego od 2001 roku. Wygląd zewnętrzny nie zmienił się diametralnie. Prawdziwa rewolucja zaszła za to pod maską, gdzie zagościły przede wszystkim jednostki 3-cylindrowe.

Spośród silników diesla klienci Mini mieli dotąd do wyboru Mini One D – 1.5 litra, 3 cylindry, 95 KM i 220 Nm lub Mini Cooper D. Ten model również ma 3 cylindry i 1.5 litra pojemności, ale nieco więcej mocy – 116 KM oraz 270 Nm. Osoby, którym zależało na bardziej dynamicznym przyspieszeniu musiały decydować się na silniki benzynowe. Teraz jednak Mini wprowadza do swojej oferty mocną jednostkę zasilaną olejem napędowym.

Nowy model nazywa się Mini Cooper SD, a pod jego maską znajduje się najmocniejszy dotąd silnik diesla w historii Mini. Jednostka ma 4 cylindry, 2 litry pojemności i generuje całkiem imponujące 170 KM oraz 360 Nm dostępne już przy 1500 obr./min. Jednostka (w zależności od skrzyni biegów) umożliwia przyspieszenie do 100 km/h w czasie 7,2-7,3 sekundy.

BMW twierdzi, że dzięki zastosowaniu technologii twin-turbo nowy silnik jest bardzo dynamiczny, responsywny, a jednocześnie ekonomiczny i ekologiczny. Auto wg oficjalnych danych powinno przy spokojnej jeździe spalać maksymalnie 4,1 litra na 100 km.

Ponadto w ofercie znajdzie się jeszcze jeden nowy silnik benzynowy – w modelu Mini One First. Będzie do podstawowa jednostka napędowa generująca 75 KM. Silnik również ma 3 cylindry i zaledwie 1,2 litra pojemności. Wyposażony jest w niewielką turbinę, dzięki czemu już przy 1500 obr./min dysponuje momentem obrotowym 150 Nm, co powinno wystarczyć na sprawne przemieszczanie się po mieście. Mini One First przyspiesza do 100 km/h w czasie 12,8 sekund, jednak spalanie jak na jednostkę benzynową nie jest duże i wynosi do 5,2 litra na 100 km.

Ponadto w ofercie dostępny jest m.in. Mini One wyposażony w 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.2 litra i mocy 102 KM. Moment obrotowy to 180 Nm, a samochód pierwszą setkę osiąga w 9,9 s. Jest też Mini Cooper napędzany 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1.5 litra i mocy 136 KM (220 Nm). Potrafi on rozpędzić auto do 100 km/h w czasie 7,9 s.

Dla fanów nieco większych emocji za kierownicą stworzono wersję Cooper S. Jako jedyny jest wyposażony w silnik 4-cylindrowy. Jego pojemność skokowa wynosi niespełna 2 litry. Dzięki doładowaniu generuje 192 KM i 280 Nm momentu obrotowego. Takie parametry silnika zapewniają mu całkiem przyzwoite przyspieszenie – 6,8 s do 100 km/h. Prędkość maksymalna jaką osiąga ta odmiana Mini to aż 235 km/h. Ceny Mini w naszym kraju zaczynają się od 75 700 zł. Najmocniejsza wersja Cooper S została wyceniona na 101 300 zł.

BEHIND MINI "BULLHEADED" (THE MAKING OF)

comments powered by Disqus