Pali zaledwie 2,1 litra na 100 km, jednak do 100 km/h przyspiesza w 4,4 sekundy. To pierwsze auto BMW wyposażone w reflektory laserowe. Świecą dwa razy jaśniej od LED-ów i są od nich bardziej energooszczędne.

Kilka dni temu pisaliśmy, że Volkswagen dostarczył pierwszemu klientowi model XL1. To nowoczesna hybryda, która spala zaledwie 0,9 litra na 100 km. Tymczasem BMW poinformowało, że pierwsi klienci odebrali swoje egzemplarze i8. To również hybryda, ale o bardzo sportowym charakterze, dodatkowo wyposażona w najnowszą generację świateł – reflektory laserowe.

Sytuacja ze światłami laserowymi nie jest prosta. Gdy miesiąc temu napisaliśmy, że Audi R8 LMX jest pierwszym produkcyjnym samochodem z tego typu światłami, wiele osób zwróciło nam uwagę, że pierwsze było BMW i8. Okazuje się, że obie firmy poinformowały o tym, że są pierwsze. Najpierw technologię świateł laserowych zaprezentowało BMW i zapowiedziało, że pojawi się w zupełnie nowym modelu – i8. Tymczasem Audi stworzyło specjalną edycję R8 z reflektorami laserowymi i ubiegło konkurenta z Monachium.

Światła laserowe wg BMW są aż 30% bardziej energooszczędne od nowoczesnych LED-ów. Nowy rodzaj oświetlenia potrafi dotrzeć na 600 metrów, co jest wynikiem dwukrotnie lepszym od aktualnie stosowanych reflektorów LED. Ponadto światła laserowe zajmują mniej miejsca i ważą połowę tego, co LED-y. Standardowo jednak auto będzie dostępne z reflektorami typu LED. Światła laserowe oferowane są za dopłatą.

Dla przypomnienia – BMW i8 jest pojazdem hybrydowym wyposażonym w dwa silniki, ale znacznie innym od wyjątkowo ekonomicznego Volkswagena XL1. Tutaj jednostka spalinowa ma pojemność 1,5 litra i 3 cylindry. Silnik generuje imponujące 228 KM oraz 320 Nm momentu obrotowego. Pod nogą mamy także moc jednostki elektrycznej – 131 KM oraz 250 Nm. Oba silniki mogą pracować jednocześnie, co oznacza że BMW i8 dysponuje mocą 357 KM oraz momentem obrotowym 570 Nm. To wartości, których nie powstydzi się żaden samochód sportowy. Ponadto moc i moment obrotowy silnika elektrycznego dostępny jest natychmiastowo, bez opóźnienia znanego z silników spalinowych.

Takie parametry pozwalają na rozpędzenie się do 250 km/h, zaś pierwsza setka pojawia się na liczniku już po 4,4 sekundy. Przy oszczędnej jeździe zużycie paliwa można ograniczyć do imponującej wartości (mamy nadzieję, że prawdziwej) 2,1 litra na 100 km. Można też całkowicie przerzucić się na napęd elektryczny i zrobić w ten sposób do 40 km. Samochód został wyceniony na ok. 570 000 zł.

{module_contentholder, name="cze14_U70" ice:editable="content"} BMW i8
sportowa hybryda ze światłami laserowymi

>

{module_contentholder, name="cze14_U71" ice:editable="content"} {module_contentholder, name="cze14_U88" ice:editable="content"}

9 CZE 16:00

PIOTR Z. MAREK

comments powered by Disqus