Peugeot e-208 GT 136KM

Samochody elektryczne zazwyczaj są w mniejszym lub większym stopniu udziwnione. Albo wyglądają jak pojazd kosmiczny w przypadku Priusa czy Ioniqa albo muszą mieć fioletowy dach jak Leaf.

Ewentualnie muszą mieć zielone koła jak Mini lub kiepsko wyglądający pełny grill jak Tesla czy Kona. Przy nich Peugeot e-208 jest wyjątkiem. Jest normalny.

To jest jedna z wielu a może nawet i największa zaleta e-208. Wygląda świetnie zarówno na zewnątrz jak i w środku i powie to każdy, kto go ogląda. Ma robiące duże wrażenie zegary 3D w których prędkość wyświetla się jakby na pierwszym planie a pozostałe dane w głębi. Ma też ściętą z góry i z dołu kierownicę, która przez to idealnie wpasowuje się pod zegarami bez zasłaniania ich.


Może również występować w pięknym niebieskim kolorze Vertigo, który powoduje, że przechodnie odwracają w naszą stronę głowy, gdy przejeżdżamy. Ale wszystko to składa się na normalny, nowoczesny i nowocześnie wyglądający samochód bez zbędnych udziwnień.

Drugim świetnym pomysłem na jaki zdecydował się koncern PSA jest wykorzystanie jednej wersji napędu w wielu samochodach zamiast produkowania równych wersji dla jednego samochodu.

Mamy tu zatem do wyboru modele DS3 Crossback E-Tense, Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Peugeot e-2008 a niedługo będą dostępne również Citroen e-C4 i Opel Mokka-e.

Wszystkie sześć samochodów łączy silnik 136KM 260Nm z baterią 50kWh (45kWh pojemności użytecznej), ładowarka pokładowa AC 7.4kW oraz szybka ładowarka DC 100kW. Najkrótsze i najlżejsze spośród nich są e-208 i Corsą-e w związku z czym mają zasięg 275km zamiast 250km a i przyspieszenie wynosi 8.1s zamiast 9.7s jak w przypadku e-C4. Pomysł unifikacji sprawia, że ograniczone zostają koszty.

Patrząc na konkurencję jest to propozycja wypośrodkowana.

Np. ID.3 Pure ma podobny zasięg, ale dużo gorsze przyspieszenie, ZOE ZE50 R110 ma lepszy zasięg, ale przyspieszenie jest jeszcze gorsze niż w podstawowej wersji ID.3. Z kolei Mini SE jest sporo szybsze, ale przez baterię 33kWh zasięg jest o 90km krótszy.

Innymi słowy, jeśli zależy nam na miejskim autku, które ma rozsądne rozmiary i odpowiednie przyspieszenie bez utraty zasięgu, to e-208 (lub Corsa-e zależnie od gustu i uzyskanej oferty) będzie najlepszym pomysłem. Dodatkowa zaleta to wspomniana „normalność” w połączeniu z nowoczesnością, co dla wielu kierowców może mieć duże znaczenie.

Samo zajęcie miejsca za kierownicą sprawia już sporą radość. Sportowe, dwukolorowe fotele z trzymaniem bocznym zapewniają odpowiedni komfort. Nad głową jest panoramiczny dach z odsuwaną ręcznie roletą, która zajmuje na tyle mało miejsca, że nie zabiera przestrzeni nad głową. Radio ma najprawdziwsze pokrętło zmiany głośności, co nie jest takie oczywiste w obecnych czasach.

Pasażerowie zajmujący miejsca na tylnej kanapie mają dostęp do własnych gniazdek ładowania. Klawisze na konsoli przypominają trochę te z Mini. Niestety Peugeot nie wziął przykładu z Hyundaia, gdzie biegi zmienia się przyciskami a wybrał mniej lub bardziej tradycyjną manetkę, która nie jest tak wygodna i szybka w obsłudze.

Całości w mierzącym 4055mm nadwoziu dopełnia bagażnik o pojemności 265 litrów, który po złożeniu siedzeń powiększa się do 1106 litrów. Masa samochodu to 1530kg a udźwig to 455kg.  Promień zawracania Peugeota e-208 to 10.4m.

Ceny Peugeota e-208 rozpoczynają się od 125.900PLN dla wesji Active aż do 148.700PLN dla testowanej wersji GT.

Dopłata do niebieskiego lakieru Vertigo to 2900PLN, czarny dach to 500PLN, alarm 700PLN a wspomniany panoramiczny dach z roletą to kolejne 2000PLN. Opcjonalna trójfazowa ładowarka pokładowa o mocy 11kW zamiast standardowej jednofazowej 7.4KW to koszt 1500PLN.

Łącznie bardzo dobrze wyposażona wersja GT z dodatkami jest dostępna za 155.800PLN. Dla porównania ZOE ZE50 R135 Intens z dodatkowym wyposażeniem to koszt 165.800PLN. Cena Mini SE zaczyna się od 139.900PLN, ale śmiało możemy skończyć na grubo ponad 200.000PLN dodając parę drobiazgów.

Reasumując, jeśli szukacie nowoczesnego samochodu elektrycznego do jazdy po mieście a także planujecie okazyjne wyjazdy poza miasto, jednocześnie nie chcecie się wyróżniać udziwnioną linią ani dodatkami, to e-208 jest samochodem dla Was. Jeśli jednak Waszym żywiołem jest miasto i zasięg 175km w zupełności wystarczy a ponad wszystko przedkładacie sportowe wrażenia i frajdę z jazdy, to przynajmniej wybierzcie się na jazdę próbną Mini SE.