Samodzielna wymiana filtra kabinowego w samochodzie. Poradnik krok po kroku

Filtr kabinowy, nazywany również filtrem przeciwpyłkowym, to ważny element w naszym aucie. Odpowiada za oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza kabiny.

Jego wymiana, zwłaszcza po zimie, przekłada się na większy komfort podróży oraz ochronę zdrowia. Co więcej nie musisz jechać do warsztatu by tego dokonać, wymiana filtru zajmuje zazwyczaj około 15-20 minut. Pokażemy Ci jak to zrobić.

Filtry kabinowe Kamoka

Jak działają filtry kabinowe oraz dlaczego ich wymiana jest tak ważna pisaliśmy niedawno na łamach Leftlane. W artykule Czy dobry filtr kabinowy zatrzyma smog? opisaliśmy między innymi jak ważne jest ich zaprojektowanie. Poruszyliśmy również kwestie pyłu zawieszonego, z którego między innymi składa się smog. Jest on bardzo szkodliwy dla naszego zdrowia.


Z przeprowadzonych przez nas badań, za pomocą profesjonalnego czujnika, udowodniliśmy że regularnie wymieniany filtr prawie całkowicie zatrzymuje cząstki pyłu PM2,5 i PM10.

Ponadto skutecznie blokuje on dostęp kurzu, bakterii i szkodliwych składników gazów spalinowych do wnętrza pojazdu. Co więcej, filtr z węglem aktywnym potrafi też zredukować część przykrych zapachów.

Filtr kabinowy (na zdjęciu wersja z węglem aktywnym) powinien być dobrze spasowany i posiadać uczernienia, które dają pewność, że powietrze nie przedostanie się w inny sposób niż przez medium filtracyjne

Wymiana filtra powinna odbywać się nie rzadziej niż co 15 tys. kilometrów lub raz do roku. Wielu ekspertów i mechaników zaleca jedna wymianę tego elementu 2 razy do roku lub co 10 tys. kilometrów.

Gdzie zamontowany jest filtr kabinowy?

Chociaż miejsce jego montażu jest kwestią indywidualną każdego z producentów samochodów, to zazwyczaj jest on umiejscowiony między kabiną, a komorą silnika.

Możemy go odszukać pod deską rozdzielczą od strony kierowcy lub pasażera. Czasami znajduje się też pod listwą podszybia przy komorze silnika.

Wymiana filtra kabinowego – Volkswagen Passat B6

Cała czynność zajęła około 15 minut. W tym modelu auta filtr kabinowy umieszczony został pod schowkiem po stronie pasażera. Nie potrzebujesz do tego żadnych narzędzi, możesz wziąć jedynie wilgotną szmatkę, aby przetrzeć elementy pod osłoną. Poniższe zdjęcia i podpisy obrazują całą procedurę.

Pod schowkiem znajdziesz piankową osłonę, należy ją zdjąć. W tym celu ręką odkręcasz dwie plastikowe śrubki i odkładasz element na bok.
Następnie musisz wyjąć bezpośrednie mocowanie filtra, które utrzymuje wkład w odpowiednim położeniu. W tym celu złap za widoczny uchwyt i przesuń element w prawo. Możesz teraz zdjąć zabezpieczenie.
Zobaczysz stary wkład filtra, pociągnij go w dół i delikatnie wyjmij z gniazda montażowego, mogą z niego wypaść liście oraz inne śmieci. Zapamiętaj którą stroną będziesz musiał włożyć nowy wkład. Znacznie łatwi ci to pracę.
Na powyższym zdjęciu widać jak brudny jest filtr używany od 6 miesięcy. Pełno w nim fragmentów liści, kurzu i pyłów. Gdyby nie filtr wszystko miałbyś w kabinie pojazdu i w swoich płucach. Dlatego tak istotna jest wymiana tego elementu.
Przygotuj nowy filtr. W gniazdo montażowe w miejsce starego filtra włóż nowy wkład. Delikatnie wsuń do samego końca. Teraz możesz zamontować dwie osłony, które zdjąłeś przed wyjęciem zużytego wkładu. Gotowe!

Jeżeli nie wiesz gdzie umiejscowiony jest wkład możesz zajrzeć na serwis YouTube i w oknie wyszukiwania wpisać markę pojazdu oraz model. Czyli np. “wymiana filtru kabinowego Audi A4 B6”.