Toyota planuje trzykrotnie zwiększyć zatrudnienie w Polsce, uruchamia produkcję silnika 1,5 l

Photo by Gdesz.com e-mail: stiudio@gdesz.com

Silnik montowany będzie w najnowszej generacji Yarisa oraz Toyocie Yaris Cross. Moce produkcyjne fabryki w Jelczu-Laskowicach to 312 tys. silników rocznie.

1 czerwca fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczęła produkcję najnowszej generacji silników benzynowych o pojemności 1,5 l. Pomimo ponad miesięcznej przerwy w działalności operacyjnej fabryki, spowodowanej epidemią koronawirusa, prace przygotowawcze do rozpoczęcia produkcji nowego silnika były kontynuowane.

Trzycylindrowy silnik Dynamic Force Engine o pojemności 1,5 l stanowi mniejszą wersję jednostki napędowej o pojemności 2,0 l, produkowanej od września ubiegłego roku również w Jelczu-Laskowicach.


Nowy silnik może współpracować z elektryczną przekładnią w napędach hybrydowych lub stanowić samodzielną jednostkę w napędach konwencjonalnych.

W ramach inwestycji – wynoszącej łącznie dla obu silników 770 mln zł – powstały całkowicie nowe linie produkcyjne, w tym linie odlewnicze, sześć linii obróbczych oraz wspólna linia podmontażu i montażu silników. Charakteryzują się one zautomatyzowaną produkcją, wyższą wydajnością, wynoszącą 312 tys. silników rocznie w systemie trzyzmianowym. Wały korbowe i korbowody do produkcji silnika będą dostarczane z kuźni wałbrzyskiej fabryki Toyoty.

W związku z nowymi projektami, zatrudnienie w fabryce w Jelczu-Laskowicach wzrosło o około 600 pracowników. Wynosi obecnie ponad 1100 osób.

W 2021 roku w drugiej fabryce Toyoty zlokalizowanej w Wałbrzychu planowane jest uruchomienie dwóch linii produkcji elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT, współpracujących z silnikiem TNGA 1,5 l, a rok później drugiej linii produkcyjnej tego silnika.

W ten sposób polskie zakłady Toyoty wytwarzać będą hybrydowy zespół napędowy. Razem z obecnie realizowanymi projektami całkowity poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland wzrośnie w 2022 roku do blisko 5,5 miliarda złotych, a całkowite zatrudnienie do około 3000 osób.

W 2019 roku sprzedaż hybryd Toyoty stanowiła w Europie 52%, a w Polsce 39% całkowitej sprzedaży samochodów marki.

Sześć realizowanych przez TMMP projektów związanych z tymi napędami sprawia, że polskie zakłady Toyoty stanowić będą europejskie centrum technologii hybrydowej, zwiększając systematycznie swój udział w elektromobilnym przemyśle motoryzacyjnym.

Nowy silnik Dynamic Force Engine o pojemności 1,5 l to 3-cylindrowa jednostka benzynowa ze zmiennymi fazami rozrządu, pracująca w cyklu Atkinsona.

Jej sprawność w układzie hybrydowym sięga 40%, co pomogło w obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2 hybrydowego Yarisa aż o 20% w porównaniu z poprzednią generacją modelu. Jednocześnie moc układu hybrydowego wzrosła o 15%.

Elektryczna przekładnia hybrydowa współpracująca z tym silnikiem została całkowicie przekonstruowana, przyjmując strukturę dwuosiową, dzięki której ma bardziej zwartą budowę – jej objętość jest mniejsza o 9% w porównaniu z przekładnią zastosowaną w poprzedniej generacji Yarisa.

Toyota posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku

Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie e-CVT do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l, 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów.

Jej obecne roczne możliwości produkcyjne sięgają 175 tysięcy elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 258 tysięcy silników i 633 tysięcy skrzyń biegów.

Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA, a jego zdolności produkcyjne wynoszą 312 tysięcy jednostek napędowych rocznie.

Polskie fabryki zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz Grupy PSA i firmy Lotus, prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.