Dacia kończy z modelem Lodgy, zastąpi go 7 osobowym SUV-em

Niestety moda na SUV-y przejmuje właśnie ostatni bastion zdrowego rozsądku. Minivany są bowiem bardziej praktyczne i pojemne od dużych SUV-ów, ale też znacznie brzydsze.

A klienci zamiast wybierać przestrzeń i wygodę dla siebie, myślą jak podobać się innym. I wybierają auta z atrakcyjniejszą bryłą nadwozia, ale mniej przestronne w środku.

Sprzedaż Lodgy 8x gorsza od Dustera

Świadczą o tym wyniki sprzedaży. Biorąc pod uwagę rok 2019, Dacia sprzedała w całej Europie aż 220 167 egzemplarzy modelu Duster. W tym samym czasie Lodgy znalazło zaledwie 28 994 nabywców.


W ostatnim czasie minivany znikają jeden po drugim. Teraz przychodzi pora na Dacię Lodgy, którą miałem okazję jeździć. Auto ma wprawdzie swoje wady, ale jest niesamowite pod względem cena/jakość.

Za niecałe 60 tys. zł można mieć auto, które komfortowo zmieści 7 osób (bo 3 rząd ma naprawdę dużo miejsca na nogi), a do tego wyposażone jest w silnik o mocy 130 KM, który pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 9 sekund.

Lodgy ma wprawdzie swoje niedoróbki, ale i tak jest bardzo tanie, bardzo pojemne i zaskakująco dynamiczne. To mój ulubiony model Dacii, zaraz po Dusterze.

Premiera na wiosnę 2021

Jak jednak donosi francuski portal L’Argus, z końcem produkcji modelu Lodgy trzeba się pogodzić. Dacia bowiem planuje wystartować z produkcją 7-osobowego SUV-a, który by zachować tą samą przestrzeń w środku, będzie musiałby być znacznie większy zewnętrznie.

Nieoficjalna wizualizacja nowego modelu, która prawdopodobnie ma niewiele wspólnego z rzeczywistością, fot. https://www.largus.fr/

Tymczasem wg plotek jego długość wyniesie 4,5 metra, czyli dokładnie tyle samo co Lodgy i ~16 cm więcej od Dustera. To prawdopodobnie oznacza, że wnętrze będzie ciaśniejsze niż w Lodgy.

Nowy model ma wykorzystać platformę CMF-B, znaną już m.in. z nowego Clio, Captura, a także z Nissana Juke. Wg nieoficjalnych doniesień auto ma mieć inną sylwetkę od Dustera, bardziej “pudełkową”, by zapewnić przestrzeń osobom w 3 rzędzie siedzeń.

Pojawi się też nowy system multimedialny, który trafi również do nowego Sandero. Wraz z nim maja zadebiutować nowe systemy bezpieczeństwa, w tym system pomagający utrzymać pas ruchu oraz system martwego pola. Teraz bowiem Dacie nie mają żadnych aktywnych, nowoczesnych systemów bezpieczeństwa.

Pod maskę trafią silniki benzynowe 1.0 i 1.3 TCe

Będzie też dostępny diesel, czyli 1.5 dCi znany z aut Renault oraz Dacia. Z czasem do auta ma tez trafić system hybrydowy E-Tech, który w przypadku Renault Clio generuje 138 KM. W jego skład wchodzi też bateria 1,2 kWh.