Nowy akumulator Tesli ma obniżyć ceny Modelu 3 do poziomu aut spalinowych!

Elon Musk zapowiada rewolucję w akumulatorach. Nowy rodzaj baterii ma być znacznie tańszy w produkcji, pozwoli na większe zasięgi i zapewni żywotność na poziomie 1,6 mln km.

Pierwszym modelem, który dostanie nową technologie będzie Model 3 przeznaczony na rynek chiński.

Pierwotny plan zakłada, że pierwsze tego typu auta pojawią się pod koniec roku 2020, lub na początku 2021. Ale jak to z planami Tesli bywa – trzeba być przygotowanym na opóźnienia.


Dyrektor generalny Tesli, czyli Elon Musk już od miesięcy wspomina o znaczącym postępie w technologii akumulatorów. Jak donosi Autoblog.com, więcej szczegółów na ten temat mamy oficjalnie poznać już pod koniec maja.

Nowy rodzaj akumulatorów jest projektowany, by wytrzymać 1 mln mil, czyli ponad 1,6 mln kilometrów. Musk twierdzi, że nowa technologia pozwoli sprzedawać samochody elektryczne w tej samej cenie, co spalinowe.

Tesla Gigafactory

Nowa bateria Tesli została opracowana wspólnie z firmą Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) i wdraża technologię opracowaną przez Teslę we współpracy z zespołem akademickich ekspertów ds. baterii, rekrutowanych przez Muska.

Docelowo nowy rodzaj baterii, o większej gęstości energetycznej, pojemności i tańszej od poprzednika, ma trafić także do aut w Europie oraz USA.

Nowe baterie będą opierać się na akumulatorach o niskiej zawartości kobaltu (i bez kobaltu).

Zostaną w nich zastosowanie także dodatki chemiczne i powłoki, które zmniejszą naprężenia wewnętrzne i umożliwią akumulatorom przechowywanie większej ilości energii przez dłuższy czas.

Tesla planuje też wdrożyć nowe, wysoce zautomatyzowane procesy produkcji baterii, w celu zmniejszenia kosztów pracy i zwiększenia produkcji w ogromnych „terafabrykach”. Mają być one 30 razy większe od “gigafabryki” w Nevadzie.

Warto też wspomnieć, że Reuters informował już w lutym, że Tesla prowadził rozmowy na temat akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych. Nie zawierają one kobaltu – najdroższego metalu w akumulatorach EV.

„Musimy skalować produkcję akumulatorów do szalonych poziomów, których ludzie nie są w stanie dziś pojąć” – powiedział w styczniu inwestorom Elon Musk

Wiele postępów technicznych przez Tesli i CATL w projektowaniu akumulatorów dokonano w małym laboratorium badawczym na Uniwersytecie Dalhousie w Halifax w Nowej Szkocji. Laboratorium prowadzone jest od 1996 roku przez Jeffa Dahna, pioniera w dziedzinie rozwoju akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych i magazynowania sieci.

Dahn i jego zespół rozpoczęli współpracę badawczą z Teslą w połowie 2016 r., Ale relacja sięga co najmniej 2012 roku.

Koszt bezkobaltowych akumulatorów litowo-fosforanowych CATL ma wynieść poniżej 80 USD za kWh, a koszt ogniw akumulatorowych spadł poniżej 60 USD za kWh. Akumulatory NMC o niskiej zawartości kobaltu firmy CATL kosztują prawie 100 USD za kWh.