Oto elektryczna Škoda Enyaq iV z… napędem na tył!

Oczywiście w mocniejszych wariantach – 80X oraz vRS – napęd przekazywany będzie na 4 koła. Moc silników przekroczy 300 KM, natomiast w najlepszej wersji deklarowany zasięg to 500 km.

Do tej pory klienci Skody chcący jeździć samochodem elektrycznym mieli do wyboru tylko małą, elektryczną wersję modelu Citigo. Natomiast pierwszy w pełni elektryczny samochód Škody, oparty na modułowej platformie dla pojazdów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen, to właśnie Enyaq iV. Będzie on produkowany w głównej fabryce w Mladá Boleslav.

Škoda deklaruje, że zasięg wyniesie do 500 km w cyklu WLTP, będzie też możliwość szybkiego ładowania.


W wersjach podstawowych modelu Enyaq iV zlokalizowany z tyłu silnik odpowiada za napęd na tylną oś pojazdu. W wersjach o większej mocy przewidziano dodatkowy silnik elektryczny z przodu, który zapewni efektywniejsze przekazywanie momentu obrotowego.

Wariant o największej mocy jest w stanie holować ładunki o masie nawet do 1200 kg. Do wyboru będzie łącznie pięć wariantów mocy oraz trzy wielkości akumulatora.

Zależnie od wybranej wersji Enyaq iV posiada napęd na tylne lub wszystkie koła.

Model podstawowy to Enyaq iV 50 o pojemności brutto akumulatora litowo-jonowego 55 kWh (netto: 52 kWh). Montowany z tyłu silnik elektryczny ma moc 109 kW (146 KM) i zasięg do 340 km.

Wzrasta on do 390 km w przypadku modelu Enyaq iV 60 o mocy 132 kW (177 KM), wyposażonego w akumulator o pojemności brutto 62 kWh (netto: 58 kWh).

Z kolei ENYAQ iV 80 o mocy 150 kW (201 KM) z napędem na tylne koła cechuje się największym zasięgiem – do 500 km w cyklu WLTP. Zastosowany w tym modelu akumulator o pojemności brutto 82 kWh (netto: 77 kWh) znajdzie się także w dwóch wersjach wyposażonych w drugi silnik elektryczny, czyli posiadających napęd na cztery koła: 80X oraz vRS, o mocy odpowiednio 195 kW (261 KM) i 225 kW (301 KM).

Model o największej mocy przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 s i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Maksymalny zasięg obu wariantów z napędem na cztery koła wynosi 460 km.

Ładowanie do 80% w 40 minut

Škoda Enyaq iV może być ładowana na trzy sposoby. Oprócz konwencjonalnego domowego gniazda elektrycznego 230 V, do wygodnego ładowania pojazdu w nocy można użyć także ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Zajmuje to od sześciu do ośmiu godzin – zależnie od wielkości akumulatora.

Trzecia opcja to stacje szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 125 kW, dzięki czemu akumulator modelu Enyaq iV od 10% do 80% zostanie naładowany w ciągu zaledwie 40 minut.

Pojazd jest również wyposażony w nowe rozwiązania multimedialne, nieznane dotąd w Škodzie. Wszystkie istotne informacje dla kierowcy są prezentowane na 13-calowym centralnym wyświetlaczu, a na życzenie również na wyświetlaczu umieszczonym na szybie pojazdu.

Podobno będzie to przestronny SUV

Producent podkreśla, że uzyskano w środku więcej miejsca dla pasażerów i bagażu. Auto ma długość 4648 mm, szerokość 1877 mm oraz wysokość 1618 mm. Rozstaw osi wynosi 2765 mm, a pojemność bagażnika to 585 l.

Oznacza to, że Enyaq jest ok. 5 cm krótszy oraz niższy od spalinowego modelu Kodiaq. Model elektryczny jest też odrobine szerszy – ale tylko o 5 mm. Bagażnik jest zaś mniejszy – pojemność tego w Kodiaq to 650 litrów.

Produkcja seryjna Škody Enyaq iV rozpocznie się pod koniec 2020 r. Wprowadzenie na rynek planowane jest na początek 2021 r. Powstanie również limitowana seria „Founder’s Edition”, upamiętniająca założenie firmy przed 125 laty. Będzie ona charakteryzowała się specjalnym wyposażeniem oraz wyróżniającym się designem i zostanie wyprodukowana w liczbie zaledwie 1895 sztuk.