Debiutuje nowa Škoda Octavia 2020, tym razem w wersji liftback

Pod maską rewolucja, hybrydowy wariant RS iV o mocy 245 KM, a także miękkie hybrydy 1.0 oraz 1.5 TSI.

4 generacja Octavii zadebiutowała kilka tygodniu temu w odmianie kombi. Teraz natomiast producent pokazuje “klasyczną” wersję auta, czyli liftback.

To oznacza, że Octavia 4, podobnie jak poprzednicy, ma podnoszoną tylną klapę wraz z tylną szybą. Zapewnia to wygodniejszy dostęp do bagażnika w przeciwieństwie do klasycznych sedanów, jak np. Talisman, albo Civic X 4D.


W wyglądzie zewnętrznym nowej Skody rzeczywiście można się zauroczyć. Zwłaszcza porównując ją do średnio urodziwego przód Octavii III po liftingu. Tył też jest zgrabny i przyjemny, natomiast kształt lamp znamy już z modeli Scala oraz Kamiq.

Długość Octavii liftback zwiększyła się o 2 cm i wynosi teraz 4,69 m. Zwiększyła się też nieznacznie szerokość – o 1,5 cm, do 1,83 m. Rozstaw osi pozostał bez zmian, to 2,69 m, natomiast mimo to podobno zwiększono przestrzeń we wnętrzu.

Pojemność bagażnika też wzrosła o 10 litrów i wynosi teraz imponujące 600 litrów.

Co ciekawe silniki diesla mają teraz 2 katalizatory. Wszystko po to by sprostać wymogom ekologicznym i ograniczyć m.in. emisję tlenków azotu (NOx).

2.0 TDI będzie miał od 115 do 200 KM

Silnik 2.0 TDI dostępny będzie docelowo w trzech wersjach mocy. Silnik podstawowy ma 115 KM i dostępny będzie ze skrzynią manualną lub 7-stopniową skrzynią DSG. Silniki o mocy 150 KM oraz 200 KM będą występowały także w połączeniu z napędem na cztery koła.

Benzyna od 110 do 150 KM

W przypadku benzyny podstawową jednostką będzie 1.0 TSI, silnik 3 cylindrowy, turbodoładowany o mocy 110 KM. Jeździłem czymś takim w Octavii III i szczerze mówiąc – pracował bardzo przyjemnie.

Dalej jest 1.5 TSI o mocy 150 KM zestawiony z manualną skrzynią biegów. Liczba cylindrów – 4.

Hybrydy – 204 KM oraz 245 KM

Po modelu Superb iV nowa Octavia iV jest drugim modelem Škody z napędem hybrydowym typu plug-in, składającym się z silnika benzynowego 1.4 TSI o mocy 150 KM i silnika elektrycznego o mocy 85 114 KM.

Łączna moc układu wynosi 204 KM, a zasięg przy zasilaniu tylko energią elektryczną wynosi do 60 km w cyklu WLTP. Dostępna będzie również wersja RS iV dysponująca mocą 245 KM.

Pojawią się też miękkie hybrydy o oznaczeniu e-TEC

Będą one współpracowały z silnikiem 1.0 TSI lub 1.5 TSI oraz z automatyczną skrzynią DSG. W skład zestawu wejdzie też rozrusznik 48V i akumulator 48V. Pojemność baterii to zaledwie 0,6 kWh. Znajdzie się ona pod fotelem pasażera.

System umożliwia “żeglowanie” przy wyłączonym silniku spalinowym, odzyskiwanie energii przy hamowaniu oraz wspomaganie silnika poprzez elektryczne zwiększanie mocy. Innymi słowy, podstawowe warianty Octavii powinny być – w teorii – jeszcze bardziej oszczędne.

Nowe systemy bezpieczeństwa

Nowy system antykolizyjny (Collision Avoidance Assist) ma wspierać kierowcę, aktywnie zwiększając moment skrętu w razie bezpośredniego zagrożenia kolizją z pieszym, rowerzystą lub innym pojazdem poprzez manewr kontrolowanego omijania. Tego to jestem ciekaw.

Z kolei system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) informuje wysiadających o zbliżaniu się z tyłu innego pojazdu lub rowerzysty przy otwieraniu drzwi samochodu.

Nowe wnętrze

A we wnętrzu wyróżniają się nowe multimedia z ekranami od 8,25 do 10 cali. Jest też Virtual Cockpit z ekranem o przekątnej 10,25″.

Producent oferuje także ładownie bezprzewodowe smartfonów oraz 5 portów USB-C. W standardzie klient otrzymuje dwa porty, trzy kolejne są opcjonalne. Jeden z nich umieszczany jest w konsoli górnej nad lusterkiem wstecznym.

Ceny startują od 82 200 zł, ale za model 1.0 TSI, którego produkcja wystartuje w “późniejszym terminie”. Na tą chwilę podstawowym silnikiem jest 1.5 TSI o mocy 150 KM. Ceny zaczynają się od 94 750 zł za liftbacka i od 98 750 zł za wersję kombi.

Oba auta w wyposażeniu Ambition. Oznacza to obecność kamery cofania, wirtualnego kokpitu, 8 głośników, doświetlanie zakrętów, 17 calowe felgi, czy tempomat. A za złotówkę dostaniemy system bezkluczykowy i przyciemniane szyby.