Płuca twojego auta, czyli dlaczego należy regularnie wymieniać filtr kabinowy?

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy jak istotną kwestią jest regularna wymiana filtra kabinowego.

Gdyby nie jego intensywna praca do wnętrza auta dostawałoby się nawet 10 kg pyłu i zanieczyszczeń rocznie. Dowiedz się również jakie zmiany zachodzą we wnętrzu Twojego auta, gdy zaniedbasz wymianę wkładu.

Zdjęcie pokazuje nowy filtr z węglem aktywnym oraz filtr, który przepracował w samochodzie około 5 miesięcy, można sobie zatem wyobrazić jak wkład jest zużyty po roku.

Zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie powietrza, które przez system nawiewu, dostaje się do kabiny samochodu. Wkład zatrzymuje zarówno cząstki stałe jak i szkodliwe gazy.


Największe natężenie zapylenia utrzymuje się na wysokości ok. 0,5 m, czyli w właśnie w miejscu gdzie znajdują się w samochodzie otwory do pobierania powietrza. Dlatego użytkując auto musimy pamiętać, aby dbać o ten element, który cały czas pracuje dla naszego zdrowia i komfortu. W ciągu godziny pracy filtr kabinowy filtruje ok. 500 litrów powietrza.

Filtr kabinowy wydaje się prostym urządzeniem, kawałek włókna a czasami też plastik lub gumowa uszczelka. Okazuje się jednak, że jest to bardzo skomplikowany przedmiot. Jego opracowanie, testy oraz wdrożenie do produkcji może trwać od pół roku do kilku lat.

Dlatego każdy producent chroni swoją technologię, a formuły składu poszczególnych elementów są ściśle strzeżonymi informacjami handlowymi firmy, która zajmuje się produkcją filtrów. Decydując o wyborze filtra nie powinniśmy zbytnio oszczędzać, warto wybrać sprawdzony produkt.

Tańsze wyroby mogą posiadać zwykły, papierowy wkład, a to drastycznie obniża skuteczność działania.

Dlatego najlepiej poznać i sprawdzić konkretnego producenta, wtedy możemy przy każdej wymianie stawiać na jego artykuły. Bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości cechują się produkty marki KAMOKA. Są solidnie wykonane, trwałe, zatrzymują nawet najmniejsze cząstki o rozmiarach do 0,5 µm.

Ponadto nigdy nie ma problemów z ich dopasowaniem do gniazda montażowego, co jest istotne przy samodzielnej wymianie wkładu oraz zapewnia później szczelność całego układu.

Dlaczego filtry wymieniamy co 10 tys. kilometrów lub raz w roku?

Nieregularnie wymieniany a tym samym zanieczyszczony filtr kabinowy zwany też przeciwpyłowym ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Dlaczego? Przede wszystkim czysty filtr chroni pasażerów przed smogiem i zanieczyszczeniami. I to bardziej skutecznie, niż może się wydawać.

Ponadto na brudnym wkładzie rozwijają się liczne drobnoustroje i grzyby.

Zaniedbany wkład przekłada się również na mniejszy komfort podróżowania, gdyż w kabinie unosi się nieprzyjemny zapach a podczas deszczu para na szybach pojawia się zdecydowanie szybciej a często wręcz nie chce znikać i utrudnia kierowanie pojazdem.

Warto również wspomnieć, iż zapchany filtr wpływa też na zmniejszenie wydajności układu wentylacyjnego. Dmuchawa musi pokonać większy opór i tym samym wykonać więcej pracy, aby dostarczyć powietrze do wnętrza samochodu.

Czy filtr kabinowy jest skuteczny w walce ze smogiem?

Filtry kabinowe sprawdzonych marek zatrzymują wszystkie małe cząsteczki o rozmiarach do 0,5 µm, a tym samym osiągają skuteczność filtrowania zanieczyszczeń na poziomie 99 %. Dla przykładu tak popularny ostatnio zabójca czyli pył zawieszony PM2,5 ma rozmiar do 2,5 mikrometrów, natomiast PM10 do 10 mikrometrów.

Kabinowe filtry powietrza bardzo skutecznie chronią kierowcę i pasażerów przed „niską emisją” co sprawdzimy za pomocą specjalistycznego czujnika. W kolejnym tekście porównamy wyniki pomiarów na zewnątrz i wewnątrz auta.

Warto wspomnieć, że mieszkańcy większych aglomeracji gdzie występuje problem ze smogiem, powinni filtry wymieniać nawet częściej niż zaleca producent. Zwłaszcza podczas intensywnego sezonu grzewczego.

Na zdjęciu widzimy dwa rodzaje filtra. Po prawej biały filtr jest w wersji bez węgla aktywnego. Po lewej natomiast widoczny jest wkład z węglem aktywnym. Jest on wyraźnie ciemniejszy.

Każdy kierowca powinien też wiedzieć, że filtry kabinowe dzielimy na dwa podstawowe rodzaje. Wkłady mogą być z węglem aktywnym i bez węgla aktywnego.

Ten pierwszy ma jeszcze lepszą skuteczność, oprócz cząstek stałych zatrzymuje dodatkowo szkodliwe składniki gazów spalinowych, nieprzyjemne zapachy oraz bakterie co jeszcze bardziej wpływa na poprawę ochrony zdrowia jak również niweluje przedostawanie się nieprzyjemnych zapachów do wnętrza kabiny pojazdu. Filtr z węglem aktywnym jest droższy, zazwyczaj o 20-30 złotych.

Czy warto wymieniać filtr kabinowy co pół roku? Zdecydowanie tak!

  • W autach eksploatowanych głównie w mieście filtr kabinowy chroni przed kurzem, sadzą, pyłami, smogiem, tlenkami azotu (filtr z węglem aktywnym) oraz pyłami z klocków hamulcowych i opon
  • W autach eksploatowanych na terenach podmiejskich filtr chroni przed kurzem, piaskiem i pyłkami roślinnymi
  • Drożny filtr pozwala na właściwą pracę układu klimatyzacji
  • Drożny filtr zapobiega parowaniu szyb w aucie
  • Filtr pomaga również alergikom, zatrzymując pyłki

Twój adres email nie zostanie opublikowany.