Aktualna mapa budowy nowych dróg i obwodnic w Polsce (2020)

Jakich nowych dróg ekspresowych, autostrad i obwodnic możemy spodziewać się w najbliższym czasie?

Tego wszystkiego możemy dowiedzieć się z nowej mapy, udostępnionej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).


Naniesiono na nią m.in. 100 obwodnic, które mają powstać w ramach programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Ich łączna długość ma wynieść aż 820 km. Znalazły się na niej także 43 obwodnice, które będą budowane w ramach obowiązującego programu budowy dróg na lata 2014-2023.

Przy okazji GDDKiA podkreśla, że nowe drogi w ciągu S10 i S11 ominą wiele miast i miejscowości. W taki sposób obwodnicy doczekały lub doczekają się: Radom (S7), Częstochowa (A1), Bydgoszcz (S5), Ryki, Kołbiel (S17), Łódź (S14) oraz Warszawa (S2).

https://www.gddkia.gov.pl/frontend/web/userfiles/articles/i/inwestycje-gddkia-wyprowadzaja-r_36865/Aktualna%20mapa-01.jpg

Budowa S61 pozwoli ominąć Łomżę, S19 ominie Białystok, Bielsk Podlaski, Kraśnik i Janów Lubelski. Pojawi się też obwodnica Chełma w ramach trasy S12 oraz – w ramach S17 – obwodnica Zamościa.

Budowa S10 pozwoli na ominięcie takich miast jak Piła, Nakło nad Notecią oraz Kalisz. Droga S11 pozwoli znowu ominąć miejscowości: Jastrowie, Ujście, Oborniki, Środa Wielkopolska, Rogoźno, Tarnowskie Góry czy Piekary Śląskie.

Udało się także zorganizować fundusze na objazdy Głogowa (DK12), Strzelec Krajeńskich (DK22), Starogardu Gdańskiego (DK28), Krosna Odrzańskiego (DK29), Kostrzyna nad Odrą (DK31), Wąchocka (DK42) i Ostrołęki (DK61).

Koszt realizacji 100 obwodnic to niemal 28 mld zł, pochodzących ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów, pożyczek oraz z obligacji. Konto zasilają też wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat, a także środki UE, pochodzące z programów na lata 2014-2020 oraz 2021-2027.