Od 1 lipca “częściowe” pierwszeństwo dla pieszych – rząd przedstawia projekt zmian w przepisach

Doczekaliśmy się konkretów w sprawie zapowiadanych zmian w przepisach, na których temat pojawiało się coraz więcej sprzecznych komunikatów i mydlenia oczu. Od 1 lipca pieszy będzie mieć pierwszeństwo przy wejściu na przejście.

Kilka dni temu pisaliśmy o zapowiedziach sekretarza Rafała Webera, który zaprzeczył, jakoby rząd miał pracować nad nadaniem bezwzględnego pierwszeństwa pieszym. Zmiany miały być łagodniejsze, ale w bliżej nieokreślonym kształcie i z odległą perspektywą wejścia w życie.

Odpowiedź przyszła na szczęście bardzo szybko, choć powiemy to znów – dziwne, że nie można tak było od początku. Pod koniec tego tygodnia rząd przedstawił projekt zmian w przepisach, który zakłada kilka istotnych zmian – i to nie tylko w sprawie relacji pieszy-kierowca. Zacznijmy jednak od tej kwestii.


Od 1 lipca na terenie Polski ma zacząć obowiązywać obowiązek ustąpienia pierwszeństwa temu, kto nie tylko już jest na przejściu, ale i kto ma zamiar na nie wejść (np. zbliża się do krawędzi lub na niej już jest). Niektórzy nazywają to kompromisem między skrajnymi stanowiskami, ale trzeba docenić jeden aspekt.

Nowelizacja zakłada zobligowanie do zachowania szczególnej ostrożności zarówno w przypadku kierowcy, jak i pieszego. Kierujący ma obniżyć prędkość i zwrócić uwagę na sytuację przy krawędzi przejścia, a pieszy ma ocenić sytuację na jezdni i zachować wzmożoną czujność.

Pierwszeństwo przy wejściu na jezdnię będzie mieć pieszy przed wszystkimi pojazdami drogowymi, jak samochody, autobusy, ciężarówki itd. Nie dotyczy to jednak tramwajów i pociągów, gdyż ten aspekt regulują inne zapisy i w logiczny sposób obligują one pieszego do odczekania, aż te pojazdy przejadą.

Co jeszcze chce zmienić rząd? Od 1 lipca będzie można łatwiej stracić prawo jazdy – policja będzie mogła je odebrać nie tylko przy przekroczeniu prędkości o 50 km/h za dużo w terenie zabudowanym, ale i poza jego obszarem. Zniesione zostanie też wyższe ograniczenie prędkości od 23 do 5 – teraz będzie jednakowe.

Nie będzie vatatio legis, jak mówiono wcześniej – nowelizacja, jak już wspomniano, ma zacząć obowiązywać już 1 lipca 2020 roku. Kierowcy i piesi mają zatem jeszcze 5 miesięcy na przygotowanie się do nowych regulacji.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.