Mercedes-Benz CLA 220 o mocy 190 KM oraz z napędem na 4 koła – TEST

Czym różni się jazda Mercedesem CLA od jazdy autem klasy mniej premium? Po pierwsze ludzie częściej wpuszczali mnie po włączeniu kierunkowskazu. Po drugie, siedząc za kierownicą mimowolnie stajesz się lepszym człowiekiem w oczach innych, nawet gdy o to wcale nie zabiegasz. To jest po prostu magia tego znaczka.

A po trzecie, znacznie więcej okolicznych amatorów tanich alkoholi chce od ciebie wyciągnąć kasę pod Biedronką. I mówię to po tygodniu z innym autem klasy premium, przynajmniej pod względem wykonania i designu, ale nie znaczka. Chodzi o Peugeota 508.

Rzecz kolejna – o ile pierwsza generacja CLA średnio pasowała mi wizualnie, to jednak nowa generacja tego modelu wygląda świetnie. Tak to powinno prezentować się od początku. Natomiast w poprzedniku mocno drażniła mnie proporcja nadkoli, stosunkowo niewielkich, do reszty nadwozia. Koła były po prostu za małe, przez co auto wyglądało nieco pokracznie.


Natomiast jeżeli chodzi o wnętrze – Mercedes znowu przypomniał sobie jak produkować najlepsze samochody na świecie. To dobrze, bo jeszcze 4-5 lat temu miał z tym problemy. Multimedia były niewygodne, a całe auto było dosyć zamotane w obsłudze. Wszystko dało się zrobić, ale zazwyczaj w mocno przekombinowany sposób.

Wcześniej brakowało ekranu dotykowego

Wszystko robiło się przez touchpad umieszczony w miejscu, gdzie zazwyczaj jest skrzynia biegów. Z jakiegoś powodu inżynierowie Mercedesa uważali to za świetny pomysł. Natomiast teraz mamy m.in. 2 mini touchpady na kierownicy, którymi można wszystko wygodnie obsługiwać.

Ten po lewej stronie służy do zarządzania ekranem za kierownicą. Natomiast ten po prawej służy do obsługi ekranu na konsoli centralnej. Pozostał też touchpad na konsoli centralnej, podejrzewam że dla wieloletnich klientów Mercedesa, żeby nie byli rozczarowani, iż coś im się zabiera. W każdym razie z tego ostatniego sposobu multimedia obsługiwało mi się najtrudniej.

Główna różnica w porównaniu do starych Mercedesów jest taka, że teraz wszystko robi się intuicyjnie. Natomiast kiedyś trzeba się było domyślać i kombinować.

Ekran na środku stał się też dotykowy – w końcu! Ale moim zdaniem to touchpady na kierownicy są strzałem w dziesiątkę. Wygodne, precyzyjne i nie trzeba odrywać rąk od kierownicy nawet na chwilę.

A co do reszty – jest po prostu bardzo ładnie, znakomicie. Każdy centymetr kwadratowy wnętrza CLA został dopieszczony bardziej, niż w jakimkolwiek innym aucie z tej kategorii, jakim zdarzyło mi się jeździć.

Materiały są świetne. Na przykład wstawki w kierownicy. W większości aut są one wykonane ze srebrnego plastiku. A w Mercedesie CLA są metalowe.

Dużo większe wrażenie robi podświetlenie

Ambientowe bajery zdarzają się już nawet w tańszych autach, ale tutaj Mercedes poszedł o poziom wyżej. Podświetlanie jest wielokolorowe. Do tego te kolory mogą się płynnie zmieniać i przenikać. Oczywiście niczemu to nie służy, ale wygląda kosmicznie. Smaczkiem są też podświetlane nawiewy klimatyzacji z diodami zasilanymi bezprzewodowo.

7 sekund do setki

Natomiast pod względem silnika jest bardzo dynamicznie, ale bez ekstremalnych emocji. Mowa o w ersji CLA 220 4 Motion, czyli z napędem AWD.

Oznacza to obecność 2 litrowego silnika benzynowego o mocy 190 KM z momentem obrotowym 300 Nm. Nieźle, ale są to parametry, które oferuje większość aut z klasy średniej.

Natomiast do tego dochodzi bardzo szybki, 7 stopniowy automat DCT, który sprawia CLA z tym niepozornym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 7 sekund. A tego auta z klasy średniej już nie potrafią. Zwykle zajmuje im to więcej czasu.

Ale jeżeli komuś mało, no to jest też wersja CLA 250 o mocy 224 KM, a także CLA 180 oraz CLA 200 z silnikiem 1,33 litra o mocy 136 lub 163 KM. No i są też diesle, od 116 do 190 KM. Tyle z wersji cywilnych.

Natomiast jest też AMG. I tutaj mamy model 35 AMG oraz 45 AMG oraz 45 S AMG, co przekłada się na obecność 306 KM, 387 KM lu 421 KM. W ostatnim przypadku czas przyspieszenia do 100 km/h zmniejsza się do 4 sekund.

O komforcie w przypadku Mercedesa nawet nie będę się rozpisywał

W przypadku aut z klasy średniej warto o tym wspomnieć, bo nie zawsze jest tak komfortowo, jak byśmy tego chcieli. Natomiast nigdy nie trafiłem na Mercedesa, z którym pod tym względem byłoby coś nie tak. Jest komfortowo pod każdym względem, nawet przy obecności bardzo dużych felg.

Czym różni się CLA od klasy A w sedanie?

Poprzedniej klasy A w sedanie nie było, to znaczy była – nazywała się CLA. Natomiast teraz mamy zarówno klasę A w sedanie oraz CLA. Czym to się różni? Długością przede wszystkim. CLA mierzy 4,69 m długości, 14 cm więcej od klasy A sedan. Przekłada się to m.in. na większy bagażnik – 50 litrów.

Nowy CLA urósł tak bardzo, że jest nawet 2 mm dłuższy od obecnej generacji klasy C. Są też detale w postaci bezramkowych szyb w CLA. No i wiadomo – CLA jest droższy.

Ile kosztuje CLA?

Niby tylko 132 300 zł brutto, co jak na auto klasy premium, nie jest ceną wysoką. Ale mamy wtedy diesla o mocy 116 KM i pojemności 1.5 litra (z Clio i Dustera), do tego z maualem. Wersja testowa, czyli CLA 220 4 Matic, w podstawie kosztuje już od 159 700 zł + płatne opcje. W efekcie bardzo łatwo można przekroczyć barierę 200 000 zł.

  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Polish -> Polish…
    • Create a new word list…
  • Copy