Maserati Quattroporte, czyli najładniejsza prezydencka limuzyna w historii

Choć Maserati to marka kojarząca się raczej ze sportowymi samochodami, aniżeli reprezentacyjnymi prezydenckimi krążownikami, to dawne wcielenie Quattroporte zapisało się we włoskiej historii pełniąc dokładnie taką funkcję. Przypominamy klasyczną, włoską limuzynę.

Trzecia generacja Maserati Quattroporte trafiła na rynek w 1979 roku, będąc otarciem łez po porażce przedstawionego ledwie 3 lata wcześniej poprzednika. Z powodu kłopotów Citroena, do którego wówczas należała marka, projekt gotowego auta trafił do kosza. Powstało tylko 13 sztuk.


Zbudowane w ekspresowym tempie nowe Quattroporte, bynajmniej nie wyglądało jak “narysowane na kolanie”. Doskonały i ponadczasowy projekt nadwozia wyszedł spod ręki mistrza Giorgetto Giugiaro, który w zręczny sposób połączył sportowego ducha marki z kształtami limuzyny.

W ciągu 11 lat produkcji, Maserati zbudowało 2145 sztuk tego rzadkiego, luksusowo-sportowego samochodu. Choć to konstrukcja będąca już za życia niepowtarzalnym rarytasem i kolekcjonerskim okazem, to zapisała się ona we włoskiej historii w ciekawy sposób.

Quattroporte trzeciej generacji służyło bowiem ówczesnemu prezydentowi Włoch, Sandro Pertiniemu, podczas jego rządów w latach 1978-1985 jako oficjalna limuzyna. Głowa państwa otrzymała model z niezwykle rzadkiej serii, napędzanej 4,9-litrowym V8 o mocy 296 KM.

Tradycja, jaka zrodziła się na Półwyspie Apenińskim w latach 70., przetrwała do dziś. Najnowsze wcielenie Maserati Quattroporte również jest oficjalną prezydencką limuzyną obecnej głowy włoskiego państwa – Sergio Mattarelli. Dobrze wiedzieć, że BMW i Mercedes nie mają monopolu!

źródło: Carscoops

Twój adres email nie zostanie opublikowany.