Fiat, Jeep, Peugeot i Opel to teraz jedna rodzina – jakie nowe auta mogą powstać?

O tym, że FCA i PSA łączą się w jeden koncern, już wiemy. Spójrzmy z bliska pod kątem ich oferty, jakie zmiany, wielkie powroty i nowe ciekawe modele mogą powstać w związku z historyczną fuzją włoskiej, amerykańskiej, francuskiej i niemieckiej motoryzacji pod jednym dachem.

Fuzja FCA i PSA otwiera drogę nie tylko do oszczędności dla zarządzających koncernem i wzajemnego umocnienia pozycji na niektórych rynkach samochodowych, ale i powinien być silnym impulsem do unowocześnienia palety modelowej każdej z firm. Szczególnie, że niektóre marki wchodzące w skład motogiganta wymagają tego od zaraz.

Samochody miejskie

Na tym polu swoim doświadczeniem z Citroenem, Peugeotem i Oplem może podzielić się Fiat, który w samochodach małych jest specjalistą. Nowa Panda, która ma zadebiutować w 2021 roku, mogłaby otrzymać bliźniaków pod postacią następców C1/108/Karla i przedłużyć obecność dotychczasowego składu PSA w segmencie A. Opcjonalny wariant elektryczny mógłby ułatwić spełnienie norm emisji spalin.

Nie da się też ukryć, że pierwsze, co po wieściach o fuzji przychodzi na myśl, to kwestia Fiata Punto. Większość ma nadzieję, że absurdalna decyzja o zakończeniu produkcji tego auta bez następcy, jaką podjęto w ubiegłym roku, teraz przestanie być aktualna. Okazja jest świetna – nowe Punto mogłoby wrócić jako techniczny krewny dopiero co pokazanego nowego Peugeota 208 i Opla Corsy!

Samochody kompaktowe i rodzinne

Już teraz wiadomo, że w 2021 roku na rynek trafi nowy Opel Astra i Peugeot 308 opracowane na jednej platformie. Wtedy też na rynek powróci Citroen C4. Wiemy, że Fiat postawił krzyżyk na Tipo i chce zrobić z niego SUV-a, ale może warto nie poddawać się i wykorzystać platformę PSA do nowego kompaktowego auta? Szkoda tracić tak ważny segment! Podobnie Alfa Romeo Giulietta – szkoda nie mieć konkurenta dla Audi A3. Może nie jest za późno.

W kwestii aut rodzinnych, tutaj nie ma co wspominać o Fiacie, ale warto przyjrzeć się bliżej Alfie Romeo. Następna generacja Giulii, która miejmy nadzieję powstanie, może zostać opracowana na platformie nowego Citroena C5, a może Peugeota 508/Opla Insignii? Pytanie, czy rynek aut klasy średniej nie skurczy się do jeszcze bardziej symbolicznych rozmiarów i czy obecność w nim będzie dalej opłacalna.

SUV-y i crossovery

FCA od SUV-ów miało Jeepa, który radzi sobie rewelacyjnie, ale co zaszkodzi ugryźć kawałek ciasta i dla Fiata, a także poszerzyć ofertę Alfy Romeo? Następca obecnie produkowanego 500X może powstać na bazie Peugeota 2008, miejski crossover urozmaiciłby też portfolio Alfy Romeo, stawiając czoła np. Audi Q2. Kompaktowy SUV Fiata na technice Opla Grandlanda X? To też byłby dobry pomysł!

Samochody dostawcze

Na tym polu można mówić o “wielkich powrotach”. Choć FCA i PSA to teraz jedna rodzina, to działali oni razem na polu dostawczaków od lat. Wszystko wskazuje na to, że Fiat… znowu będzie oferować auta opracowane razem z PSA. Dopiero co częściowo zerwano ten sojusz, wycofując model Scudo, ale teraz może on wrócić na rynek jako, uwaga, piąty bliźniak dla rodziny Citroen Jumpy/Peugeot Expert/Opel Vivaro/Toyota ProAce.

Także i mniejsze Doblo produkowane od 2010 roku prosi się o nowy model. I znów, stanie się nim prawdopodobnie bliźniak Citroena Berlingo i reszty. Czyli po chwilowej przerwie, Opel Combo znowu będzie krewnym Doblo.

Na deser największe dostawczaki, czyli Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugeot Expert. Produkowane od 2006 roku, doczekają się następców dopiero w 2021 roku. Co ciekawe, ich produkcja zostanie ulokowana w Gliwicach. Miejsce Fiata w tym tercecie miał zająć Opel, ale Fiat to teraz jeden koncern, więc zamiast trojaczków będziemy mieli czworaczki. Rodem z Polski!

Marki zagrożone

Nowy sojusz powinien też szybko zweryfikować marki, które znajdują się od kilku lat w zawieszeniu. Bądźmy szczerzy, dla Lancii raczej nie ma nadziei. Marka ta oferuje obecnie tylko jednego, przestarzałego Ypsilona pamiętającego 2011 rok, i to wyłącznie we Włoszech. Na markę tę nie ma żadnego pomysłu i podejrzewamy, że niebawem zostanie na niej postawiony krzyżyk.

Podobnie może stać się z Chryslerem – marką o długiej i bogatej historii. Obecnie oferuje on tylko jeden względnie nowy model, Voyagera/Pacifikę, i przestarzałego sedana 300, który niebawem zostanie wycofany. Marka ta sprzedaje się coraz gorzej i również nie widać, aby był na nią jakikolwiek pomysł. Chrysler zatem albo dokona żywota, albo stanie się cud – np. FCA-PSA podejmie decyzję o uczynieniu go konkurentem Cadillaca i Lincolna i odrodzi się na nowo.

zdjęcia: AutoBild, MotoriOnline, Vieconsciente

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Fiat, Jeep, Peugeot i Opel to teraz jedna rodzina – jakie nowe auta mogą powstać?
Fiat, Jeep, Peugeot i Opel to teraz jedna rodzina – jakie nowe auta mogą powstać?
Fiat, Jeep, Peugeot i Opel to teraz jedna rodzina – jakie nowe auta mogą powstać?

O tym, że FCA i PSA łączą się w jeden koncern, już wiemy. Spójrzmy z bliska pod kątem ich oferty, jakie zmiany, wielkie powroty i nowe ciekawe modele mogą powstać w związku z historyczną fuzją włoskiej, amerykańskiej, francuskiej i niemieckiej motoryzacji pod jednym dachem.

Fuzja FCA i PSA otwiera drogę nie tylko do oszczędności dla zarządzających koncernem i wzajemnego umocnienia pozycji na niektórych rynkach samochodowych, ale i powinien być silnym impulsem do unowocześnienia palety modelowej każdej z firm. Szczególnie, że niektóre marki wchodzące w skład motogiganta wymagają tego od zaraz.

Samochody miejskie

Na tym polu swoim doświadczeniem z Citroenem, Peugeotem i Oplem może podzielić się Fiat, który w samochodach małych jest specjalistą. Nowa Panda, która ma zadebiutować w 2021 roku, mogłaby otrzymać bliźniaków pod postacią następców C1/108/Karla i przedłużyć obecność dotychczasowego składu PSA w segmencie A. Opcjonalny wariant elektryczny mógłby ułatwić spełnienie norm emisji spalin.

Nie da się też ukryć, że pierwsze, co po wieściach o fuzji przychodzi na myśl, to kwestia Fiata Punto. Większość ma nadzieję, że absurdalna decyzja o zakończeniu produkcji tego auta bez następcy, jaką podjęto w ubiegłym roku, teraz przestanie być aktualna. Okazja jest świetna – nowe Punto mogłoby wrócić jako techniczny krewny dopiero co pokazanego nowego Peugeota 208 i Opla Corsy!

Samochody kompaktowe i rodzinne

Już teraz wiadomo, że w 2021 roku na rynek trafi nowy Opel Astra i Peugeot 308 opracowane na jednej platformie. Wtedy też na rynek powróci Citroen C4. Wiemy, że Fiat postawił krzyżyk na Tipo i chce zrobić z niego SUV-a, ale może warto nie poddawać się i wykorzystać platformę PSA do nowego kompaktowego auta? Szkoda tracić tak ważny segment! Podobnie Alfa Romeo Giulietta – szkoda nie mieć konkurenta dla Audi A3. Może nie jest za późno.

W kwestii aut rodzinnych, tutaj nie ma co wspominać o Fiacie, ale warto przyjrzeć się bliżej Alfie Romeo. Następna generacja Giulii, która miejmy nadzieję powstanie, może zostać opracowana na platformie nowego Citroena C5, a może Peugeota 508/Opla Insignii? Pytanie, czy rynek aut klasy średniej nie skurczy się do jeszcze bardziej symbolicznych rozmiarów i czy obecność w nim będzie dalej opłacalna.

SUV-y i crossovery

FCA od SUV-ów miało Jeepa, który radzi sobie rewelacyjnie, ale co zaszkodzi ugryźć kawałek ciasta i dla Fiata, a także poszerzyć ofertę Alfy Romeo? Następca obecnie produkowanego 500X może powstać na bazie Peugeota 2008, miejski crossover urozmaiciłby też portfolio Alfy Romeo, stawiając czoła np. Audi Q2. Kompaktowy SUV Fiata na technice Opla Grandlanda X? To też byłby dobry pomysł!

Samochody dostawcze

Na tym polu można mówić o “wielkich powrotach”. Choć FCA i PSA to teraz jedna rodzina, to działali oni razem na polu dostawczaków od lat. Wszystko wskazuje na to, że Fiat… znowu będzie oferować auta opracowane razem z PSA. Dopiero co częściowo zerwano ten sojusz, wycofując model Scudo, ale teraz może on wrócić na rynek jako, uwaga, piąty bliźniak dla rodziny Citroen Jumpy/Peugeot Expert/Opel Vivaro/Toyota ProAce.

Także i mniejsze Doblo produkowane od 2010 roku prosi się o nowy model. I znów, stanie się nim prawdopodobnie bliźniak Citroena Berlingo i reszty. Czyli po chwilowej przerwie, Opel Combo znowu będzie krewnym Doblo.

Na deser największe dostawczaki, czyli Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugeot Expert. Produkowane od 2006 roku, doczekają się następców dopiero w 2021 roku. Co ciekawe, ich produkcja zostanie ulokowana w Gliwicach. Miejsce Fiata w tym tercecie miał zająć Opel, ale Fiat to teraz jeden koncern, więc zamiast trojaczków będziemy mieli czworaczki. Rodem z Polski!

Marki zagrożone

Nowy sojusz powinien też szybko zweryfikować marki, które znajdują się od kilku lat w zawieszeniu. Bądźmy szczerzy, dla Lancii raczej nie ma nadziei. Marka ta oferuje obecnie tylko jednego, przestarzałego Ypsilona pamiętającego 2011 rok, i to wyłącznie we Włoszech. Na markę tę nie ma żadnego pomysłu i podejrzewamy, że niebawem zostanie na niej postawiony krzyżyk.

Podobnie może stać się z Chryslerem – marką o długiej i bogatej historii. Obecnie oferuje on tylko jeden względnie nowy model, Voyagera/Pacifikę, i przestarzałego sedana 300, który niebawem zostanie wycofany. Marka ta sprzedaje się coraz gorzej i również nie widać, aby był na nią jakikolwiek pomysł. Chrysler zatem albo dokona żywota, albo stanie się cud – np. FCA-PSA podejmie decyzję o uczynieniu go konkurentem Cadillaca i Lincolna i odrodzi się na nowo.

zdjęcia: AutoBild, MotoriOnline, Vieconsciente