Fiat 124 Spider nie otrzyma następcy – włoski roadster powrócił tylko na chwilę

Oryginalny roadster produkowany na tej samej taśmie produkcyjnej co Mazda MX-5 był jednym z najoryginalniejszych włoskich samochodów ostatnich lat. Niestety, wszystko wskazuje na to, że Fiat 124 Spider to jednorazowy epizod. Samochód niebawem zniknie z produkcji bez następcy, gdyż nie pasuje on do wizji przyszłości koncernu FCA.

Historia tego modelu rozpoczęła się 7 lat temu i miała pierwotnie przybrać zupełnie inny bieg. Na początku było to tak: ówczesny prezes FCA Sergio Marchionne ogłosił, że Alfa Romeo przedstawi zupełnie nowe wcielenie kultowego roadstera Spider.

Samochód miał powstać we współpracy z Mazdą i pochodzić z zakładów produkcyjnych marki w japońskiej Hiroszimie, debiutując w 2014 roku. Jak to bywało u Marchionne, zmienił on w międzyczasie zdanie i stwierdził, że auto o japońskich genach nie będzie pasować jednak do DNA Alfy Romeo.

Aby uniknąć kompromitacji przed Mazdą, która i tak była wystarczająco zaskoczona takimi deklaracjami na kilka tygodni przed planowaną premierą nowej MX-5 wraz z włoskim bliźniakiem, FCA opracowało ciekawy plan B. Nowy roadster zamiast reinkarnacją Alfy Spider stanie się nowożytną interpretacją kultowego Fiata 124 Sport Spider.

Oryginalnie produkowany w latach 1966-1985 samochód zapisał się na kartach historii jako jeden z najciekawszych dwumiejscowych włoskich samochodów XX wieku. Pod wskrzeszoną formą, jako Fiat 124 Spider, samochód ostatecznie zadebiutował w listopadzie 2015 roku – kilka miesięcy po bliźniaczej Maździe MX-5.

Samochód zyskał sylwetkę, która może się podobać, podobnie jak wiele ciekawych akcentów stylistycznych. Choć deska rozdzielcza “trąci” Mazda już na pierwszy rzut oka, to włoscy styliści zadbali, by samochód z zewnątrz jak najlepiej krył japoński rodowód, eksponując zarazem włoskie pochodzenie macierzystego Fiata.

124 Spider trafił do sprzedaży na początku 2016 roku, obejmując zasięgiem także wymagający rynek Stanów Zjednoczonych. Jak nie trudno się było spodziewać, zarówno w Europie, jak i za Oceanem oryginalny roadster pozostał rynkową ciekawostką, z marginalną roczną średnią sprzedażą na poziomie odpowiednio ok. 7 tys. sztuk i 4 tys. sztuk.

To właśnie z powodu słabej sprzedaży 124 Spider zniknął już na początku tego roku z salonów w Wielkiej Brytanii. Teraz okazuje się, że podobny los podzieli na pozostałych rynkach świata za nie później niż za rok-dwa lata. Następnie, stylowy roadster trwale zniknie z oferty.

FCA przyznaje, że to zbyt niszowy i zbyt mało dochodowy samochód, by wiązać z nim dalszą przyszłość koncernu. 124 Spider pozostanie zatem jedynie jednorazową, rynkową ciekawostką i zarazem przyszłym łakomym kąskiem dla kolekcjonerów youngtimerów. Ten status japoński Fiat powinien osiągnąć już za kilkanaście lat.

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Fiat 124 Spider nie otrzyma następcy – włoski roadster powrócił tylko na chwilę
Fiat 124 Spider nie otrzyma następcy – włoski roadster powrócił tylko na chwilę
Fiat 124 Spider nie otrzyma następcy – włoski roadster powrócił tylko na chwilę

Oryginalny roadster produkowany na tej samej taśmie produkcyjnej co Mazda MX-5 był jednym z najoryginalniejszych włoskich samochodów ostatnich lat. Niestety, wszystko wskazuje na to, że Fiat 124 Spider to jednorazowy epizod. Samochód niebawem zniknie z produkcji bez następcy, gdyż nie pasuje on do wizji przyszłości koncernu FCA.

Historia tego modelu rozpoczęła się 7 lat temu i miała pierwotnie przybrać zupełnie inny bieg. Na początku było to tak: ówczesny prezes FCA Sergio Marchionne ogłosił, że Alfa Romeo przedstawi zupełnie nowe wcielenie kultowego roadstera Spider.

Samochód miał powstać we współpracy z Mazdą i pochodzić z zakładów produkcyjnych marki w japońskiej Hiroszimie, debiutując w 2014 roku. Jak to bywało u Marchionne, zmienił on w międzyczasie zdanie i stwierdził, że auto o japońskich genach nie będzie pasować jednak do DNA Alfy Romeo.

Aby uniknąć kompromitacji przed Mazdą, która i tak była wystarczająco zaskoczona takimi deklaracjami na kilka tygodni przed planowaną premierą nowej MX-5 wraz z włoskim bliźniakiem, FCA opracowało ciekawy plan B. Nowy roadster zamiast reinkarnacją Alfy Spider stanie się nowożytną interpretacją kultowego Fiata 124 Sport Spider.

Oryginalnie produkowany w latach 1966-1985 samochód zapisał się na kartach historii jako jeden z najciekawszych dwumiejscowych włoskich samochodów XX wieku. Pod wskrzeszoną formą, jako Fiat 124 Spider, samochód ostatecznie zadebiutował w listopadzie 2015 roku – kilka miesięcy po bliźniaczej Maździe MX-5.

Samochód zyskał sylwetkę, która może się podobać, podobnie jak wiele ciekawych akcentów stylistycznych. Choć deska rozdzielcza “trąci” Mazda już na pierwszy rzut oka, to włoscy styliści zadbali, by samochód z zewnątrz jak najlepiej krył japoński rodowód, eksponując zarazem włoskie pochodzenie macierzystego Fiata.

124 Spider trafił do sprzedaży na początku 2016 roku, obejmując zasięgiem także wymagający rynek Stanów Zjednoczonych. Jak nie trudno się było spodziewać, zarówno w Europie, jak i za Oceanem oryginalny roadster pozostał rynkową ciekawostką, z marginalną roczną średnią sprzedażą na poziomie odpowiednio ok. 7 tys. sztuk i 4 tys. sztuk.

To właśnie z powodu słabej sprzedaży 124 Spider zniknął już na początku tego roku z salonów w Wielkiej Brytanii. Teraz okazuje się, że podobny los podzieli na pozostałych rynkach świata za nie później niż za rok-dwa lata. Następnie, stylowy roadster trwale zniknie z oferty.

FCA przyznaje, że to zbyt niszowy i zbyt mało dochodowy samochód, by wiązać z nim dalszą przyszłość koncernu. 124 Spider pozostanie zatem jedynie jednorazową, rynkową ciekawostką i zarazem przyszłym łakomym kąskiem dla kolekcjonerów youngtimerów. Ten status japoński Fiat powinien osiągnąć już za kilkanaście lat.