Nawet 90% kierowców jeździ za szybko – niepokojący raport resortu infrastruktury

Podejście polskich kierowców do przepisów jest, delikatnie mówiąc, bardzo swobodne. Takie wnioski można przynajmniej wyciągnąć po lekturze raportu Ministerstwa Infrastruktury, który nie zostawia suchej nitki na powszechności przekraczania prędkości przy przejściach dla pieszych.

Na raport resortu infrastruktury trzeba było długo czekać. Pół roku po zakończeniu badań, dopiero z początkiem lipca pojawił się on na stronie internetowej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Zawarte w nim informacje bez wątpienia te oczekiwania wynagradzają. Dokument poświęcony kwestii stosunku kierujących do pieszych nie pozostawia suchej nitki na tych pierwszych, zachęcając do jeszcze bardziej zdecydowanej debaty na temat postawy wielu polskich kierowców wobec przepisów.

Raport szczególną uwagę poświęcił kwestii bezpieczeństwa przy przejściach dla pieszych. W tym celu, od września do grudnia 2018 roku prowadzono wnikliwe badania zachowań kierowców. Sprawdzono np. prędkość, jaką osiągają samochody przy zebrach w mieście i poza nim.

Wyniki są zatrważające. Na obszarze zabudowanym w odległości 100 metrów od przejścia do pieszych prędkość przekracza 85% kierowców. 10 metrów od niego – aż 40% kierujących. Poza zabudowaniami jest jeszcze gorzej.

Tam, według reportu Ministerstwa Infrastruktury, prędkość 100 metrów przed przejściem dla pieszych przekracza aż 90% kierowców. 10 metrów od przejścia – obowiązujące przepisy łamie 68% kierujących.

Na tle podobnych badań sprzed 4 lat widać niepokojące zmiany. Wszystkie wartości były wówczas mniejsze o średnio ponad połowę. Czy jest gorzej? Cóż, wystarczy przekonać się na własnej skórze podczas krótkiej pieszej wycieczki po kilku przejściach w dowolnym mieście.

Resort infrastruktury nie przychyla się jednak do pomysłu wielu przeciwników obecnego, zdaniem sceptyków, zbyt liberalnego stosunku prawa do pozycji pieszego w “starciu” z samochodem zbliżającym się do zebry.

Ich postulat wprowadzenia bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych przy przejściu, który nagłośnił w styczniu tego roku Rzecznik Praw Obywatelskich, nie spotkał się z aprobatą ministerstwa. W odpowiedzi tłumaczono, że Polska nie jest na takie zmiany gotowa.

Rozwiązania zatem dalej brak. Jak to zazwyczaj bywa, “jakoś to będzie”.

źródło: brd24

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Nawet 90% kierowców jeździ za szybko – niepokojący raport resortu infrastruktury
Nawet 90% kierowców jeździ za szybko – niepokojący raport resortu infrastruktury
Nawet 90% kierowców jeździ za szybko – niepokojący raport resortu infrastruktury

Podejście polskich kierowców do przepisów jest, delikatnie mówiąc, bardzo swobodne. Takie wnioski można przynajmniej wyciągnąć po lekturze raportu Ministerstwa Infrastruktury, który nie zostawia suchej nitki na powszechności przekraczania prędkości przy przejściach dla pieszych.

Na raport resortu infrastruktury trzeba było długo czekać. Pół roku po zakończeniu badań, dopiero z początkiem lipca pojawił się on na stronie internetowej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Zawarte w nim informacje bez wątpienia te oczekiwania wynagradzają. Dokument poświęcony kwestii stosunku kierujących do pieszych nie pozostawia suchej nitki na tych pierwszych, zachęcając do jeszcze bardziej zdecydowanej debaty na temat postawy wielu polskich kierowców wobec przepisów.

Raport szczególną uwagę poświęcił kwestii bezpieczeństwa przy przejściach dla pieszych. W tym celu, od września do grudnia 2018 roku prowadzono wnikliwe badania zachowań kierowców. Sprawdzono np. prędkość, jaką osiągają samochody przy zebrach w mieście i poza nim.

Wyniki są zatrważające. Na obszarze zabudowanym w odległości 100 metrów od przejścia do pieszych prędkość przekracza 85% kierowców. 10 metrów od niego – aż 40% kierujących. Poza zabudowaniami jest jeszcze gorzej.

Tam, według reportu Ministerstwa Infrastruktury, prędkość 100 metrów przed przejściem dla pieszych przekracza aż 90% kierowców. 10 metrów od przejścia – obowiązujące przepisy łamie 68% kierujących.

Na tle podobnych badań sprzed 4 lat widać niepokojące zmiany. Wszystkie wartości były wówczas mniejsze o średnio ponad połowę. Czy jest gorzej? Cóż, wystarczy przekonać się na własnej skórze podczas krótkiej pieszej wycieczki po kilku przejściach w dowolnym mieście.

Resort infrastruktury nie przychyla się jednak do pomysłu wielu przeciwników obecnego, zdaniem sceptyków, zbyt liberalnego stosunku prawa do pozycji pieszego w “starciu” z samochodem zbliżającym się do zebry.

Ich postulat wprowadzenia bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych przy przejściu, który nagłośnił w styczniu tego roku Rzecznik Praw Obywatelskich, nie spotkał się z aprobatą ministerstwa. W odpowiedzi tłumaczono, że Polska nie jest na takie zmiany gotowa.

Rozwiązania zatem dalej brak. Jak to zazwyczaj bywa, “jakoś to będzie”.

źródło: brd24