Mamy jedne z najdroższych autostrad w Europie, na A2 ceny będą rosły do 2037 roku

Jeden przejazd na popularnej A2 z Warszawy do Świecka i z powrotem kosztuje 180 zł, więcej niż roczna winieta w Szwajcarii (150 PLN). Taniej jest na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA, tutaj państwo musiało obniżyć opłaty ze względu groźbę zwrotu dotacji z UE. Na tle Europy wypadamy jednak drogo a zarabiamy mniej.

W  większości krajów europejskich obowiązują winiety. Te najtańsze można wykupywać na okres od 7 do 10 dni. Ceny w takich krajach jak Austria, Słowacja, Węgry, Rumunia, Słowenia, Bułgaria wynoszą od 3 do maksymalnie 10 Euro. W Szwajcarii jest tylko jedna, całoroczna winieta, za którą trzeba zapłacić około 35 Euro. Taniej pojedziemy również we Francji, za podobny przejazd jak na płatnej A2 zapłacimy 70 PLN, w Grecji 20 PLN, a we Włoszech 68 PLN. W Niemczech drogi nadal są darmowe, rząd wprowadzi opłaty w 2020 roku, ale zapłacą de facto tylko obcokrajowcy, Niemcy będą mogli odliczyć te opłaty od podatku.

Ile kosztuje przejazd autostradą A2?

Obecnie istnieje 454,2-kilometrowy odcinek autostrady łączący Świecko (granica zachodnia państwa) z Konotopą (Warszawa). Z tego 228 kilometrów jest zarządzane przez spółkę Autostrada Wielkopolska SA. Jest to w tej chwili najdroższy odcinek w kraju, za przejazd samochodem osobowym musimy zapłacić aż 78 zł. To spora kwota, która przewyższa koszt paliwa przy zasilaniu LPG a nawet dieslem czy oszczędną benzyną.

Cena za 1 km na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl: 0,20 zł, natomiast 1 km na odcinku Nowy Tomyśl – Konin kosztuje już 0,40 zł (średnio prawie 35 groszy za 1 kilometr). A2 jest ponadto płatna na odcinku Konin Zachód – Stryków o długości 103 kilometrów, za ten dystans z naszego portfela zniknie 9,90 zł, ponieważ tym fragmentem zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wychodzi około 9 groszy za 1 kilometr. Spora różnica, a nadal jedziemy tą samą drogą w tym samym standardzie. Autostrada Wielkopolska SA będzie zarządzać odcinkami A2 do 2037 roku, ostatnia podwyżka była w tym roku.

Tutaj należy przypomnieć, że zaraz po otwarciu GDKiA pobierała od kierowców prawie 20 zł za przejazd 103 kilometrowym odcinkiem, musiała obniżyć opłaty. Było to spowodowane faktem, że wpływy okazały się tak wysokie, iż mogło to zagrozić odebraniem części dotacji jakie dostaliśmy z UE na budowę płatnych autostrad. Wyjściem stało się właśnie obniżenie stawek dla aut i motocykli.

Drogo również na prywatnych odcinkach A4 i A1

Autostrada A1 będzie miała docelowo 568 km. Gotowe jest już około 440 km Gdańsk – Toruń, Toruń – Piotrków Trybunalski, Pyrzowice – Gorzyczki. Obecnie budowany jest odcinek od Częstochowy do Pyrzowic, natomiast fragment z Częstochowy do Tuszyna dopiero się rozpocznie.

Dla aut osobowych płatny jest 152 kilometrowy odcinek autostrady A1 od Rusocina do Torunia, którym zarządza Gdańsk Transport Company. Przejazd A1 z Gdańska do Grudziądza kosztuje 19,20 PLN, z Gdańska do Nowych Marz to koszt 17,60 PLN, , zaś z Grudziądza do Torunia to 10,70 PLN. Za cały odcinek o długości 152 kilometry trzeba zapłacić 29,90 zł, co daje prawie 20 groszy za 1 kilometr.

Na A4 mamy w tej chwili dwa płatne odcinki. Na tym zarządzanym przez GDDKiA przejazd 162,5 km kosztuje 16,2 zł, natomiast na tym zarządzanym przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (od Mysłowic do Krakowa – 61 km) trzeba zapłacić już 20 PLN.

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Mamy jedne z najdroższych autostrad w Europie, na A2 ceny będą rosły do 2037 roku
Mamy jedne z najdroższych autostrad w Europie, na A2 ceny będą rosły do 2037 roku
Mamy jedne z najdroższych autostrad w Europie, na A2 ceny będą rosły do 2037 roku

Jeden przejazd na popularnej A2 z Warszawy do Świecka i z powrotem kosztuje 180 zł, więcej niż roczna winieta w Szwajcarii (150 PLN). Taniej jest na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA, tutaj państwo musiało obniżyć opłaty ze względu groźbę zwrotu dotacji z UE. Na tle Europy wypadamy jednak drogo a zarabiamy mniej.

W  większości krajów europejskich obowiązują winiety. Te najtańsze można wykupywać na okres od 7 do 10 dni. Ceny w takich krajach jak Austria, Słowacja, Węgry, Rumunia, Słowenia, Bułgaria wynoszą od 3 do maksymalnie 10 Euro. W Szwajcarii jest tylko jedna, całoroczna winieta, za którą trzeba zapłacić około 35 Euro. Taniej pojedziemy również we Francji, za podobny przejazd jak na płatnej A2 zapłacimy 70 PLN, w Grecji 20 PLN, a we Włoszech 68 PLN. W Niemczech drogi nadal są darmowe, rząd wprowadzi opłaty w 2020 roku, ale zapłacą de facto tylko obcokrajowcy, Niemcy będą mogli odliczyć te opłaty od podatku.

Ile kosztuje przejazd autostradą A2?

Obecnie istnieje 454,2-kilometrowy odcinek autostrady łączący Świecko (granica zachodnia państwa) z Konotopą (Warszawa). Z tego 228 kilometrów jest zarządzane przez spółkę Autostrada Wielkopolska SA. Jest to w tej chwili najdroższy odcinek w kraju, za przejazd samochodem osobowym musimy zapłacić aż 78 zł. To spora kwota, która przewyższa koszt paliwa przy zasilaniu LPG a nawet dieslem czy oszczędną benzyną.

Cena za 1 km na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl: 0,20 zł, natomiast 1 km na odcinku Nowy Tomyśl – Konin kosztuje już 0,40 zł (średnio prawie 35 groszy za 1 kilometr). A2 jest ponadto płatna na odcinku Konin Zachód – Stryków o długości 103 kilometrów, za ten dystans z naszego portfela zniknie 9,90 zł, ponieważ tym fragmentem zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wychodzi około 9 groszy za 1 kilometr. Spora różnica, a nadal jedziemy tą samą drogą w tym samym standardzie. Autostrada Wielkopolska SA będzie zarządzać odcinkami A2 do 2037 roku, ostatnia podwyżka była w tym roku.

Tutaj należy przypomnieć, że zaraz po otwarciu GDKiA pobierała od kierowców prawie 20 zł za przejazd 103 kilometrowym odcinkiem, musiała obniżyć opłaty. Było to spowodowane faktem, że wpływy okazały się tak wysokie, iż mogło to zagrozić odebraniem części dotacji jakie dostaliśmy z UE na budowę płatnych autostrad. Wyjściem stało się właśnie obniżenie stawek dla aut i motocykli.

Drogo również na prywatnych odcinkach A4 i A1

Autostrada A1 będzie miała docelowo 568 km. Gotowe jest już około 440 km Gdańsk – Toruń, Toruń – Piotrków Trybunalski, Pyrzowice – Gorzyczki. Obecnie budowany jest odcinek od Częstochowy do Pyrzowic, natomiast fragment z Częstochowy do Tuszyna dopiero się rozpocznie.

Dla aut osobowych płatny jest 152 kilometrowy odcinek autostrady A1 od Rusocina do Torunia, którym zarządza Gdańsk Transport Company. Przejazd A1 z Gdańska do Grudziądza kosztuje 19,20 PLN, z Gdańska do Nowych Marz to koszt 17,60 PLN, , zaś z Grudziądza do Torunia to 10,70 PLN. Za cały odcinek o długości 152 kilometry trzeba zapłacić 29,90 zł, co daje prawie 20 groszy za 1 kilometr.

Na A4 mamy w tej chwili dwa płatne odcinki. Na tym zarządzanym przez GDDKiA przejazd 162,5 km kosztuje 16,2 zł, natomiast na tym zarządzanym przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (od Mysłowic do Krakowa – 61 km) trzeba zapłacić już 20 PLN.