Jaguar XJ znika z rynku po 10 latach produkcji – co dalej z flagową limuzyną?

W momencie premiery wywołał furorę, jednak wszystko ma swój kres. Po 10 latach produkcji Jaguar kończy produkcję dotychczasowego wcielenia flagowego XJ. Awangardowa limuzyna wyczerpała dotychczasową formułę i potrzebuje nowej koncepcji.

Jaguar XJ to jeden z najbardziej kultowych pojazdów, jakie kiedykolwiek skonstruowano na Wyspach Brytyjskich. Flagowa, luksusowa limuzyna po raz pierwszy trafiła na rynek w 1968 roku.

Przez kolejne lata kultowa, podłużna sylwetka z charakterystycznym opadającym bagażnikiem na dobre zapisała się na krajobrazach dróg Europy, a nawet Afryki i Azji.

Pomijając kolejne modernizacje, unikalne proporcje XJ zachowały się w produkcji aż do 2009 roku. Wówczas Brytyjczycy postanowili przeprowadzić największą rewolucję w 40-letnich dziejach tego modelu.

Zupełnie nowy model o kodzie fabrycznym X351 został zaprojektowany od nowa, z kultowymi proporcjami włącznie. Kontrowersyjna zmiana wymagała przyzwyczajenia, na czele z wyglądem tyłu.

Od tamtego wydarzenia minęło jednak już prawie 10 lat, a czas XJ – zdaje się, że już minął. Jego wygląd nie wywołuje już tak żywych emocji, a sprzedaż od dawna już coraz bardziej kuleje.

Nie jest zatem zaskoczeniem, że z końcem maja tego roku ogłoszono koniec produkcji dotychczasowego modelu. Ostatecznie, będzie ona trwać do 5 lipca tego roku.

Wyczerpana formuła musi zostać zdefiniowana na nowo, dlatego przez co najmniej kilka miesięcy w gamie Jaguara nie będzie flagowego sedana.

Co dalej? Mówi się, że następca XJ może stać się wielkim, jeszcze bardziej awangardowo stylizowanym autem czysto elektrycznym. Debiut – najwcześniej za półtora roku.

Samochód może zyskać napęd o mocy co najmniej 200 KM, stawiając sobie za cel konkurowanie m.in. z Teslą Model S i nadchodzącymi Audi e-Tron Sportback czy Porsche Taycan.

Komentarze

Najnowsze

  •  

    Najmocniejszy Seat Tarraco FR to 241-konna hybryda

    Rok światowej premierze największego SUV-a Seata, hiszpańska marka zaprezentowała najszybszą i zarazem bardzo ekonomiczną odmianę. 241-konne Tarraco FR to, zgodnie z trendami,...
    29 sierpnia 2019

  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Jaguar XJ znika z rynku po 10 latach produkcji – co dalej z flagową limuzyną?
Jaguar XJ znika z rynku po 10 latach produkcji – co dalej z flagową limuzyną?
Jaguar XJ znika z rynku po 10 latach produkcji – co dalej z flagową limuzyną?

W momencie premiery wywołał furorę, jednak wszystko ma swój kres. Po 10 latach produkcji Jaguar kończy produkcję dotychczasowego wcielenia flagowego XJ. Awangardowa limuzyna wyczerpała dotychczasową formułę i potrzebuje nowej koncepcji.

Jaguar XJ to jeden z najbardziej kultowych pojazdów, jakie kiedykolwiek skonstruowano na Wyspach Brytyjskich. Flagowa, luksusowa limuzyna po raz pierwszy trafiła na rynek w 1968 roku.

Przez kolejne lata kultowa, podłużna sylwetka z charakterystycznym opadającym bagażnikiem na dobre zapisała się na krajobrazach dróg Europy, a nawet Afryki i Azji.

Pomijając kolejne modernizacje, unikalne proporcje XJ zachowały się w produkcji aż do 2009 roku. Wówczas Brytyjczycy postanowili przeprowadzić największą rewolucję w 40-letnich dziejach tego modelu.

Zupełnie nowy model o kodzie fabrycznym X351 został zaprojektowany od nowa, z kultowymi proporcjami włącznie. Kontrowersyjna zmiana wymagała przyzwyczajenia, na czele z wyglądem tyłu.

Od tamtego wydarzenia minęło jednak już prawie 10 lat, a czas XJ – zdaje się, że już minął. Jego wygląd nie wywołuje już tak żywych emocji, a sprzedaż od dawna już coraz bardziej kuleje.

Nie jest zatem zaskoczeniem, że z końcem maja tego roku ogłoszono koniec produkcji dotychczasowego modelu. Ostatecznie, będzie ona trwać do 5 lipca tego roku.

Wyczerpana formuła musi zostać zdefiniowana na nowo, dlatego przez co najmniej kilka miesięcy w gamie Jaguara nie będzie flagowego sedana.

Co dalej? Mówi się, że następca XJ może stać się wielkim, jeszcze bardziej awangardowo stylizowanym autem czysto elektrycznym. Debiut – najwcześniej za półtora roku.

Samochód może zyskać napęd o mocy co najmniej 200 KM, stawiając sobie za cel konkurowanie m.in. z Teslą Model S i nadchodzącymi Audi e-Tron Sportback czy Porsche Taycan.