Na czym polega serwis klimatyzacji – jego brak prowadzi do dużych wydatków

Po zimie klimatyzacja w samochodzie potrzebuje więcej uwagi i odpowiedniego serwisu. Jeżeli ją zaniedbasz, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że układ dużo szybciej ulegnie awarii lub pojawią się popularne usterki. Wtedy czekają Cię spore wydatki, bo naprawa klimatyzacji, nawet poza ASO, to często wydatek minimum kilku tysięcy złotych. Podpowiadamy jakie kroki należy wykonać przed okresem letnim i na co zwrócić uwagę, aby system chłodzenia działał bez zarzutów.

Najlepszą porą do sprawdzenia stanu układu klimatyzacji w aucie jest oczywiście wiosna i wczesne lato. Temperatury nie są jeszcze aż tak wysokie, a do punktów serwisowych nie ma kolejek. Nie możesz jednak tego zrobić sam. Samochód należy oddać do specjalistycznego warsztatu, zajmującego się układami chłodzącymi lub do ASO. Największej troski wymaga klimatyzacja w autach używanych, w nowych zazwyczaj akcja serwisowa ogranicza się do wykonania kilku podstawowych czynności. W dalszej części artykułu opisujemy jakie czynności wchodzą w proces serwisowania, czyszczenia klimatyzacji po zimie.

Klimatyzacja w samochodzie to dziś element praktycznie obowiązkowy, w zależności od klasy pojazdu układy różnią się funkcjonalnością. Nie mniej jednak dobre nawyki w użytkowaniu są wskazane niezależnie od typu klimatyzacji zainstalowanej w aucie. Jednym z nim jest nieignorowanie systemu w okresie zimowym, w którym konieczne jest załączenie klimatyzacji w celu rozprowadzenia czynnika zawierającego olej smarujący. Klimatyzacja tak jak samochód wymaga okresowego przeglądu (przynajmniej raz w roku), aby pracowała w sposób poprawny. W przypadku aut z automatyczną klimatyzacją najlepiej ustawiać ją w tryb „auto”, natomiast klimatyzacje manualne w celu ochrony sprężarki przed przedwczesnym zużyciem ustawiać okresowo na maksymalne chłodzenie – wyjaśnia Mateusz Bednarski, ekspert techniczny i szkoleniowiec marki KAMOKA.

Konsekwencje zaniedbywania okresowych przeglądów i serwisów

Należy mieć na uwadze, że brak serwisowania klimatyzacji, to nie tylko przykry zapach w samochodzie. Zresztą takie objawy to już nie tylko sygnał do zlecenia czyszczenia i serwisu klimatyzacji, ale wręcz ostrzeżenie.

Układ staje się już wtedy siedliskiem bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów, które przedostają się przez system wentylacji do wnętrza pojazdu. W konsekwencji może to prowadzić do wywoływania różnego rodzaju chorób. Zalecane jest utrzymywanie klimatyzacji w takiej kondycji, żeby nie dochodziło do takich sytuacji.

Dlatego tak istotna jest również regularna wymiana filtra kabinowego, powinniśmy to robić przynajmniej raz w roku lub co 10 tys. kilometrów. To prosta czynność, którą możesz wykonać samodzielnie.

Nieregularny serwis klimatyzacji często generuje również dodatkowe koszty. Na przykład, niedostateczne napełnienie klimatyzacji czynnikiem chłodzącym, odbija się na smarowaniu kompresora (sprężarki). Zatarcie tego elementu lub jego uszkodzenie sprowadzi na właściciela niemałe koszty.

Żeby to zobrazować posłużymy się przykładem popularnego w Polsce samochodu jakim jest Passat B5 oraz B6. W przypadku uszkodzenia kompresora tę część (zregenerowaną) możemy nabyć już za 400-600 zł. Wymiana to kwota 150 zł. Wydaje się niedużo. Jednak do tych kosztów trzeba doliczyć wymianę czynnika, to kolejne 150-200 zł.

Następnie obligatoryjnie należy wyczyścić cały układ za pomocą specjalnej chemii. Zepsuty kompresor spowodował, że do instalacji dostały się zanieczyszczenia, które mogą uszkodzić nową sprężarkę, nawet po dwóch tygodniach pracy.

Czyszczenie układu, to koszt od 500 do 900 zł. Na koniec należy doliczyć wymianę skraplacza (zwanego też często chłodnicą klimatyzacji), kolejne kilkaset złotych. Sumując, aby znów cieszyć się przyjemnych chłodem w lecie wydamy minimum ponad 2 500 zł i to w starym aucie. Warto ryzykować?

Jakie czynności wchodzą w proces serwisowania, czyszczenia klimatyzacji po zimie

  • Sprawdzanie szczelności układu – przegląd klimatyzacji rozpoczyna się od podłączenia zaworów serwisowych samochodowego układu klimatyzacji do stacji obsługi klimatyzacji. Jeśli układ nie jest szczelny – wymaga naprawy. W takim wypadku zupełnie bezsensownym zabiegiem będzie uzupełnienie czynnika, najpierw należy usunąć usterkę.
  • Sprawdzenie poziomu czynnika chłodzącego i oleju – maksymalnie w ciągu roku ze szczelnego układu może ubyć 20% czynnika chłodzącego, a co za tym idzie oleju smarującego układ. Jeżeli serwisant dopatrzy się braków, czynnik należy uzupełnić.
  • Wymiana filtra kabinowego – jak wspominaliśmy tę czynność kierowcy często wykonują sami. Jeżeli jednak tego nie zrobili z pewnością wykona to mechanik. Filtr kabinowy należy wymieniać regularnie.
  • Kontrola filtra klimatyzacji (tzw. osuszacza) – ten element pochłania wilgoć we wnętrzu układu, aby m.in. chronić kompresor klimatyzacji przed korozją. Zazwyczaj wymienia się go raz na 2 lata lub po każdej naprawie kompresora, chłodnicy czy parownika.
  • Dezynfekcja układu klimatyzacji – podczas gdy filtr kabinowy zostanie wyjęty z układu mechanik rozpocznie odgrzybianie i czyszczenie instalacji. Pracownik serwisu przy pomocy specjalistycznego urządzenia i urządzenia rozpylającego dokonują dezynfekcji układu środkiem antybakteryjnym lub ozonem.
  • Inne czynności – ponadto serwisant dokona kontroli temperatury, ciśnienia skontroluje również odpływ wody z parownika. Te parametry muszą być w normie, bo chociażby zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura powietrza w kratkach nawiewu może być sygnałem złej pracy układu.

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Na czym polega serwis klimatyzacji – jego brak prowadzi do dużych wydatków
Na czym polega serwis klimatyzacji – jego brak prowadzi do dużych wydatków
Na czym polega serwis klimatyzacji – jego brak prowadzi do dużych wydatków

Po zimie klimatyzacja w samochodzie potrzebuje więcej uwagi i odpowiedniego serwisu. Jeżeli ją zaniedbasz, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że układ dużo szybciej ulegnie awarii lub pojawią się popularne usterki. Wtedy czekają Cię spore wydatki, bo naprawa klimatyzacji, nawet poza ASO, to często wydatek minimum kilku tysięcy złotych. Podpowiadamy jakie kroki należy wykonać przed okresem letnim i na co zwrócić uwagę, aby system chłodzenia działał bez zarzutów.

Najlepszą porą do sprawdzenia stanu układu klimatyzacji w aucie jest oczywiście wiosna i wczesne lato. Temperatury nie są jeszcze aż tak wysokie, a do punktów serwisowych nie ma kolejek. Nie możesz jednak tego zrobić sam. Samochód należy oddać do specjalistycznego warsztatu, zajmującego się układami chłodzącymi lub do ASO. Największej troski wymaga klimatyzacja w autach używanych, w nowych zazwyczaj akcja serwisowa ogranicza się do wykonania kilku podstawowych czynności. W dalszej części artykułu opisujemy jakie czynności wchodzą w proces serwisowania, czyszczenia klimatyzacji po zimie.

Klimatyzacja w samochodzie to dziś element praktycznie obowiązkowy, w zależności od klasy pojazdu układy różnią się funkcjonalnością. Nie mniej jednak dobre nawyki w użytkowaniu są wskazane niezależnie od typu klimatyzacji zainstalowanej w aucie. Jednym z nim jest nieignorowanie systemu w okresie zimowym, w którym konieczne jest załączenie klimatyzacji w celu rozprowadzenia czynnika zawierającego olej smarujący. Klimatyzacja tak jak samochód wymaga okresowego przeglądu (przynajmniej raz w roku), aby pracowała w sposób poprawny. W przypadku aut z automatyczną klimatyzacją najlepiej ustawiać ją w tryb „auto”, natomiast klimatyzacje manualne w celu ochrony sprężarki przed przedwczesnym zużyciem ustawiać okresowo na maksymalne chłodzenie – wyjaśnia Mateusz Bednarski, ekspert techniczny i szkoleniowiec marki KAMOKA.

Konsekwencje zaniedbywania okresowych przeglądów i serwisów

Należy mieć na uwadze, że brak serwisowania klimatyzacji, to nie tylko przykry zapach w samochodzie. Zresztą takie objawy to już nie tylko sygnał do zlecenia czyszczenia i serwisu klimatyzacji, ale wręcz ostrzeżenie.

Układ staje się już wtedy siedliskiem bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów, które przedostają się przez system wentylacji do wnętrza pojazdu. W konsekwencji może to prowadzić do wywoływania różnego rodzaju chorób. Zalecane jest utrzymywanie klimatyzacji w takiej kondycji, żeby nie dochodziło do takich sytuacji.

Dlatego tak istotna jest również regularna wymiana filtra kabinowego, powinniśmy to robić przynajmniej raz w roku lub co 10 tys. kilometrów. To prosta czynność, którą możesz wykonać samodzielnie.

Nieregularny serwis klimatyzacji często generuje również dodatkowe koszty. Na przykład, niedostateczne napełnienie klimatyzacji czynnikiem chłodzącym, odbija się na smarowaniu kompresora (sprężarki). Zatarcie tego elementu lub jego uszkodzenie sprowadzi na właściciela niemałe koszty.

Żeby to zobrazować posłużymy się przykładem popularnego w Polsce samochodu jakim jest Passat B5 oraz B6. W przypadku uszkodzenia kompresora tę część (zregenerowaną) możemy nabyć już za 400-600 zł. Wymiana to kwota 150 zł. Wydaje się niedużo. Jednak do tych kosztów trzeba doliczyć wymianę czynnika, to kolejne 150-200 zł.

Następnie obligatoryjnie należy wyczyścić cały układ za pomocą specjalnej chemii. Zepsuty kompresor spowodował, że do instalacji dostały się zanieczyszczenia, które mogą uszkodzić nową sprężarkę, nawet po dwóch tygodniach pracy.

Czyszczenie układu, to koszt od 500 do 900 zł. Na koniec należy doliczyć wymianę skraplacza (zwanego też często chłodnicą klimatyzacji), kolejne kilkaset złotych. Sumując, aby znów cieszyć się przyjemnych chłodem w lecie wydamy minimum ponad 2 500 zł i to w starym aucie. Warto ryzykować?

Jakie czynności wchodzą w proces serwisowania, czyszczenia klimatyzacji po zimie

  • Sprawdzanie szczelności układu – przegląd klimatyzacji rozpoczyna się od podłączenia zaworów serwisowych samochodowego układu klimatyzacji do stacji obsługi klimatyzacji. Jeśli układ nie jest szczelny – wymaga naprawy. W takim wypadku zupełnie bezsensownym zabiegiem będzie uzupełnienie czynnika, najpierw należy usunąć usterkę.
  • Sprawdzenie poziomu czynnika chłodzącego i oleju – maksymalnie w ciągu roku ze szczelnego układu może ubyć 20% czynnika chłodzącego, a co za tym idzie oleju smarującego układ. Jeżeli serwisant dopatrzy się braków, czynnik należy uzupełnić.
  • Wymiana filtra kabinowego – jak wspominaliśmy tę czynność kierowcy często wykonują sami. Jeżeli jednak tego nie zrobili z pewnością wykona to mechanik. Filtr kabinowy należy wymieniać regularnie.
  • Kontrola filtra klimatyzacji (tzw. osuszacza) – ten element pochłania wilgoć we wnętrzu układu, aby m.in. chronić kompresor klimatyzacji przed korozją. Zazwyczaj wymienia się go raz na 2 lata lub po każdej naprawie kompresora, chłodnicy czy parownika.
  • Dezynfekcja układu klimatyzacji – podczas gdy filtr kabinowy zostanie wyjęty z układu mechanik rozpocznie odgrzybianie i czyszczenie instalacji. Pracownik serwisu przy pomocy specjalistycznego urządzenia i urządzenia rozpylającego dokonują dezynfekcji układu środkiem antybakteryjnym lub ozonem.
  • Inne czynności – ponadto serwisant dokona kontroli temperatury, ciśnienia skontroluje również odpływ wody z parownika. Te parametry muszą być w normie, bo chociażby zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura powietrza w kratkach nawiewu może być sygnałem złej pracy układu.