Jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu w samochodzie? Zadbaj o klimatyzację!

Wyczyściłeś dokładnie wnętrze, wyprałeś wykładziny, dywaniki i całą tapicerkę, a w środku wciąż utrzymuje się nieprzyjemny zapach? Przyczyną może być układ klimatyzacji. Jest to bowiem miejsce, gdzie gromadzi się grzyb, pleśń i bakterie.

Zwykle tego typu problemy pojawiają się na jesień oraz zimę ze względu na wyższą wilgotność oraz ogrzewanie. I nawet jeżeli sytuacja jeszcze nie jest na tyle dramatyczna, żeby wydobywał się nieprzyjemny zapach, to owe nieproszone dodatki w układzie nawiewowym mogą nasilać reakcje alergiczne u Ciebie i pasażerów.

I właśnie z tego powodu powinniśmy dbać o usunięcie grzyba i pleśni z obiegu wentylacji naszego samochodu.

Czyścić klimatyzację chociaż raz do roku

A jeżeli dużo jeździsz – najlepiej czyścić klimatyzację dwa razy do roku – na jesień oraz wiosnę. Ponadto przy każdorazowym czyszczeniu układu trzeba pamiętać o wymianie filtru kabinowego, zwanego też przeciwpyłkowym.

Jeżeli tego nie zrobimy, nieprzyjemny zapach w samochodzie może nie zniknąć. W filtrze mogą też zbierać się grzyby i pleśń, która ponownie przedostanie się do nawiewu i wnętrza kabiny.

Filtr kabinowy z węglem aktywnym redukuje przykre zapachy

Ponadto, o czym mało kto wie, nowy filtr przeciwpyłkowy, zwłaszcza taki z węglem aktywnym, bardzo skutecznie zatrzymuje pył zawieszony PM2,5 oraz PM10, czyli niebezpieczny dla naszego zdrowia smog.

Dodatkowy węgiel aktywny, który sprawia że nawet nowy filtr ma szarą barwę, pomaga też dodatkowo redukować nieprzyjemny zapach w kabinie.

Wynika to z faktu, że ma on strukturę podobną do gąbki, chropowatą, o dużej powierzchni. To zwiększa jego możliwości absorbowania cząstek stałych znajdujących się w powietrzu.

Filtr przeciwpyłkowy warto zmieniać nawet wtedy, gdy nie decydujemy się na czyszczenie klimatyzacji. Stary, wilgotny filtr, poza tym że jest siedliskiem bakterii i drobnoustrojów może być również przyczyną intensywnego parowania szyb podczas deszczu.

Tą czynność możemy wykonać sami. Filtr kabinowy znajduje się przeważnie pod schowkiem z przodu, tam gdzie pasażer trzyma nogi. W niektórych przypadkach jest on montowany także na podszybiu. Dostać tam się można po otwarciu maski silnika.

Czyszczenie klimatyzacji – samemu, czy w serwisie?

Czy warto stosować aerozole, które wstawiamy do zamkniętego auta, ustawiając obieg na zamknięty?

Na krótką metę może to pomóc, bo choć tego typu produkty chociaż nie mają dobrych właściwości czyszczących, to mają bardzo intensywny zapach, który przez kilka dni może utrzymać się w samochodzie. Ale po kilku tygodniach po przyjemnym zapachu nie będzie śladu.

Dlatego dużo lepszym rozwiązaniem będzie przekazanie auta do serwisu zajmującego się klimatyzacją. Specjalistyczne punkty mogą zrobić więcej, niż my we własny zakresie.

Po pierwsze – warsztat jest w stanie sprawdzić szczelność układu klimatyzacji oraz uzupełnić czynnik chłodzący w przypadku jego braku. Jest to o tyle istotne, że czynnik chłodzący służy nie tylko do chłodzenia, ale także do smarowania całego układu.

Kolejnym etapem będzie dokładnie wyczyszczenie nawiewów. Polecamy użyć do tego środka KAMOKA Climacleaner, którego jednak nie da się kupić na własny użytek. Jest on przeznaczony tylko dla warsztatów samochodowych, gdzie przeszkolony personel będzie wiedział jak dokładnie wyczyścić całość układu wentylacji.

Klimatyzacja psuje się szybciej, jeżeli rzadko jej używamy!

Znam osobiście kilku szoferów, którzy mocno oszczędzają na używaniu klimatyzacji, nawet przez wiele miesięcy. Jak się jednak okazuje, jest to szybka do uszkodzenia klimatyzacji z powodu braku smarowania.

Dlatego raz na jakiś czas, najlepiej co 2 tygodnie, nawet przy temperaturach, które tego nie wymagają, fachowcy zalecają by uruchamiać układ klimatyzacji i dać jej popracować przez kilka minut.

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu w samochodzie? Zadbaj o klimatyzację!
Jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu w samochodzie? Zadbaj o klimatyzację!
Jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu w samochodzie? Zadbaj o klimatyzację!

Wyczyściłeś dokładnie wnętrze, wyprałeś wykładziny, dywaniki i całą tapicerkę, a w środku wciąż utrzymuje się nieprzyjemny zapach? Przyczyną może być układ klimatyzacji. Jest to bowiem miejsce, gdzie gromadzi się grzyb, pleśń i bakterie.

Zwykle tego typu problemy pojawiają się na jesień oraz zimę ze względu na wyższą wilgotność oraz ogrzewanie. I nawet jeżeli sytuacja jeszcze nie jest na tyle dramatyczna, żeby wydobywał się nieprzyjemny zapach, to owe nieproszone dodatki w układzie nawiewowym mogą nasilać reakcje alergiczne u Ciebie i pasażerów.

I właśnie z tego powodu powinniśmy dbać o usunięcie grzyba i pleśni z obiegu wentylacji naszego samochodu.

Czyścić klimatyzację chociaż raz do roku

A jeżeli dużo jeździsz – najlepiej czyścić klimatyzację dwa razy do roku – na jesień oraz wiosnę. Ponadto przy każdorazowym czyszczeniu układu trzeba pamiętać o wymianie filtru kabinowego, zwanego też przeciwpyłkowym.

Jeżeli tego nie zrobimy, nieprzyjemny zapach w samochodzie może nie zniknąć. W filtrze mogą też zbierać się grzyby i pleśń, która ponownie przedostanie się do nawiewu i wnętrza kabiny.

Filtr kabinowy z węglem aktywnym redukuje przykre zapachy

Ponadto, o czym mało kto wie, nowy filtr przeciwpyłkowy, zwłaszcza taki z węglem aktywnym, bardzo skutecznie zatrzymuje pył zawieszony PM2,5 oraz PM10, czyli niebezpieczny dla naszego zdrowia smog.

Dodatkowy węgiel aktywny, który sprawia że nawet nowy filtr ma szarą barwę, pomaga też dodatkowo redukować nieprzyjemny zapach w kabinie.

Wynika to z faktu, że ma on strukturę podobną do gąbki, chropowatą, o dużej powierzchni. To zwiększa jego możliwości absorbowania cząstek stałych znajdujących się w powietrzu.

Filtr przeciwpyłkowy warto zmieniać nawet wtedy, gdy nie decydujemy się na czyszczenie klimatyzacji. Stary, wilgotny filtr, poza tym że jest siedliskiem bakterii i drobnoustrojów może być również przyczyną intensywnego parowania szyb podczas deszczu.

Tą czynność możemy wykonać sami. Filtr kabinowy znajduje się przeważnie pod schowkiem z przodu, tam gdzie pasażer trzyma nogi. W niektórych przypadkach jest on montowany także na podszybiu. Dostać tam się można po otwarciu maski silnika.

Czyszczenie klimatyzacji – samemu, czy w serwisie?

Czy warto stosować aerozole, które wstawiamy do zamkniętego auta, ustawiając obieg na zamknięty?

Na krótką metę może to pomóc, bo choć tego typu produkty chociaż nie mają dobrych właściwości czyszczących, to mają bardzo intensywny zapach, który przez kilka dni może utrzymać się w samochodzie. Ale po kilku tygodniach po przyjemnym zapachu nie będzie śladu.

Dlatego dużo lepszym rozwiązaniem będzie przekazanie auta do serwisu zajmującego się klimatyzacją. Specjalistyczne punkty mogą zrobić więcej, niż my we własny zakresie.

Po pierwsze – warsztat jest w stanie sprawdzić szczelność układu klimatyzacji oraz uzupełnić czynnik chłodzący w przypadku jego braku. Jest to o tyle istotne, że czynnik chłodzący służy nie tylko do chłodzenia, ale także do smarowania całego układu.

Kolejnym etapem będzie dokładnie wyczyszczenie nawiewów. Polecamy użyć do tego środka KAMOKA Climacleaner, którego jednak nie da się kupić na własny użytek. Jest on przeznaczony tylko dla warsztatów samochodowych, gdzie przeszkolony personel będzie wiedział jak dokładnie wyczyścić całość układu wentylacji.

Klimatyzacja psuje się szybciej, jeżeli rzadko jej używamy!

Znam osobiście kilku szoferów, którzy mocno oszczędzają na używaniu klimatyzacji, nawet przez wiele miesięcy. Jak się jednak okazuje, jest to szybka do uszkodzenia klimatyzacji z powodu braku smarowania.

Dlatego raz na jakiś czas, najlepiej co 2 tygodnie, nawet przy temperaturach, które tego nie wymagają, fachowcy zalecają by uruchamiać układ klimatyzacji i dać jej popracować przez kilka minut.