Unikatowy Dodge Neon SRT-4 z 2005 roku, czyli auto, jakich już nie ma

Trendy rynkowe dla klasycznych samochodów osobowych w Stanach Zjednoczonych nie są zbyt przychylne. Jednak jeszcze kilkanaście lat temu, pojazdy tego typu miały bogatą reprezentację wśród lokalnych firm. Oto jeden z najciekawszych produktów tamtych lat – sportowy kompakt, czyli Dodge Neon SRT-4 z 2005 roku.

Choć japońska i koreańska konkurencja pamięta o swojej obecności w klasie mniejszych samochodów osobowych za Oceanem, to lokalni producenci coraz prędzej… ewakuują się stamtąd.

Argumentują, że i tak sprzedaż tego typu aut u nich ciągle spada, a klienci wybierają teraz głównie crossovery. Więc inwestują (praktycznie tylko) w crossovery, przez co ich klasyczne konstrukcje popadają w coraz większą niepamięć.

Jeszcze nie tak dawno temu Dodge oferował na rodzimym rynku kompaktowego sedana Dart. Ten jednak przegrał z walcem rentowności i zniknął z rynku w 2016 roku. Zakończono tym samym niemal 30-letni romans tej marki z kompaktowymi sedanami.

Najsłynniejszym z nich jest bez wątpienia model Neon, który produkowano w dwóch generacjach od 1994 do 2005 roku. Samochód miał nawet epizod na rynku europejskim, próbując zaskarbić serca tutejszych nabywców ze znaczkiem Chryslera.

Pod względem mnogości konfiguracji i wersji specjalnych, szczególnie ciekawie prezentował się Neon w drugim wcieleniu. Oczywiście, na rodzimym rynku amerykańskim. Spośród ośmiu wersji wyposażenia, szczególnie warte uwagi było topowe SRT-4.

W końcowej fazie produkcji amerykańska marka wypuściła na rynek limitowaną do 1800 sztuk odmianę Orange Blast. Wyróżniała się ona nie tylko potężnym grillem z motywem dodge’owego krzyża, ale i intensywnym, pomarańczowym lakierem.

Samochód przyozdobiono też m.in. w tylny spojler, podwójne końcówki wydechu, 17-calowe alufelgi i nakładki na progi. W środku, zamontowano sportowe skórzane fotele i specjalny zestaw wskaźników.

Pod maską znalazł się z kolei czterocylindrowy, turbodoładowany benzyniak o pojemności 2,4-litra i mocy 230 KM. Do 100 km/h samochód rozpędzał się w 5,3 sekundy, a napęd przenoszony był przy okazji 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów.

14-letnie dziś auto można uznać za niebywałego rarytasa. Jeden z 1800 egemplarzy niedawno można było nawet kupić na internetowej aukcji na jednym z amerykańskich portali. Cenę za unikatowego, sportowego kompakta ustalono na 13 tysięcy dolarów, czyli ok. 50 tysięcy złotych. Przebieg? Jedynie 4667 kilometrów.

źródło: Bring a Trailer

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Unikatowy Dodge Neon SRT-4 z 2005 roku, czyli auto, jakich już nie ma
Unikatowy Dodge Neon SRT-4 z 2005 roku, czyli auto, jakich już nie ma
Unikatowy Dodge Neon SRT-4 z 2005 roku, czyli auto, jakich już nie ma

Trendy rynkowe dla klasycznych samochodów osobowych w Stanach Zjednoczonych nie są zbyt przychylne. Jednak jeszcze kilkanaście lat temu, pojazdy tego typu miały bogatą reprezentację wśród lokalnych firm. Oto jeden z najciekawszych produktów tamtych lat – sportowy kompakt, czyli Dodge Neon SRT-4 z 2005 roku.

Choć japońska i koreańska konkurencja pamięta o swojej obecności w klasie mniejszych samochodów osobowych za Oceanem, to lokalni producenci coraz prędzej… ewakuują się stamtąd.

Argumentują, że i tak sprzedaż tego typu aut u nich ciągle spada, a klienci wybierają teraz głównie crossovery. Więc inwestują (praktycznie tylko) w crossovery, przez co ich klasyczne konstrukcje popadają w coraz większą niepamięć.

Jeszcze nie tak dawno temu Dodge oferował na rodzimym rynku kompaktowego sedana Dart. Ten jednak przegrał z walcem rentowności i zniknął z rynku w 2016 roku. Zakończono tym samym niemal 30-letni romans tej marki z kompaktowymi sedanami.

Najsłynniejszym z nich jest bez wątpienia model Neon, który produkowano w dwóch generacjach od 1994 do 2005 roku. Samochód miał nawet epizod na rynku europejskim, próbując zaskarbić serca tutejszych nabywców ze znaczkiem Chryslera.

Pod względem mnogości konfiguracji i wersji specjalnych, szczególnie ciekawie prezentował się Neon w drugim wcieleniu. Oczywiście, na rodzimym rynku amerykańskim. Spośród ośmiu wersji wyposażenia, szczególnie warte uwagi było topowe SRT-4.

W końcowej fazie produkcji amerykańska marka wypuściła na rynek limitowaną do 1800 sztuk odmianę Orange Blast. Wyróżniała się ona nie tylko potężnym grillem z motywem dodge’owego krzyża, ale i intensywnym, pomarańczowym lakierem.

Samochód przyozdobiono też m.in. w tylny spojler, podwójne końcówki wydechu, 17-calowe alufelgi i nakładki na progi. W środku, zamontowano sportowe skórzane fotele i specjalny zestaw wskaźników.

Pod maską znalazł się z kolei czterocylindrowy, turbodoładowany benzyniak o pojemności 2,4-litra i mocy 230 KM. Do 100 km/h samochód rozpędzał się w 5,3 sekundy, a napęd przenoszony był przy okazji 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów.

14-letnie dziś auto można uznać za niebywałego rarytasa. Jeden z 1800 egemplarzy niedawno można było nawet kupić na internetowej aukcji na jednym z amerykańskich portali. Cenę za unikatowego, sportowego kompakta ustalono na 13 tysięcy dolarów, czyli ok. 50 tysięcy złotych. Przebieg? Jedynie 4667 kilometrów.

źródło: Bring a Trailer