Generator dźwięku obowiązkowy w hybrydach i elektrykach od lipca 2019 roku

Złe wieści dla miłośników ciszy, jaka towarzyszy podróżowaniu samochodami elektrycznymi i hybrydowymi w warunkach miejskich. Od 1 lipca bieżącego roku każdy nowy pojazd z takim napędem będzie musiał być wyposażony w generator dźwięku. Co ciekawe, do 2021 roku taki system będą musiały zyskać także już jeżdżące po drogach auta. Wszystko z troski o pieszych.

Wraz z popularyzacją najpierw samochodów o napędzie hybrydowym, a potem elektrycznym, mnożą się obawy związane z bezpieczeństwem pieszych. W warunkach miejskich bowiem auta z takimi rodzajami napędu nie wydzielają dźwięku poza szumem kół i charakterystycznym, cichym dźwiękiem układu elektrycznego.

Zdaniem niektórych, rodzi to niebezpieczeństwo dla pieszych. Ci mogą w niektórych sytuacjach nie usłyszeć zbliżającego się samochodu, co bezpośrednio zagraża ich bezpieczeństwu. I o ile argument o nieuważnych pieszych, często rozproszonych słuchawkami lub zerkaniem w telefon, może być średnio przekonujący, tak ten o niewidomych pieszych zmienia już postać rzeczy.

Unijne ustawodawstwo postanowiło stanąć po stronie pieszych, czego przejawem będą nowe przepisy zmieniające dotychczasowy porządek wokół samochodów hybrydowych i elektrycznych. Już od lipca 2019 roku obowiązkowy stanie się tzw. system AVAS.

Obejmuje on wyposażenie samochodu w generator dźwięku imitującego hałas generowany przez tradycyjny samochód. Wytwarzany on będzie przy prędkości do 20 km/h. Rodzaj dźwięku ma być docelowo dostosowany do tego, czy auto aktualnie zwalnia czy też przyspiesza.

Unijne przepisy zaskoczą głównie producentów samochodów hybrydowych. Ci mający w swojej ofercie auta elektryczne już od kilku lat testują bowiem rozwiązania, które będą obowiązkowe od lipca tego roku. Generatory dźwięku przy miejskich prędkościach ma już np. Jaguar I-Pace czy nowy Nissan Leaf.

Największy sprzedawca aut hybrydowych w Europie i Polsce, Toyota, zapowiada, że generatory dźwięku będą pojawiać się w produktach firmy od października tego roku – podaje Autokult. Nie wiadomo jeszcze na jakich zasadach będzie przebiegać montaż systemu AVAS w starszych samochodach. Tak, właściciele używanych hybryd też będą musieli zainteresować się nowymi przepisami.

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Generator dźwięku obowiązkowy w hybrydach i elektrykach od lipca 2019 roku
Generator dźwięku obowiązkowy w hybrydach i elektrykach od lipca 2019 roku
Generator dźwięku obowiązkowy w hybrydach i elektrykach od lipca 2019 roku

Złe wieści dla miłośników ciszy, jaka towarzyszy podróżowaniu samochodami elektrycznymi i hybrydowymi w warunkach miejskich. Od 1 lipca bieżącego roku każdy nowy pojazd z takim napędem będzie musiał być wyposażony w generator dźwięku. Co ciekawe, do 2021 roku taki system będą musiały zyskać także już jeżdżące po drogach auta. Wszystko z troski o pieszych.

Wraz z popularyzacją najpierw samochodów o napędzie hybrydowym, a potem elektrycznym, mnożą się obawy związane z bezpieczeństwem pieszych. W warunkach miejskich bowiem auta z takimi rodzajami napędu nie wydzielają dźwięku poza szumem kół i charakterystycznym, cichym dźwiękiem układu elektrycznego.

Zdaniem niektórych, rodzi to niebezpieczeństwo dla pieszych. Ci mogą w niektórych sytuacjach nie usłyszeć zbliżającego się samochodu, co bezpośrednio zagraża ich bezpieczeństwu. I o ile argument o nieuważnych pieszych, często rozproszonych słuchawkami lub zerkaniem w telefon, może być średnio przekonujący, tak ten o niewidomych pieszych zmienia już postać rzeczy.

Unijne ustawodawstwo postanowiło stanąć po stronie pieszych, czego przejawem będą nowe przepisy zmieniające dotychczasowy porządek wokół samochodów hybrydowych i elektrycznych. Już od lipca 2019 roku obowiązkowy stanie się tzw. system AVAS.

Obejmuje on wyposażenie samochodu w generator dźwięku imitującego hałas generowany przez tradycyjny samochód. Wytwarzany on będzie przy prędkości do 20 km/h. Rodzaj dźwięku ma być docelowo dostosowany do tego, czy auto aktualnie zwalnia czy też przyspiesza.

Unijne przepisy zaskoczą głównie producentów samochodów hybrydowych. Ci mający w swojej ofercie auta elektryczne już od kilku lat testują bowiem rozwiązania, które będą obowiązkowe od lipca tego roku. Generatory dźwięku przy miejskich prędkościach ma już np. Jaguar I-Pace czy nowy Nissan Leaf.

Największy sprzedawca aut hybrydowych w Europie i Polsce, Toyota, zapowiada, że generatory dźwięku będą pojawiać się w produktach firmy od października tego roku – podaje Autokult. Nie wiadomo jeszcze na jakich zasadach będzie przebiegać montaż systemu AVAS w starszych samochodach. Tak, właściciele używanych hybryd też będą musieli zainteresować się nowymi przepisami.