Asystent pasa, blokada alkoholowa i inne – UE chce, aby były one obowiązkowe

Unijna komisja do spraw rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów przegłosowała w tym tygodniu nowe regulacje. W ich myśl, elementy wyposażenia takie jak asystent pasa ruchu, blokada alkoholowa czy system ostrzegania przed przekraczaniem prędkości mają być obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego samochodu. Kiedy przepisy wejdą w życie – jeszcze nie wiadomo.

Przegłosowane w drugiej połowie tygodnia regulacje zakładają, że rozbudowane systemy zwiększające bezpieczeństwo podczas jazdy nie będą już drogimi opcjami wyposażenia, lecz obowiązującym na terenie Wspólnoty standardem w każdym nowym aucie od czasu ich wejścia w życie. Lista tych – jest bardzo obszerna.

Wśród tych systemów wymienia się m.in. asystenta pasa ruchu, system ostrzegający przed przekroczeniem prędkości przez kierowcę, system wykrywania ryzyka wypadku, a także system pozwalający na kontrolę trzeźwości kierowcy i uniemożliwienie poruszania się pojazdem, gdy test na zawartość alkoholu przekroczył obowiązujący w danym kraju limit.

Ponadto, nowe regulacje obligowałyby producentów samochodów do instalowania w standardzie czujników, które pozwoliłyby na działanie systemu awaryjnego hamowania w razie wykrytego przez pojazd niebezpieczeństwa.

Mało? Propozycje, które unijna komisja przedstawiła już w maju 2018 roku, obejmuje też montaż w samochodach specjalnie zaprojektowanych szyb i masek samochodów. Celem miałoby być zapobieganie ciężkim obrażeniom pieszych w razie potrącenia.

I to właśnie na kwestię bezpieczeństwa powołują się autorzy projektu zmian, którzy przez wdrożenie opisywanych regulacji chcą poprawić poziom bezpieczeństwa na unijnych drogach. Spaść ma zarówno liczba ofiar wypadków drogowych, jak i w ich wypadku poszkodowanych poprzez obrażenia lub kalectwo.

Europosłowie proponują, aby nowe przepisy weszły w życie już w 2021 roku. Na to jednak się nie zanosi, bowiem tak szybkie tempo zmian budzi sprzeciw Rady UE. Ostatecznie, finalny kształt zmian przepisów zostanie ustalony drogą negocjacji między Radą, przedstawicielami Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich.

źródło: PAP

Komentarze

Najnowsze

  •  

    Renault Talisman TCe 225 EDC FAP – TEST

    Trochę się bałem tego testu, bo jakieś 3 lata temu jeździłem Talismanem z początku produkcji i auto okazało się przeciętniakiem. Piękne nadwozie...
    19 maja 2019

  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Asystent pasa, blokada alkoholowa i inne – UE chce, aby były one obowiązkowe
Asystent pasa, blokada alkoholowa i inne – UE chce, aby były one obowiązkowe
Asystent pasa, blokada alkoholowa i inne – UE chce, aby były one obowiązkowe

Unijna komisja do spraw rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów przegłosowała w tym tygodniu nowe regulacje. W ich myśl, elementy wyposażenia takie jak asystent pasa ruchu, blokada alkoholowa czy system ostrzegania przed przekraczaniem prędkości mają być obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego samochodu. Kiedy przepisy wejdą w życie – jeszcze nie wiadomo.

Przegłosowane w drugiej połowie tygodnia regulacje zakładają, że rozbudowane systemy zwiększające bezpieczeństwo podczas jazdy nie będą już drogimi opcjami wyposażenia, lecz obowiązującym na terenie Wspólnoty standardem w każdym nowym aucie od czasu ich wejścia w życie. Lista tych – jest bardzo obszerna.

Wśród tych systemów wymienia się m.in. asystenta pasa ruchu, system ostrzegający przed przekroczeniem prędkości przez kierowcę, system wykrywania ryzyka wypadku, a także system pozwalający na kontrolę trzeźwości kierowcy i uniemożliwienie poruszania się pojazdem, gdy test na zawartość alkoholu przekroczył obowiązujący w danym kraju limit.

Ponadto, nowe regulacje obligowałyby producentów samochodów do instalowania w standardzie czujników, które pozwoliłyby na działanie systemu awaryjnego hamowania w razie wykrytego przez pojazd niebezpieczeństwa.

Mało? Propozycje, które unijna komisja przedstawiła już w maju 2018 roku, obejmuje też montaż w samochodach specjalnie zaprojektowanych szyb i masek samochodów. Celem miałoby być zapobieganie ciężkim obrażeniom pieszych w razie potrącenia.

I to właśnie na kwestię bezpieczeństwa powołują się autorzy projektu zmian, którzy przez wdrożenie opisywanych regulacji chcą poprawić poziom bezpieczeństwa na unijnych drogach. Spaść ma zarówno liczba ofiar wypadków drogowych, jak i w ich wypadku poszkodowanych poprzez obrażenia lub kalectwo.

Europosłowie proponują, aby nowe przepisy weszły w życie już w 2021 roku. Na to jednak się nie zanosi, bowiem tak szybkie tempo zmian budzi sprzeciw Rady UE. Ostatecznie, finalny kształt zmian przepisów zostanie ustalony drogą negocjacji między Radą, przedstawicielami Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich.

źródło: PAP