Jak dbać o akumulator w samochodzie. W zimie bateria wymaga większego zainteresowania.

Podczas mrozów akumulator traci swoją moc a jednocześnie silnik potrzebuje jej więcej do startu. W statystykach ADAC rozładowanie baterii jest w czołówce przyczyn unieruchomienia samochodu w okresie zimowym. Na co warto zwrócić uwagę?

Prawidłowe napięcie akumulatora powinno znajdować się w zakresie powyżej 12,5 V. Jeżeli akumulator długo pracuje poniżej tej wartości, staje się to dla niego szkodliwe – rozpoczyna się tworzenie siarczanów ołowiu, które przyczepiają się do elektrod i zmniejszają pojemność ładowania baterii.

Pomiaru napięcia w akumulatorze możesz dokonać sam za pomocą multimetra (urządzenie posiadające opcję pomiaru różnych wielkości fizycznych). Koszt zakupu zaczyna się od 20-30 zł). Jak sprawdzić akumulator multimetrem? Wystarczy ustawić miernik na pomiar napięcia prądu stałego w trybie automatycznym lub w zakresie do 20 V. Końcówki kabli miernika należy przyłożyć do biegunów akumulatora. Prawidłowe napięcie powinno wynosić od 13,8 V (na włączonych światłach mijania) do 14,4 V (przy braku poboru prądu).

Aby zachować takie parametry trzeba zwrócić większą uwagę na baterię w zimie. Oczywiście nowe akumulatory są bezobsługowe, ale to nie oznacza, że możemy je pozostawić bez żadnej opieki lub eksploatować w nieodpowiedni sposób. Przede wszystkim fakt, iż nie trzeba dolewać wody nie oznacza, że nie trzeba sprawdzać napięcia lub nie znać podstawowych zasad działania i prawidłowego użytkowania samochodowej baterii. Czasami może się zdarzyć tak, że będzie potrzeba zabrania akumulatora do domu i podłączenia go do prostownika.

Silnik w niskich temperaturach ma większe wymagania, chociażby olej jest bardziej lepki. Przy -20 stopniach, zużycie energii podczas rozruchu silnika podwaja się. Często da się odczuć, że silnik przy wysokim mrozie bardziej opornie rozpoczyna swoją pracę. Dodatkowo jeżeli podróżujemy dużo na krótkich dystansach, istnieje większe ryzyko rozładowania baterii, alternator nie ma wystarczająco dużo czasu, aby w pełni naładować baterię.

Warto pamiętać, aby przy dużych mrozach uruchamiać samochód bez włączonej dmuchawy, radia, świateł. W przypadku słabej baterii może to zadecydować o tym czy uruchomimy silnik czy nie. Jeżeli start się nie powiedzie, nie próbujmy dłużej niż dziesięć sekund. Lepiej odczekać co najmniej pół minuty i spróbować ponownie.

Podstawowe rzeczy, które trzeba wiedzieć o akumulatorze

  • Istotną sprawą w dbaniu o akumulator jest czystość połączeń sworzni biegunowych, tak zwanych klem, mogą wymagać oczyszczenia, powinny też być posmarowane wazeliną techniczną. Warto zwrócić uwagę na stan przewodów i oczek przewodów masowych, żeby nie były zardzewiałe.
  • Bateria nie lubi również zbyt mocnego rozładowania. Przyczyną mogłoby być zostawienie włączonego odbiornika prądu (światła, lampka) na dłuższy czas lub krótkie dojazdy z pracy do domu. Należy pamiętać, iż nie wolno pozostawiać akumulatora rozładowanego, trzeba go koniecznie zabrać do domu i podłączyć do prostownika (wyjątkiem będzie udanie się w dłuższą trasę, podczas której alternator dostatecznie podładuje baterie)
  • Z powodu niskich temperatur akumulatory samochodowe tracą swoją pierwotną moc. Temperatury w zakresie minus 10 stopni oznaczają, że zapasy energii elektrycznej maleją o jedną trzecią natomiast przy -20 stopniach dostępna jest tylko połowa faktycznej mocy baterii. Jeżeli parkujemy auto na zewnątrz warto korzystać z osłony termicznej, taka otulina akumulatora sprawi, że temperatura baterii jest o parę stopni Celsjusza wyższa, niż temperatura powietrza.

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Jak dbać o akumulator w samochodzie. W zimie bateria wymaga większego zainteresowania.
Jak dbać o akumulator w samochodzie. W zimie bateria wymaga większego zainteresowania.
Jak dbać o akumulator w samochodzie. W zimie bateria wymaga większego zainteresowania.

Podczas mrozów akumulator traci swoją moc a jednocześnie silnik potrzebuje jej więcej do startu. W statystykach ADAC rozładowanie baterii jest w czołówce przyczyn unieruchomienia samochodu w okresie zimowym. Na co warto zwrócić uwagę?

Prawidłowe napięcie akumulatora powinno znajdować się w zakresie powyżej 12,5 V. Jeżeli akumulator długo pracuje poniżej tej wartości, staje się to dla niego szkodliwe – rozpoczyna się tworzenie siarczanów ołowiu, które przyczepiają się do elektrod i zmniejszają pojemność ładowania baterii.

Pomiaru napięcia w akumulatorze możesz dokonać sam za pomocą multimetra (urządzenie posiadające opcję pomiaru różnych wielkości fizycznych). Koszt zakupu zaczyna się od 20-30 zł). Jak sprawdzić akumulator multimetrem? Wystarczy ustawić miernik na pomiar napięcia prądu stałego w trybie automatycznym lub w zakresie do 20 V. Końcówki kabli miernika należy przyłożyć do biegunów akumulatora. Prawidłowe napięcie powinno wynosić od 13,8 V (na włączonych światłach mijania) do 14,4 V (przy braku poboru prądu).

Aby zachować takie parametry trzeba zwrócić większą uwagę na baterię w zimie. Oczywiście nowe akumulatory są bezobsługowe, ale to nie oznacza, że możemy je pozostawić bez żadnej opieki lub eksploatować w nieodpowiedni sposób. Przede wszystkim fakt, iż nie trzeba dolewać wody nie oznacza, że nie trzeba sprawdzać napięcia lub nie znać podstawowych zasad działania i prawidłowego użytkowania samochodowej baterii. Czasami może się zdarzyć tak, że będzie potrzeba zabrania akumulatora do domu i podłączenia go do prostownika.

Silnik w niskich temperaturach ma większe wymagania, chociażby olej jest bardziej lepki. Przy -20 stopniach, zużycie energii podczas rozruchu silnika podwaja się. Często da się odczuć, że silnik przy wysokim mrozie bardziej opornie rozpoczyna swoją pracę. Dodatkowo jeżeli podróżujemy dużo na krótkich dystansach, istnieje większe ryzyko rozładowania baterii, alternator nie ma wystarczająco dużo czasu, aby w pełni naładować baterię.

Warto pamiętać, aby przy dużych mrozach uruchamiać samochód bez włączonej dmuchawy, radia, świateł. W przypadku słabej baterii może to zadecydować o tym czy uruchomimy silnik czy nie. Jeżeli start się nie powiedzie, nie próbujmy dłużej niż dziesięć sekund. Lepiej odczekać co najmniej pół minuty i spróbować ponownie.

Podstawowe rzeczy, które trzeba wiedzieć o akumulatorze

  • Istotną sprawą w dbaniu o akumulator jest czystość połączeń sworzni biegunowych, tak zwanych klem, mogą wymagać oczyszczenia, powinny też być posmarowane wazeliną techniczną. Warto zwrócić uwagę na stan przewodów i oczek przewodów masowych, żeby nie były zardzewiałe.
  • Bateria nie lubi również zbyt mocnego rozładowania. Przyczyną mogłoby być zostawienie włączonego odbiornika prądu (światła, lampka) na dłuższy czas lub krótkie dojazdy z pracy do domu. Należy pamiętać, iż nie wolno pozostawiać akumulatora rozładowanego, trzeba go koniecznie zabrać do domu i podłączyć do prostownika (wyjątkiem będzie udanie się w dłuższą trasę, podczas której alternator dostatecznie podładuje baterie)
  • Z powodu niskich temperatur akumulatory samochodowe tracą swoją pierwotną moc. Temperatury w zakresie minus 10 stopni oznaczają, że zapasy energii elektrycznej maleją o jedną trzecią natomiast przy -20 stopniach dostępna jest tylko połowa faktycznej mocy baterii. Jeżeli parkujemy auto na zewnątrz warto korzystać z osłony termicznej, taka otulina akumulatora sprawi, że temperatura baterii jest o parę stopni Celsjusza wyższa, niż temperatura powietrza.