FSO Ogar czyli polskie Capri, które nigdy nie weszło do produkcji

To był naprawdę nowoczesny wygląd jak na tamte czasy. Za projekt odpowiadał prof. Cezary Nawrot z warszawskiej ASP. To on stworzył koncept Syreny Sport oraz produkowaną Syrenę Bosto. Dlaczego Ogar wymyślony w Polsce i oparty na płycie 125p nigdy nie wyjechał z fabryki?

Prototyp tego pojazdu pokazano w 1977 roku. Chowane reflektory przednie, nowoczesna linia nadwozia i sportowe obręcze kół ze stopów lekkich nadawały temu autu sportowy charakter. Samej sylwetce samochodu bliżej było do Forda Capri mk2. Tutaj przypomina się również projekt o nazwie Polski Fiat 1100 Coupé, który wyglądał jeszcze ciekawiej i był nazywany „polskim Lotusem Espritem”.

Nadwozie Ogara powstało na płycie podłogowej Fiata 125p. Również jednostki napędowe oraz zawieszenie miały pochodzić z tego modelu. Konkretnie użyto tutaj silnik 1150.076/56, błędne źródła podają często, że jego moc wynosiła 75 KM. Warto jednak wiedzieć, że tę jednostkę wzmocniono (115C.076/56) i osiągała w rezultacie 82 KM.

Silnik pod maską Ogara pokonał blisko 70 tys. testowych kilometrów. Niestety uwaga skupiła się już wtedy na Polonezie, którego gotowe egzemplarze przyjechały prosto z fabryki w Turynie. A szkoda, bo chociażby zamiast wersji 3D można było skupić się na produkcji o wiele ciekawszego Ogara.

Dane techniczne Ogara

Samochód był wyposażony w 4-cylindrowy silnik w układzie rzędowym o pojemności 1481 cm3 sprzężony z czterostopniową skrzynią biegów. Jednostka zapewniała moc 82 KM przy 5400 obr/min oraz przenosiła napęd na tylne koła. Auto miało tarczowe hamulce, ważyło 990 kg i według danych testowych mogło rozpędzić się do 155 km/h. Jedyne dane o zużyciu paliwa mówią, iż auto zadowalało się 7-10 litrami paliwa na 100 km (ciężko w to uwierzyć).

Jedyny egzemplarz Ogara można było obejrzeć w oddziale warszawskiego Muzeum Techniki w zakładach Norblina przy ul. Żelaznej. Niestety aktualnie muzeum jest zamknięte.

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

FSO Ogar czyli polskie Capri, które nigdy nie weszło do produkcji
FSO Ogar czyli polskie Capri, które nigdy nie weszło do produkcji
FSO Ogar czyli polskie Capri, które nigdy nie weszło do produkcji

To był naprawdę nowoczesny wygląd jak na tamte czasy. Za projekt odpowiadał prof. Cezary Nawrot z warszawskiej ASP. To on stworzył koncept Syreny Sport oraz produkowaną Syrenę Bosto. Dlaczego Ogar wymyślony w Polsce i oparty na płycie 125p nigdy nie wyjechał z fabryki?

Prototyp tego pojazdu pokazano w 1977 roku. Chowane reflektory przednie, nowoczesna linia nadwozia i sportowe obręcze kół ze stopów lekkich nadawały temu autu sportowy charakter. Samej sylwetce samochodu bliżej było do Forda Capri mk2. Tutaj przypomina się również projekt o nazwie Polski Fiat 1100 Coupé, który wyglądał jeszcze ciekawiej i był nazywany „polskim Lotusem Espritem”.

Nadwozie Ogara powstało na płycie podłogowej Fiata 125p. Również jednostki napędowe oraz zawieszenie miały pochodzić z tego modelu. Konkretnie użyto tutaj silnik 1150.076/56, błędne źródła podają często, że jego moc wynosiła 75 KM. Warto jednak wiedzieć, że tę jednostkę wzmocniono (115C.076/56) i osiągała w rezultacie 82 KM.

Silnik pod maską Ogara pokonał blisko 70 tys. testowych kilometrów. Niestety uwaga skupiła się już wtedy na Polonezie, którego gotowe egzemplarze przyjechały prosto z fabryki w Turynie. A szkoda, bo chociażby zamiast wersji 3D można było skupić się na produkcji o wiele ciekawszego Ogara.

Dane techniczne Ogara

Samochód był wyposażony w 4-cylindrowy silnik w układzie rzędowym o pojemności 1481 cm3 sprzężony z czterostopniową skrzynią biegów. Jednostka zapewniała moc 82 KM przy 5400 obr/min oraz przenosiła napęd na tylne koła. Auto miało tarczowe hamulce, ważyło 990 kg i według danych testowych mogło rozpędzić się do 155 km/h. Jedyne dane o zużyciu paliwa mówią, iż auto zadowalało się 7-10 litrami paliwa na 100 km (ciężko w to uwierzyć).

Jedyny egzemplarz Ogara można było obejrzeć w oddziale warszawskiego Muzeum Techniki w zakładach Norblina przy ul. Żelaznej. Niestety aktualnie muzeum jest zamknięte.