A1 – ostatni przetarg na odcinek autostrady, która zepnie polskie góry z Bałtykiem

GDDKiA ruszyła z przetargiem na ostatni odcinek A1, mowa o fragmencie między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem. Postępowanie prowadzone będzie w nowej formule skracającej czas trwania przetargu. Łącznie w budowie jest obecnie około 120 km tej autostrady (realizacja 2019-2021). Całość połączy południową granicę kraju z Bałtykiem [MAPY].

GDDKiA wprowadza nowe standardy i rozwiązania, których celem jest skrócenie procedury wyboru wykonawców w ogłaszanych postępowaniach przetargowych.

Budowa zarówno tego jak i pozostałych już będących w realizacji odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 w Polsce. Po jej ukończeniu całkowita długość tej trasy wyniesie ok. 570 km.

Trasa A1 między węzłami Piotrków Trybunalski Południe a Kamieńsk, podobnie jak w przypadku pozostałych fragmentów autostrady w stronę woj. śląskiego, czyli odc. C i D, będzie biegła śladem obecnej DK1 (starej gierkówki). W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną, wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się bezkolizyjne węzły. Tak będzie w chociażby w przypadku skrzyżowania w Kamieńsku autostrady A1 z droga wojewódzką DW484.

Czerwonym kolorem oznaczono odcinki, które są już w budowie. Zielony kolor wskazuje fragment o którym mowa w artykule.

Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego o szerokości 5 m. Nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, co radykalnie podniesie jej trwałość. Ocenia się, że bez poważniejszych zabiegów remontowych nawierzchnia powinna służyć przez kolejne 30 – 40 lat. Dzięki nowej trasie znacznie łatwiejszy będzie dostęp do polskich portów na Bałtyku nie tylko dla mieszkańców Polski ale także dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji, czy Węgier, co znacznie podnosi konkurencyjność polskich portów i będzie mieć znaczący wpływ na relacje gospodarcze z naszymi południowymi sąsiadami.

Cała autostrada A1 połączy wkrótce Trójmiasto z południową granicą Polski

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

A1 – ostatni przetarg na odcinek autostrady, która zepnie polskie góry z Bałtykiem
A1 – ostatni przetarg na odcinek autostrady, która zepnie polskie góry z Bałtykiem
A1 – ostatni przetarg na odcinek autostrady, która zepnie polskie góry z Bałtykiem

GDDKiA ruszyła z przetargiem na ostatni odcinek A1, mowa o fragmencie między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem. Postępowanie prowadzone będzie w nowej formule skracającej czas trwania przetargu. Łącznie w budowie jest obecnie około 120 km tej autostrady (realizacja 2019-2021). Całość połączy południową granicę kraju z Bałtykiem [MAPY].

GDDKiA wprowadza nowe standardy i rozwiązania, których celem jest skrócenie procedury wyboru wykonawców w ogłaszanych postępowaniach przetargowych.

Budowa zarówno tego jak i pozostałych już będących w realizacji odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 w Polsce. Po jej ukończeniu całkowita długość tej trasy wyniesie ok. 570 km.

Trasa A1 między węzłami Piotrków Trybunalski Południe a Kamieńsk, podobnie jak w przypadku pozostałych fragmentów autostrady w stronę woj. śląskiego, czyli odc. C i D, będzie biegła śladem obecnej DK1 (starej gierkówki). W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną, wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się bezkolizyjne węzły. Tak będzie w chociażby w przypadku skrzyżowania w Kamieńsku autostrady A1 z droga wojewódzką DW484.

Czerwonym kolorem oznaczono odcinki, które są już w budowie. Zielony kolor wskazuje fragment o którym mowa w artykule.

Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego o szerokości 5 m. Nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, co radykalnie podniesie jej trwałość. Ocenia się, że bez poważniejszych zabiegów remontowych nawierzchnia powinna służyć przez kolejne 30 – 40 lat. Dzięki nowej trasie znacznie łatwiejszy będzie dostęp do polskich portów na Bałtyku nie tylko dla mieszkańców Polski ale także dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji, czy Węgier, co znacznie podnosi konkurencyjność polskich portów i będzie mieć znaczący wpływ na relacje gospodarcze z naszymi południowymi sąsiadami.

Cała autostrada A1 połączy wkrótce Trójmiasto z południową granicą Polski