Łada jest modna, czyli Vesta Cross w wersji sedan

Po zmianie ustroju, Łada stała się nad Wisłą marką nieco zapomnianą. Tymczasem Rosjanie trzymają się ostatnio tak dobrze, jak nigdy. Dzięki przejęciu przez koncern Renault-Nissan, firma znajduje się obecnie w dobrej kondycji. Wizerunek archaicznych i topornych aut powoli przechodzi do przeszłości. Ostatnio Rosjanie przedstawili ciekawą wariację na temat crossovera, czyli model Vesta Cross w wersji sedan. I jak wygląda!

Za czasów, gdy Polska wchodziła w skład bloku wschodniego, Łada należała do nielicznego grona marek, której produkty można było spotkać na naszych drogach. Mimo że auta z Togliatti były jak na tamtejsze realia drogie, to zdarzali się szczęśliwcy zasiadający za kierownicą m.in. modelu 2107 albo Samara. Czasy słusznie minione jednak przeszły do historii, a do Polski wkroczyli europejscy, japońscy i koreańscy producenci. Łada nie miała więcej czego u nas szukać.

Taki widok nie był w Polsce rzadkością jeszcze w latach 90.
źródło: wp.pl

Długa droga do nowoczesności

Jeszcze w latach 90. na polskich drogach można było spotkać Łady Samary, systematycznie jednak było ich coraz mniej. Istnieli co prawda prywatni importerzy oferujący modele 110, 111 i 112 oraz kultową Nivę, ich sprzedaż była jednak marginalna. Łada tymczasem skupiła się na rodzimym rynku rosyjskim oraz byłych republikach Związku Radzieckiego. Szło jej całkiem nieźle, bo wprawdzie archaiczne auta oferujące tragiczny poziom bezpieczeństwa, oferowane były w wyjątkowo atrakcyjnej cenie.


Nieszczególnie majętni mieszkańcy Azerbejdżanu czy Kazachstanu ukochali z tego względu, na przełomie wieków, auta Łady, jednak i tam z czasem wygrywać zaczęły obce siły. Kraje WNP z początkiem XXI wieku pokochały bowiem używane auta importowane z Japonii i Europy, które stopniowo zaczęły wypierać z dróg archaiczne Łady. W rodzimej Rosji sytuacja była nieco stabilniejsza. Łada bowiem wciąż broniła się ceną i prostotą konstrukcji, a dodatkowo zebrała fundusze na opracowanie dwóch nowych aut – Kaliny i Priory.

Łada Kalina była jednym, z niewielu nowych aut opracowanych przez Ładę w czasach postsowieckich.

Na ratunek

Niestety, wraz z postępującą globalizacją i rosnącym zamiłowaniem Rosjan do samochodów japońskich i koreańskich – Łada zeszłej dekady zaczęła tracić udział w rynku, a jej kondycja finansowa była coraz gorsza. Spółka AvtoVAZ, do której należy Łada, nie miała wyjścia – trzeba było poszukać zagranicznego wsparcia.

I wtedy z nieba spadł francusko-japoński Renault-Nissan, który na początku obecnej dekady zaczął współpracę z koncernem z Togliatti. I tak w 2012 roku Łada ulokowała w Rosji produkcję Dacii Logan MCV, która rozpoczęła swoje nowe życie pod nazwą Łada Largus. Ten skromny rebranding okazał się się wstępem do wielkiej transakcji.

Crossovery w wersji sedan to rynkowa nisza.

Witajcie w teraźniejszości

Renault zaczęło zwiększać swoje wpływy w AvtoVAZie inwestując pieniądze w rozwój nowych modeli. W 2015 roku, na rok przed kupnem większości akcji rosyjskiej spółki, Rosjanie przedstawili prawdopodobnie najważniejszą nowość ostatnich lat. Kompaktowa Vesta przeniosła Ładę do nowożytnych standardów w motoryzacji.

Kompaktowy sedan zyskał zaskakująco odważną i wyrazistą stylistykę, za której kształty odpowiedzialny został były stylista Mercedesa i Volvo, Steve Mattin. W połączeniu z barwnymi lakierami, w jakich prezentowano pierwsze egzemplarze Vesty, nowy flagowy model Łady zwrócił ogromną uwagę także zagranicznych obserwatorów. Nowa jakość w gamie rosyjskiej marki zapoczątkowała nowy etap, dając nadzieję na lepszą przyszłość.

Łada Vesta Cross Sedan szczyci się sporym prześwitem.

Młodzieżowa Łada

Rok po Veście, Łada zaczęła dostosowywać się do aktualnie panujących trendów w motoryzacji. W 2016 roku przedstawiono równie dobrze wyglądającego miejskiego crossovera XRAY, a w zeszłym roku gamę uzupełniła Vesta Kombi. To jednak nie wszystko, bo wraz z kombi ofertę kompaktowego auta rosyjskiej marki uzupełniła odmiana Cross.

Po pół roku, Łada postanowiła zaistnieć w wyjątkowo wąskiej rynkowej niszy i tak powstała Vesta Cross w odmianie… sedan. Zdobycie serc klientów będzie o tyle prostsze, że na rynku próżno szukać podobnych samochodów z wyjątkiem Volvo S60 Cross Country.

Kokpit Vesty Cross robi wrażenie swoją ogólną estetyką.

Dumny crossover

Czym wyróżnia się Vesta Sedan Cross? Auto nie tylko zyskało nakładki na nadkola i zderzaki, ale i może poszczycić się większym prześwitem. Z 203 mm rosyjskie auto przebija chociażby Toyotę RAV4! Z kolei w środku specjalną odmianę wzbogacono o fotele wykończone skórą ekologiczną, kolorowymi nakładkami na boczki drzwi, a także rozbudowanym systemem multimedialnym sterowanym z ekranu dotykowego. Mówcie co chcecie, ale Łada na prawdę czuje obecne trendy.

Produkcja Vesty Cross w wersji sedan ruszy już w najbliższych tygodniach, a sprzedaż odbywać się będzie prawdopodobnie tylko w Rosji i krajach WNP. Łada nie ma planów w sprawie budowania oficjalnego przedstawicielstwa w Polsce – ciekawe, czy z tak odnowioną paletą modelową Rosjanie mieliby co szukać nad Wisłą?