Prokuratura przygląda się koncesji A2, ale czy autostrada będzie tańsza?

Autostrada A2 jest najdroższym odcinkiem w Europie. Przejazd w dwie strony kosztuje 176 zł, a ceny co roku idą w górę. Wg obecnie obowiązującej umowy nic się nie zmieni przez kolejne 19 lat. Na tak długi czas podpisano bowiem koncesję, której zapisy są tajne. Wiadomo także, że tylko w 2014 roku operatorzy autostrad otrzymali z budżetu dodatkowe 1,6 mld zł. Jednak również nie wiadomo na co przeznaczane są pieniądze.

Najwięcej kosztuje pokonanie odcinka z Konina do Świecka, czyli do granicy z Niemcami. Po tegorocznych podwyżkach kwota za przejazd wynosi 156 zł. Jest to odcinek koncesyjny, który obsługuje firma Autostrada Wielkopolska S.A. Kolejne 19,8 zł (w obie strony) trzeba zostawić na odcinku Konin – Stryków. Ten fragment, o długości 99 km, jest już zarządzany przez GDDKiA, dlatego też cena jest niższa.

Pokonanie 1 km państwowej autostrady kosztuje 0,1 zł. 1 km Autostrady Wielkopolskiej A2 kosztuje 3x tyle, pomimo że droga nie różni się niczym szczególnym. Zarówno odcinek GDDKiA, jak i AW SA, mają po 2 pasy ruchu w jedną stronę.


Spółka Autostrada Wielkopolska S.A. została założona w 1992 roku m.in. z inicjatywy Jana Kulczyka. Na podstawie zawartej umowy AW SA ma zarządzać tym odcinkiem do 2037 roku. Ponadto w 2009 roku Komisja Europejska zezwoliła na pomoc publiczną, czyli doliczenie stałej opłaty za dostępność. Spółka otrzymała również rządowe gwarancje na spłatę kredytów.

Co się dzieje z pieniędzmi? Nie wiadomo

Treść umowy z AW SA nie jest jednak znana, bo wg Ministerstwa Infrastruktury „wartość pomocy stanowi informacje poufne, które nie mogą być publikowane”. Wiadomo za to, że tylko w 2014 roku Krajowy Fundusz Drogowy przekazał firmom obsługującym autostrady aż 1,6 mld zł. Sieć obywatelska Watchdog Polska przypomniała 12 lutego, że złożyła wniosek o ujawnienie szczegółów dotyczących dopłat, ale zostało ono odrzucone już w 2015 roku. Do dziś nie wiadomo na co przeznaczane są te pieniądze.

Prokuratura przyjrzy się A2

Rozpocznie się śledztwo dotyczące przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przy podpisywaniu umów na budowę A2 przez AW SA. Dodatkowo TVP Info informuje, że prokuratura “sprawdzi też, jaką rolę odegrali przy tym reprezentujący poprzednie rządy ministrowie i podlegli im urzędnicy. Będzie ustalać, czy doszło do przestępstwa”.

Wiadomo także, że prokuratura nie jest w stanie wypowiedzieć koncesji przyjętą przez rząd. Informator TVP nie wyklucza jednak i takiego scenariusza. Minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro informuje, że polecił by prokuratura zbadała, czy nie doszło „do przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przez państwowych urzędników, przez co narażone zostały interesy Skarbu Państwa i samych Polaków”.

źródło: I OSK 2385/14 – Wyrok NSA

https://twitter.com/batmar14/status/963318906323656704

Zatajona autostrada