Short story: BMW 325ix – nietuzinkowy youngtimer na lato i na zimę

Dzisiaj nasi funkcjonariusze mają 330i xDrive, ale pierwsze BMW z napędem na 4 koła (Allrad) pojawiło się na rynku 33 lata temu. Do wyboru był 2- lub 4- drzwiowy sedan, a od 1988 roku także Touring. Wtedy w Polsce mogliśmy sobie tylko pomarzyć o takim wozie. Obecnie można szukać… i jak się komuś trafi, to zapraszamy pochwalić się na łamach LL :).

325iX miało jak na ówczesne czasy imponujące 170 KM. W tej wersji zwiększono prześwit o 20 mm i dołożono nakładki na progi i błotniki. Dzisiaj nie robi to żadnego wrażenia, ale wtedy? To było coś.

Model ze zdjęcia jest oryginalnym importem z Niemiec do USA. Drugi właściciel, czysty Carfax , przebieg 150 tys. km. Sportowe skórzane fotele i kierownica., tempomat, klima i szyber dach. Parę miesięcy temu był do sprzedania za 6,400 USD.

37 do 63? Widać to jak na dłoni. Proste rozwiązanie, ale skuteczne i chwalone w tamtych czasach. Dzisiejsze filmy z 325iX pokazują, że to auto nadal dużo potrafi.

Pojawiły się też opony 205/55 R15 (zamiast 195/65 R14). Moc z sześciocylindrowej jednostki była przekazywana na wszystkie 4 koła (przekładnia planetarna) z czego 37 proc. momentu obrotowego wędrowało na koła tylne, a 63 proc. na koła przednie. Trzeba tutaj nadmienić, że dyferencjały nie były mechanicznie blokowane, to w mechanizmie różnicowym visco lock zapewniał sztywne zgranie pomiędzy tylnymi a przednimi kołami. Dzisiaj o tym decyduje system Integrated Chassis Management (ICM), który lotem błyskawicy reaguje na sytuacje drogowe.

Wtedy nikt nawet nie spodziewał się, że nowe BMW Allrad będzie się tak dobrze sprawować, dopiero zaproszeni do testu dziennikarze przekonywali na łamach prasy, że auto nie tylko dobrze radzi sobie na zaśnieżonych drogach, ale również doskonale prowadzenie w zakrętach i na mokrej drodze. W testach porównawczych BMW było oceniane wyżej od Audi 90 Quattro.

 

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Short story: BMW 325ix – nietuzinkowy youngtimer na lato i na zimę
Short story: BMW 325ix – nietuzinkowy youngtimer na lato i na zimę
Short story: BMW 325ix – nietuzinkowy youngtimer na lato i na zimę

Dzisiaj nasi funkcjonariusze mają 330i xDrive, ale pierwsze BMW z napędem na 4 koła (Allrad) pojawiło się na rynku 33 lata temu. Do wyboru był 2- lub 4- drzwiowy sedan, a od 1988 roku także Touring. Wtedy w Polsce mogliśmy sobie tylko pomarzyć o takim wozie. Obecnie można szukać… i jak się komuś trafi, to zapraszamy pochwalić się na łamach LL :).

325iX miało jak na ówczesne czasy imponujące 170 KM. W tej wersji zwiększono prześwit o 20 mm i dołożono nakładki na progi i błotniki. Dzisiaj nie robi to żadnego wrażenia, ale wtedy? To było coś.

Model ze zdjęcia jest oryginalnym importem z Niemiec do USA. Drugi właściciel, czysty Carfax , przebieg 150 tys. km. Sportowe skórzane fotele i kierownica., tempomat, klima i szyber dach. Parę miesięcy temu był do sprzedania za 6,400 USD.

37 do 63? Widać to jak na dłoni. Proste rozwiązanie, ale skuteczne i chwalone w tamtych czasach. Dzisiejsze filmy z 325iX pokazują, że to auto nadal dużo potrafi.

Pojawiły się też opony 205/55 R15 (zamiast 195/65 R14). Moc z sześciocylindrowej jednostki była przekazywana na wszystkie 4 koła (przekładnia planetarna) z czego 37 proc. momentu obrotowego wędrowało na koła tylne, a 63 proc. na koła przednie. Trzeba tutaj nadmienić, że dyferencjały nie były mechanicznie blokowane, to w mechanizmie różnicowym visco lock zapewniał sztywne zgranie pomiędzy tylnymi a przednimi kołami. Dzisiaj o tym decyduje system Integrated Chassis Management (ICM), który lotem błyskawicy reaguje na sytuacje drogowe.

Wtedy nikt nawet nie spodziewał się, że nowe BMW Allrad będzie się tak dobrze sprawować, dopiero zaproszeni do testu dziennikarze przekonywali na łamach prasy, że auto nie tylko dobrze radzi sobie na zaśnieżonych drogach, ale również doskonale prowadzenie w zakrętach i na mokrej drodze. W testach porównawczych BMW było oceniane wyżej od Audi 90 Quattro.