Chevrolet Cruise AV – pierwszy samochód bez kierownicy

The Cruise AV is designed to operate safely on its own, with no driver, steering wheel, pedals or other manual controls when it goes on the road in 2019.

Cruise EV ma być pierwszym autonomicznym samochodem dopuszczonym do ruchu, który nie ma kierownicy. Nie ma w nim także pedałów gazu, ani hamulca. Wszystko robimy przez smartfon. Pierwsze egzemplarze mają wyjechać na drogi publiczne już w 2019 roku.

Zamiast kierownicy Cruise EV wyposażony jest w następujące czujniki: 5x LidAR, 16x kamera, 21x radar krótkiego, jak i długiego zasięgu. Lokalizacja samochodu jest określana na podstawie wielu różnych i metod. Dzięki temu gdy jedno z nich stanie się niedostępne, auto będzie mogło skorzystać z innych systemów, by bezproblemowo dotrzeć do celu.

Do tego dochodzą 2 komputery główne, dzięki czemu gdy jeden z nich ulegnie uszkodzeniu, wszystkie funkcje przejmuje druga jednostka. Na wszelki wypadek zdublowano też inne, najważniejsze komponenty autonomicznego prowadzenia. Na przykład gdy zawiedzenie system komunikacji pomiędzy czujnikami i komputerami, samochód przełączy się na system zapasowy.


Również system awaryjnego zatrzymywania został zdublowany. Jeżeli jeden z nich zawiedzie, uruchomi się drugi i zatrzyma auto przed niespodziewaną przeszkodą. General Motors złożyło już wniosek o dopuszczenie do ruchu w roku 2019. Samochód nie będzie jednak autonomiczne podróżował po wszystkich drogach świata. Cruise EV na początkowo jeździć tylko w określonym obszarze, który uprzednio zostanie dokładnie zeskanowany.

Koniec zawodu taksówkarza?

Producent w swojej informacji podkreśla jednak, że auto idealnie sprawdzi się w przypadku firm przewozowych, które i tak zwykle działają na ograniczonym terenie, który można uprzednio zeskanować. By zamówić taksówkę, wystarczy będzie wyjąć telefon, a zjawi się samochód. Tyle że bez kierowcy w środku.

200 KM i zasięg do 520 km

Cruise EV to tak naprawdę Chevrolet Bolt EV pozbawiony kierownicy i wyposażony w system jazdy autonomicznej. Auto ma silnik o mocy 200 KM oraz akumulator o pojemności 60 kWh pozwalający przejechać 520 km wg pomiarów NEDC i 383 km wg EPA. W rzeczywistości jest to jeden z niewielu samochodów, który dotrzymuje kroku Tesli pod względem zasięgu jak i dostępności.

Amerykański producent spodziewa się, że Cruise EV trafi do produkcji seryjnej. General Motors chce, by auto wyjechało na drogi już w 2019 roku, jednak tylko na terenie USA. Pojawienie się takich aut w innych częściach świata zależy nie tylko od postępu technologii, ale także od obowiązujących lokalnie przepisów.

źródło: General Motors 2018 Self-Driving Safety Report PDF