Chevrolet Cruise AV – pierwszy samochód bez kierownicy

Cruise EV ma być pierwszym autonomicznym samochodem dopuszczonym do ruchu, który nie ma kierownicy. Nie ma w nim także pedałów gazu, ani hamulca. Wszystko robimy przez smartfon. Pierwsze egzemplarze mają wyjechać na drogi publiczne już w 2019 roku.

Zamiast kierownicy Cruise EV wyposażony jest w następujące czujniki: 5x LidAR, 16x kamera, 21x radar krótkiego, jak i długiego zasięgu. Lokalizacja samochodu jest określana na podstawie wielu różnych i metod. Dzięki temu gdy jedno z nich stanie się niedostępne, auto będzie mogło skorzystać z innych systemów, by bezproblemowo dotrzeć do celu.

Do tego dochodzą 2 komputery główne, dzięki czemu gdy jeden z nich ulegnie uszkodzeniu, wszystkie funkcje przejmuje druga jednostka. Na wszelki wypadek zdublowano też inne, najważniejsze komponenty autonomicznego prowadzenia. Na przykład gdy zawiedzenie system komunikacji pomiędzy czujnikami i komputerami, samochód przełączy się na system zapasowy.

Również system awaryjnego zatrzymywania został zdublowany. Jeżeli jeden z nich zawiedzie, uruchomi się drugi i zatrzyma auto przed niespodziewaną przeszkodą. General Motors złożyło już wniosek o dopuszczenie do ruchu w roku 2019. Samochód nie będzie jednak autonomiczne podróżował po wszystkich drogach świata. Cruise EV na początkowo jeździć tylko w określonym obszarze, który uprzednio zostanie dokładnie zeskanowany.

Koniec zawodu taksówkarza?

Producent w swojej informacji podkreśla jednak, że auto idealnie sprawdzi się w przypadku firm przewozowych, które i tak zwykle działają na ograniczonym terenie, który można uprzednio zeskanować. By zamówić taksówkę, wystarczy będzie wyjąć telefon, a zjawi się samochód. Tyle że bez kierowcy w środku.

200 KM i zasięg do 520 km

Cruise EV to tak naprawdę Chevrolet Bolt EV pozbawiony kierownicy i wyposażony w system jazdy autonomicznej. Auto ma silnik o mocy 200 KM oraz akumulator o pojemności 60 kWh pozwalający przejechać 520 km wg pomiarów NEDC i 383 km wg EPA. W rzeczywistości jest to jeden z niewielu samochodów, który dotrzymuje kroku Tesli pod względem zasięgu jak i dostępności.

Amerykański producent spodziewa się, że Cruise EV trafi do produkcji seryjnej. General Motors chce, by auto wyjechało na drogi już w 2019 roku, jednak tylko na terenie USA. Pojawienie się takich aut w innych częściach świata zależy nie tylko od postępu technologii, ale także od obowiązujących lokalnie przepisów.

źródło: General Motors 2018 Self-Driving Safety Report PDF

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Chevrolet Cruise AV – pierwszy samochód bez kierownicy
Chevrolet Cruise AV – pierwszy samochód bez kierownicy
Chevrolet Cruise AV – pierwszy samochód bez kierownicy

Cruise EV ma być pierwszym autonomicznym samochodem dopuszczonym do ruchu, który nie ma kierownicy. Nie ma w nim także pedałów gazu, ani hamulca. Wszystko robimy przez smartfon. Pierwsze egzemplarze mają wyjechać na drogi publiczne już w 2019 roku.

Zamiast kierownicy Cruise EV wyposażony jest w następujące czujniki: 5x LidAR, 16x kamera, 21x radar krótkiego, jak i długiego zasięgu. Lokalizacja samochodu jest określana na podstawie wielu różnych i metod. Dzięki temu gdy jedno z nich stanie się niedostępne, auto będzie mogło skorzystać z innych systemów, by bezproblemowo dotrzeć do celu.

Do tego dochodzą 2 komputery główne, dzięki czemu gdy jeden z nich ulegnie uszkodzeniu, wszystkie funkcje przejmuje druga jednostka. Na wszelki wypadek zdublowano też inne, najważniejsze komponenty autonomicznego prowadzenia. Na przykład gdy zawiedzenie system komunikacji pomiędzy czujnikami i komputerami, samochód przełączy się na system zapasowy.

Również system awaryjnego zatrzymywania został zdublowany. Jeżeli jeden z nich zawiedzie, uruchomi się drugi i zatrzyma auto przed niespodziewaną przeszkodą. General Motors złożyło już wniosek o dopuszczenie do ruchu w roku 2019. Samochód nie będzie jednak autonomiczne podróżował po wszystkich drogach świata. Cruise EV na początkowo jeździć tylko w określonym obszarze, który uprzednio zostanie dokładnie zeskanowany.

Koniec zawodu taksówkarza?

Producent w swojej informacji podkreśla jednak, że auto idealnie sprawdzi się w przypadku firm przewozowych, które i tak zwykle działają na ograniczonym terenie, który można uprzednio zeskanować. By zamówić taksówkę, wystarczy będzie wyjąć telefon, a zjawi się samochód. Tyle że bez kierowcy w środku.

200 KM i zasięg do 520 km

Cruise EV to tak naprawdę Chevrolet Bolt EV pozbawiony kierownicy i wyposażony w system jazdy autonomicznej. Auto ma silnik o mocy 200 KM oraz akumulator o pojemności 60 kWh pozwalający przejechać 520 km wg pomiarów NEDC i 383 km wg EPA. W rzeczywistości jest to jeden z niewielu samochodów, który dotrzymuje kroku Tesli pod względem zasięgu jak i dostępności.

Amerykański producent spodziewa się, że Cruise EV trafi do produkcji seryjnej. General Motors chce, by auto wyjechało na drogi już w 2019 roku, jednak tylko na terenie USA. Pojawienie się takich aut w innych częściach świata zależy nie tylko od postępu technologii, ale także od obowiązujących lokalnie przepisów.

źródło: General Motors 2018 Self-Driving Safety Report PDF