Na zachodzie powoli dobiega końca budowa S3, która zepnie Szczecin z południowo-zachodnią zagranicą państwa. Takiej drogi potrzebuje również wschodnia polska. Rząd w końcu dostrzegł, że ta inwestycja powinna zostać zrealizowana jak najszybciej. Naszym zdaniem 2024 r., to jednak bardzo odważny plan [MAPY].
Całkowita długość Via Carpatia w Polsce, to ponad 760 km drogi ekspresowej. Idea utworzenia całego szlaku powstała ponad 10 lat temu z inicjatywy Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Trasa ma przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję ( wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej z Kłajpedy przez Kowno, Białystok, Lublin, Rzeszów, Koszyce, Debreczyn i dalej do Rumunii. W Rumunii szlak rozwidla się w kierunku portu morskiego Konstanca oraz w kierunku Swilengradu. Dalej przez Bułgarię do Sofii i portów greckich nad Morzem Egejskim w Salonikach).
W czwartek na konferencji prasowej w Rzeszowie Rzońca podkreślił, że budowa Via Carpatia to “zupełne przeorientowanie dotychczasowej polityki komunikacyjnej”. Dotychczas mówiło się o potrzebie komunikacji wschód-zachód, teraz mówimy o komunikacji północ-południe” – dodał. Zdaniem szefa sejmowej komisji infrastruktury, kluczowym odcinkiem tej drogi będzie fragment od Babicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Jak powiedział Rzońca, na ten odcinek zarezerwowana jest w budżecie kwota 8,5 mld zł.
– Wierzę mocno, że ogłoszenie przetargu na budowę tego odcinka nastąpi na przełomie 2018 i 2019 roku i zostanie on oddany w 2023 r. lub rok później – dodał Rzońca. Obecny na konferencji dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA Bogdan Tarnawski dodał, że odcinki Via Carpatia na północ od Rzeszowa gotowe będą szybciej, bo już w 2021 r.
Obecnie na terenie naszego kraju w śladzie Via Carpatia powstało łącznie 76 kilometrów trasy, w budowie jest natomiast kolejne 96 kilometrów (S19) i 24 kilometry (S61). Dlatego przyznajemy, że oddanie do użytku całej drogi w 2024 roku, to plan bardzo ambitny, ale czy realny?